ptss en emdr ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door luckynumber4, 13 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Ik heb eind vorig jaar de diagnose ptss gekregen. Nu ga ik volgende week vrijdag starten met emdr, bij een zeer ervaren persoon. Ik zie er behoorlijk tegenop, maar aan de andere kant ben ik blij dat er nu misschien iets aan mijn jarenlange worsteling met mezelf en mijn depressies komt. Tenminste, ik hoop dat ze dat voor elkaar krijgt.
    Ik heb me uiteraard al suf gegoogled op ervaring daarover, maar ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die emdr gehad hebben. Hielp het? En hoelang duurde het voor je weer enigszins kon zeggen dat je 'beter was. Of in elk geval weer in staat om normaal te kunnen functioneren zonder emotionele rollercoasters in je hoofd.
    Wij willen nog graag voor een vierde kindje gaan, maar willen wel dat ik eerst weer mezelf word. Ik word over 2 maanden al 38 en heb natuurlijk in m'n achterhoofd dat ik geen jaren meer heb voor nog een zwangerschap. Ik hoop daarom natuurlijk dat het niet nog jaren duurt.

2. Littleindians

Littleindians Actief lid

27 feb 2016
    364
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nu ongeveer 5 jaar geleden EMDR gehad,vanwege dezelfde diagnose als die van jou.
    Eerlijk? Eerst wilde ik het niet,ik vond het onzin en geloofde niet in die hocuspokus scenes.
    Uit eindelijk heeft hij (de psycholoog) me toch zo ver gekregen.

En Ja het werkt!, het is heel zwaar, en ook heel erg vermoeiend.
    Daarna lag ik vrijwel meteen in bed en dan moest ik ook echt slapen.
    De eerste paar behandelingen dacht ik nog: Ja Ja..
    Maar het werkt echt dus!
    Je moet er wel 100 procent achter staan en je er ook helemaal voor open stellen.
    Na 3 weken behandelen, ik kreeg de therapie 2x in de week ging het al steeds beter.
    Maar ik moet niet vergeten te vertellen,dat ik ruim een jaar in therapie heb gezeten op een afdeling waar ik minimaal 2x de psycholoog sprak, tich groeps behandelingen had ect. en dus al een behoorlijk proces had gedraaid wat betreft de verwerking en het omgaan met..

Nu ben ik 5/6 jaar verder en ik heb nergens last meer van,ik draag het met me mee maar het staat niet op de voorgrond en beïnvloed mijn dagelijkse leven ook niet.
    Als mensen er naar vragen kan ik er heel luchtig over praten en doet het me vrij weinig meer.
    Tuurlijk zijn er dagen dat het even iets minder gaat maar die zijn op 1 hand te tellen.

Heel veel succes! Ik hoop dat je het als positief gaat ervaren en dat het werkt!

3. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Ik heb ook EMDR behandelingen gekregen vanwege de diagnose PTSS.

Zou je graag de zekerheid geven dat dit werkt. Maar ik heb er persoonlijk geen goede ervaring mee. Het werkte juist averechts. In plaats van dat het meer rust zou moeten geven, lag ik weer met regelmaat te gillen 's nachts. Het begon weer onderdeel te worden van mijn leven, terwijl dat ook niet de bedoeling hoorde te zijn.

Heb 3 verschillende psychologen gehad, allemaal vrouwen. Wou absoluut geen mannelijke.. Maar toen het eenmaal niet anders kon, was het uitgerekend een man die mij begreep ofzo.. Wat die vrouwen in 7 jaar tijd (wel met soms een jaar pauze) niet voor elkaar kregen, kreeg hij wel voor elkaar in 5 sessies (zonder emdr!)

Het verschilt echt per persoon of emdr werkt. Anderen hebben meer baat bij het kwijt kunnen van je verhaal :)

Wil je in ieder geval heel veel succes toewensen.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Hier ook ptss en emdr.
    Het heeft voor mij de scherpe randen eraf gehaald, ik kon weer slapen. De huilbuien waren minder en ik kon weer vooruit kijken.
    Maar het trauma is er nog steeds hoor.
    Ook ik vond het extreen zwaar, maar na drie weken merkte ik al verbetering.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier ook een positieve ervaring. Voor vier verschillende dingen, ben nu drie maanden bezig. Ik vind het wonderbaarlijk, de emotionele lading is ervanaf. Als er nu iets gebeurt waardoor er eerder een hele sleep aan negatieve emoties werd getriggerd, kan ik nu in het heden blijven en de situatie zonder overdreven emotionele stress tegenoet treden.

Wel heel vermoeiend, inderdaad, dat merk ik ook.

6. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik heb er ook geen goede ervaring mee.Bij mij werd het juist erger...

7. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Hier ook ptss en emdr. Het heeft me geweldig geholpen. Ik slaap weer en leef mijn leven weer gewoon. Heerlijk. Heel veel sterkte

8. Pinkshadow

31 mrt 2014
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook ptss en emdr. Kan er kort en krachtig over zijn. Voor mij een geweldige ervaring!

