Baby snapt eten met lepel niet

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Leenislief, Nov 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Leenislief, Nov 3, 2012
    Last edited: Nov 3, 2012
    Hallo,

Ik ben normaal gesproken helemaal niet zo'n onzekere moeder, maar maak me nu toch een beetje zorgen. Hopelijk onterecht.
    Onze dochter van 5 maanden krijgt sinds ongeveer een maand 's avonds een papfles (rond 20.00 uur, als laatste voeding). Dit gaat heel goed. Ze vind het heerlijk.
    Nu doen we ook elke keer een klein beetje in een bakje en dat maken we wat dikker, om haar te laten wennen aan het eten met een lepeltje. Het is maar een kleine hoeveelheid. Ongeveer 3 of 4 hapjes. We zetten haar in een wipstoeltje en gaan tegenover haar op de grond zitten.
    Het probleem is dat ze echt niet lijkt te snappen wat ze moet doen. Ze doet niet eens haar mond open. Als ik dan uiteindelijk een hapje met veel moeite naar binnen heb gekregen, werkt ze het met haar tongetje weer net zo hard naar buiten.
    Ik begrijp dat ze het nog moet leren, maar aangezien we dit al een maand consequent doen begin ik me toch wel zorgen te maken of ze het ooit wel gaat kunnen. Je zou toch denken dat na zoveel oefening ze toch in ieder geval wel door moet hebben dat ze haar mond open moet doen?
    Ze is lichamelijk best vlot in haar ontwikkeling dus misschien dat ik het daarom ook vreemd vind dat dit dan niet lukt.
    Ben ik te ongeduldig? Moet ik deze manier voortzetten of kan ik beter even helemaal stoppen met het lepeltje? Kan ik het beter op een ander moment van de dag proberen? Is het normaal dat een kindje er zolang over doet om het te leren? Wanneer is dan wel het juiste moment?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
    Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Maak je alsjeblieft geen zorgen. Het is heel normaal dat een 5 maanden oude baby nog geen ster is in happen. Ook al oefen je dat al een tijdje. Wacht nog even een maandje of 1-2 en dan gaat het al een heel stuk beter. Blijf het gewoon proberen.

Groetjes Linda

Share This Page