Mag een huisarts pepti 1 voorschrijven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 1981Mama, 11 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ladies,

Ik hoop dat ik even met jullie kan sparren :)

De baby is er nog niet, en misschien is het niet nodig, maar de kans is ruim aanwezig dat ik weer een huilbaby krijg die pepti nodig heeft. (om vervolgens ook te stoppen met huilen).

Nu was ik niet van plan om wederom 3 maanden met mijn kind te leuren en te laten huilen voordat hij pepti krijgt....

Mag een huisarts ook pepti voorschrijven?

Of moet dit perse via de kinderarts?
    Als het hetzelfde gaat als vorige keer dan kan de baby na 5-6mnd over op gewone flesvoeding.

Ik hoop dat de baby het gewoon goed doet op normale voeding natuurlijk, maar de kans is groot...

Daarnaast heb ik met deze reden voor deze baby borstvoeding overwogen. Maar vanwege een borstverkleining, quervain aan beide polsen, en de extreme uitputtingsslag van mijn zwangerschap denk ik niet dat het haalbaar is... Zou borstvoeding (mits ik een dieet aanhou) even "fijn" kunnen zijn als pepti?
    Het ging voor mijn zoontje niet om koemelkallergie maar om niet goed "gerijpte" darmpjes, dus pepti was fijner dan gewone flesvoeding..
    De kans dat deze baby het ook heeft is groot.
    Kan ik dit vantevoren met iemand bespreken?

Graag jullie mening :)

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ze zijn sowieso gewon te koop bij de apotheek. Wel 35 euro per pot. Onze huisarts had destijds een machtiging uitgeschreven voor de verzekering. Was wel vanwege kma, dus weet niet zeker of het ook om andere reden kan.

1981Mama vindt dit leuk.
  3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Over het voorschrijven kan ik niets zeggen, dat zal in Nederland wel anders zijn dan in België.

Op je tweede vraag: als de vorige darmproblemen had, zou bv zeer zeker kunnen helpen. Zonder waardeoordeel over fv, maar moedermelk is de natuurlijke voeding voor baby's. Die is uiteraard veel beter aangepast aan de behoeften van je kindje, en bovendien veel lichter verteerbaar. Of je daarvoor bv moet geven, tja, dat kan alleen jij beslissen.

1981Mama vindt dit leuk.
  4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je kunt isd ook zelf pepti kopen, wel heel prijzig maar goed

1981Mama vindt dit leuk.
  5. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Jazeker, onze huisarts heeft pepti voorgeschreven.
    Bij ons is er na een tijd wel geprovoceerd in het ziekenhuis. Om te kijken of er gestopt kon worden. Dochter heeft nu nog steeds pepti in maart kijken we weer verder.

1981Mama vindt dit leuk.
  6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Zelf betalen is voor een paar potten best te doen maar volgens mij gingen er op een gegeven moment 2 potten per week doorheen, dus dat telt wel lekker aan...

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Onze jongste was al ruim een jaar toen hij allergisch werd. Had daarvoor nooit last gehad. dus hier was het nog maar 2 flesjes pepti per dag dus dat is wel te doen.

Ik zou dan eens gaan uitzoeken welke voeding er het meest bij in de buurt komt. Dus niet de standaard voeding, maar hypo allergeen bijvoorbeeld (er zullen er vast wel meer zijn, maar ben al een tijdje uit de flesjestijd) :D

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bij niet-gerijpte darmen is bv inderdaad een goede optie, maar je moet natuurlijk zelf kijken of dit haalbaar is. Om bv te laten slagen gelden 3 dingen: heel veel aanleggen, goed aanleggen en een effectief bv-beleid (wordt de borst goed leeggedronken, bijv.) Ook heel goed voor jezelf zorgen qua eten en drinken is dan nog belangrijker.

Een aangepast dieet hoeft dan niet, gewoon uitkijken met scherp eten, uien en knoflook en koolsoorten. Pas als hij/zij echt meer last gaat hebben, zou je kunnen kijken voor een koemelkvrij dieet.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik weet ook niet of ik überhaupt melk uit mn borsten kan krijgen natuurlijk, ik heb bij de eerste dostinex gehad zodat mn borsten minder zouden stuwen. Ik weet dat mn tepels wel vast gebleven zijn aan de "streng" dus het is niet los geweest. Van het operatieverslag wordt niemand wijzer..
    Na de eerste bevalling kwam er na een aantal weken wel een beetje melk uit de tepel, als je kneep. Is dat een positief teken of moet het er dan echt uitstromen? Ik weet ook hoe het smaakt hahaha.

