Oversterfte

Discussie in 'Corona forum' gestart door ikke84, 5 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Al een aantal weken is er een ocersterfte in Nederland. Deels corona . Maar de vaccinaties worden ook onderzocht.

    Wat denken jullie?
     
  2. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Ik denk dat het helder moet zijn hoeveel mensen er overlijden aan corona, hoeveel mensen er overleden omdat zorg uitgesteld is.
    De groep die dan over blijft vergelijken met de natuurlijke sterfgevallen van voor corona.
    Je zou bij de overige groep ook nog moeten onderzoeken hoe de verhouding gevaccineerd/ niet gevaccineerd is.

    En die groepen ook weer vergelijken met voor corona

    Je kunt niets zinnigs zeggen voordat dit allemaal op papier staat .
     
    humptydumpty, Zuul, GossipGirlxoxo en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Als toevoeging gevallen van zelfdoding en moord voor Corona en na (waarbij de lockdowns en de periode eromheen extra interessant kunnen zijn). Mits deze sterftecijfers meegenomen zijn in oversterfte aantallen.
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.062
    113
    Vrouw
    Eens, met als toevoeging hoeveel mensen er zijn overleden met corona (dus niet door corona), hoeveel mensen er vanwege de maatregelen niet naar een arts durfde en daardoor te laat waren en hoeveel mensen er door het corona vaccin zijn overleden.

    Zoals @MyMiracle zegt, ook het aantal zelfdodingen en moorden en daarbij ook nog de dodelijke slachtoffers als gevolg van huiselijk geweld wat weer is geëscaleerd door de lockdown.

    Daarbij ben ik ook benieuwd naar hoeveel van de overleden mensen door corona een myocarditis hadden vs het aantal mensen dat overleden is door de vaccinatie. Net zoals met trombose.

    Verder zou ik alles graag in leeftijdsgroepen opgesplitst zien.

    Ik vind het dan ook van een zotte dat deze onderzoeken nog steeds niet zijn gepubliceerd en dat terwijl men in den haag ook zit te springen om deze informatie. Maar goed, tegenwoordig worden er wel meer stukken bewust achtergehouden. :|
     
    Ally2020, Madelie, Loveloes en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Ik denk dat deze informatie nooit transparant zal worden.

    Als je uit behandeld bent en er corona overheen krijgt dan overlijd je aan corona.
    Terwijl je mogelijk een week later ook zou zijn overleden tgv kanker.
    Zo is dat ook wel met andere ziektebeelden.
    Corona is dan leidend voor de doodsoorzaak.
     
    GossipGirlxoxo, Ang1987 en Kindje3 vinden dit leuk.
  6. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dit.

    Er wordt ook zelfmoord en moord en overleden door gevolgen van huishoudelijke geweld genoemd.
    Maar hoe kun je zeker weten dat het wel of niet door corona komt.

    Iemand die voor corona al suïcidaal was kan door corona het laatste zetje krijgen en zelfmoord plegen. Maar wat als corona er niet was geweest, was het dan zeker weten niet gebeurd? Want misschien was er dan wel iets anders geweest wat dat laatste zetje zou hebben gegeven.

    Ik denk zeker wel dat het van belang is om meer duidelijkheid en inzicht te krijgen.
    Want jeugdhulp is van 6-8 weken wachttijd naar 24 weken wachttijd gegaan. Dat heeft hoe dan ook gevolgen.

    Iemand die nu trombose heeft gekregen na een vaccinatie. Kun je 100% zeker weten dat dit zonder vaccinatie niet zou zijn gebeurd?
    En het is niet oké dat iemand het nu wel heeft gekregen. En die cijfers moeten ook duidelijk zijn hoeveel na de vaccinatie. Maar je weet niet of het echt door de vaccinatie komt.

    Maar je zal nooit volledige transparantie krijgen omdat je te veel variabele hebt.
     
  7. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad. Maar volgens mij staat er van bijna niemand vast dat ze zijn overleden door de vaccinatie, of heb ik dat mis? Anders zou dat toch ook wel naar voren komen bij het Lareb?
     