Heel veel sterkte! X

9. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Hier ook goed ervaring
    Ik vond t wel ontzettend heftig had ook standaard migraine na de tijd en idd heel erg moe maar t heeft me ontzettend goed geholpen
    Nu 8 jaar geleden

10. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik heb ook ptss en daar 2 jaar geleden edmr voor gehad.
    Ma zo een 8 behandelingen zijn we ermee gestopt omdat het totaal niet het gewenste effect gaf, eerder tegenover gestelde. Ik moet zeggen dat ik het allemaal maar vaag vond en er misschien nooit 100% voor open heb gestaan. Na de behandeling was ik vaak nog 1 a 2 dagen echt uitgeput en van slag. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar gesprekstherapie. Ook dat heeft mijn klachten nooit laten verdwijnen ik ben gewoon geen prater en slecht in het uiten van mijn emoties bij vreemden zoals een psycholoog / psychiater.

11. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Ik heb er positieve ervaring mee. Wel even opletten of ze het niet met piepjes doen. Het effect hiermee is klein en wordt inmiddels afgeraden, maar dat schijnt nog niet overal doorgedrongen te zijn. De beste manier is met een speciale EMDR lamp of met vingerbeweging eventueel in combinatie met een trilapparaatje in beide handen.

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja inderdaad. Ik werd heel erg misselijk van die vingerbeweging en die piepjes. Bij mij deed ze het met kneepjes in mijn handen

13. Rabarber

Met kneepjes werkt inderdaad ook goed. Als het maar snel genoeg gaat, zodat denken aan je trauma moeite kost. Anders werkt het helemaal niet.

14. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Hoe moet ik me zo´n behandeling voorstellen? Zie hier iets over vingers en piepjes.
    Kan iemand het globaal eens uitleggen?

15. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Hoe ziet zo'n sessie er eigenlijk uit? Daar ben ik altijd wel nieuwsgierig naar. Mij is namelijk ook geadviseerd om emdr te gaan doen, om het overlijden van mijn moeder beter te kunnen verwerken..

Maar ben dan altijd wel benieuwd, je komt binnen en dan? Hoelang duurt een sessie per x ed.

16. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Ik volg EMDR therapie en heb een PTSS indicatie. Bij mij werkt het heel goed. De eerste keer dat ik ging vond ik het ook allemaal maar wat vaag en stond er niet 100% voor open maar het werkt echt onwijs goed. Merkte na 3 sessies al een heel verschil. Ik ben wel echt gesloopt na een sessie maar daar hou ik heel erg rekening mee.

Ik heb een PTSS indicatie doordat ik bij de bevalling van de jongste 3.5 liter bloed ben verloren en alle toeters en bellen die daarbij horen. Zelf ben ik werkzaam als kraamverzorgende zowel thuis als in het ziekenhuis en voordat ik met EMDR begon had ik vreselijke nachtmerries, ontweek ik bevallingen (zover dat mogelijk is) en kon ik mijn werk nog amper uitvoeren. Ik ben er toen 6 weken volledig uit geweest en werk nu een paar uurtjes per dag 3 a 4 keer per week en volg nog steeds therapie maar kan in ieder geval mijn werk weer uitvoeren zonder elke nacht vreselijke nachtmerries ed te hebben. Overigens doe ik op het moment nog steeds geen bevallingen en ziekenhuis diensten tot ik er echt 100% klaar voor ben.

17. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Jazeker zowel bij mijzelf als mijn dochter. Nooit geweten dat het zo effectief kon zijn. Het heeft bij ons beide goed geholpen. Je moet je er inderdaad voor openstellen en alle gevoelens die bovenkomen ook toelaten. Het is intensief, maar het heeft hier echt geholpen.

18. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Deze mevrouw gebruikt inderdaad een lamp. En ook 2 apparaatjes die je moet vasthouden en die afwisselend links en rechts trillen. Ben benieuwd. Ik sta er wel open voor, dus misschien werkt dat ook mee.

19. Rabarber

Dit vond ik zelf het beste werken. Ik heb zelf meerdere keren EMDR ontvangen en inmiddels ook zelf EMDR basistherapeut.

20. Rabarber

Terwijl je denkt aan de traumatische gebeurtenis, wordt je afgeleidt door bijv. een lampje dat van links naar rechts verspringt en welke je met je ogen moet volgen. Hierdoor overbelast je werkgeheugen en is er geen ruimte meer voor de emoties die aan de nare gebeurtenis verbonden zijn. Op deze manier wordt er een natuurlijk verwerkingsmechanisme in je hersenen 'aangezet' en zijn je hersenen sneller in staat om de gebeurtenissen een plekje te geven en er een neutrale emotie aan te koppelen.

Deel Deze Pagina