H.A. komt van al het betaalbare idd het beste in de buurt, maar is nog steeds 3x zwaarder dan pepti qua verteren.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ga even advocaat van de duivel spelen, dus vergeef me. Maar ik zou het een beetje bij de haren getrokken vinden dat dure dieetvoeding gratis is (dat was toch in Nederland, niet? Volledige terugbetaling?), niet omwille van effectief een allergie, maar wel omwille van een ouder kind dat last had van de darmen. Lijkt me wel logisch dat je eerst kijkt of pepti wel nodig is, voor je de gemeenschap laat betalen. Niet?

chrystel73 en Boommm vinden dit leuk.
  11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ja dat klopt inderdaad. Maar lijkt mij het beste om mee te beginnen i.p.v. pepti. Bij pepti zijn de melkeiwitten verknipt, maar niet afwezig. Is ongeveer hetzelfde als bij borstvoeding. Zonder koemelkvrij dieet, zijn ook daar de melkeiwitten verknipt.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Het hoeft er zeker niet uit te stromen hoor. Of je ook echt voldoende kunt produceren is nog een vraag, waar je alleen achter kunt komen door het te proberen (in jouw geval bij een bvk), want het wordt pas echt gestimuleerd door vraag van je kindje. Het is wel een goed teken in elk geval.

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    nee ik ga ook niet preventief met pepti beginnen als ik geen bv ga geven. Gewoon H.A. dan. Maar op het moment dat ik denk dat het nodig is omdat ik dezelfde symptomen zie ga ik het zeker proberen. En dat ik de eerste pot zelf moet betalen zal wel.
    Overigens is pepti dan wel "gratis" in NL als je het nodig hebt, zelf ben ik in België veel beter af qua aandoeningen en vergoedingen ;)

Edit: dat mijn peuter er Last van had hoeft idd niet te betekenen dat de baby het ook krijgt, maar mijn peuter heeft het omdat hij niet goed gegroeid is is mijn buik. De oorzaak ligt bij mij. En de omstandigheden nu in mijn buik zijn nog een klein tikje erger dan dat ze waren toen mijn nu peuter geboren werd. Dus vandaar dat ik de kans groot acht dat het nog een keer gebeurt

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok, dan had ik je vraag ietwat verkeerd begrepen.

Voor bv moet de melk er inderdaad niet uit stromen of uit spuiten hoor. Ik geef inmiddels zestien maand bv, maar hier nooit spuitensituaties gehad. Als je het wil proberen, wens Ik je alvast veel succes :)

1981Mama vindt dit leuk.
  15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Als je fv wilt proberen/achter de hand wilt hebben voordat je wel/geen pepti gaat regelen. Haal dan alsjeblieft frisolac in huis (bestellen bij leef.nl is t enige verkooppunt nog waar ze zaken mee doen sinds de massa export naar china). Ik heb hier 6 weken lang een gillend kind gehad die de nutrilon niet kon verteren, veels te zwaar, op de frisolac gezet en gelijk een totaal ander kindje. Cb zal je aangeven dat voeding voeding is (uitgezonderd de speciaalvoedingen) en dat ze onderling nauwelijks verschillen maar mehoela, frisolac heeft veel minder gram lactose per 100ml bereide voeding en daardoor een stuk makkelijker te verteren. Vind t doodzonde dat frieslandcampina alleen nog online te krijgen is ookal snap ik de reden wel en is de service top. Maar bijna niemand kent frisolac /friso (opvolgmelk) nog en even etiketjes vergelijken is ook lastiger, want hoeveel kindjes zullen wel niet huilen om hetzelfde probleem als onze dochter. Het iets duurder dan nutrilon dat wel, maar zeker niet zo duur als pepti!

1981Mama vindt dit leuk.
  16. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Huisarts mag pepti voorschrijven.

Bv is beter, tenzij niet haalbaar (om welke reden dan ook), dan is fv een goede optie. Bv met dieet en dus koemelkvrij zal geen koemelkeiwitten meer bevatten terwijl pepti en nutramgen dit nog wel doen. Dus ook daarin zou bv beter zijn dan pepti.

Als bv niet lukt idd starten met ha voeding.

1981Mama vindt dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik ken iemand die ook een kindje met darmproblemen heeft gehad. Die heeft echt alles op alles gezet om alsnog bv te geven bij de 2e. En dat heeft echt enorm geholpen. Niet alleen voor de darmen maar ook voor haar zelf. Ze raakte zelf ook van slag door het huilen en de pijn van haar oudste. Borstvoeding geeft ook troost en kan je onbeperkt geven in tegenstelling tot de fles.

Ze heeft vooraf al een gesprek gehad met een lactatiekundige. Dat zou ik jou dus ook aanraden. Als je last hebt van je polsen kan je ook liggend voeden of met een kussen.

Dat er vooraf al wat melk te zien is is een goed teken. Maar het hoeft er echt niet uitte stromen. Het aanleggen van je kindje zorgt voor een goede productie.

Deel Deze Pagina