    Suzy85, Neuzeke, einad en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Op individueel niveau weet je dit niet. Maar dat is, voor de vraag 'wat veroorzaakt de oversterfte' ook niet van belang. Stel dat normaal gemiddeld 10.000 mensen per jaar overlijden aan trombose. En nu 15.000. Dan kun je dus zeggen dat er een link is tussen de huidige situatie en trombose. Die link moet je dan verder onderzoeken. Want dan willen we weten: komt het door corona, door vaccins of door iets anders? Om dat te weten moet je onderzoeken welk deel van de overleden personen.was.gevaccineerd en heeft geen corona gehad. Welk deel was gevaccineerd & doorliep corona. Welk deel was ongevaccineerd en had corona. En welk deel was niet gevaccineerd en had ook geen corona.

    Het probleem is dat je op deze vragen niet zo makkelijk antwoord krijgt. Niet alle mensen die corona hebben, zijn getest. De gegevens over wie wel / niet gevaccineerd is of corona heeft gehad (en hoe lang geleden) zijn niet dusdanig geregistreerd dat je ze kunt koppelen aan de sterfgevallen.

    En om conclusies te kunnen trekken over die aandelen van elke groep, moet je ook van de totale bevolking weten hoe dat verdeeld is. Die gegevens zijn er niet.
     
    MyMiracle en chrystel73 vinden dit leuk.
  9. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.286
    2.898
    113
    Plus vergrijzing. De babyboomers van kort na WOII komen nu ook op een leeftijd dat overlijden reëel is. En dat zijn er best veel volgens mij.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  10. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.721
    1.355
    113
    Vrouw
    Gemoedstoestand doet ook veel. Eenzame ouderen zullen sneller sterven denk ik. Dus dat zal ook niet helpen.
    Er speelt zoveel mee wat indirect door corona komt. Verbaasd me niks. Ik ben ook benieuwd naar de cijfers.
     
  11. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Hier corrigeert het CBS voor. Een hoger aantal mensen dat overlijdt is niet hetzelfde als oversterfte, oversterfte is echt 'extra' ten opzichte wat reeds verwacht mocht worden zoals meer ouderen=meer sterfte. Maar het klopt zeker dat we nu ook zijn aangekomen in een hogere sterfte van babyboomers.
     
    Ang1987 en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.639
    10.538
    113
    Al is dat in vergelijkbare Europese landen niet anders.
     
  13. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.833
    25.931
    113
    Vrouw
    Wat ik denk obv verschillende nieuwsberichten hierover.

    Een deel wordt veroorzaakt door corona zelf (sterfte door covid-19).

    Een deel door uitgestelde zorg (operaties die niet langer konden wachten maar toch niet doorgingen, aandoeningen fie te laat zijn ontdekt, operaties die na uitstel alsnog doorgingen maar complicaties gaven doordat het eigenlijk al te laat was)
    )

    Een (klein? Denk dat hier vooral veel leed zit wat niet direct de dood tot gevolg heeft) deel door de maatregelen: depressie, huiselijk geweld, financiële problemen. Allemaal zaken die de gezondheid van een mens geen goed doen. En iemand net over het randje kan kiepen. Of in een enkel geval tot zelfdoding kan lijden.

    De vaccins: ik vermoed dat de bijdrage hiervan zeer gering is. Maar alleen al omdat deze genoemd wordt moet het onderzocht worden.
     
    GossipGirlxoxo en Jackie87 vinden dit leuk.
  15. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.062
    113
    Vrouw
    Jawel, familielid van mij is in het ziekenhuis overleden door de vaccinatie. Het ziekenhuis heeft direct actie genomen en een melding bij lareb gedaan. Daarbij hebben ze (in overleg met ons) deze casus ook direct intern als voorbeeld gebruikt.
    Her ziekenhuis is echt super netjes in de begeleiding van ons als familie.

    Maar omdat dit alles in het ziekenhuis plaats vond, en zij ook melding hebben gemaakt, neemt het lareb dit misschien wel serieuzer dan wanneer er iemand wordt aangemeld die thuis is overleden.
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik denk dat de overvolle thuiszorg en verpleegzorg ook niet meehelpt. Heb het zelf meegemaakt met mijn vader, thuiszorg was zo ver afgeschaald dat hij totaal verzwakte en aftakelde mede door de minimale verzorging. En meerdere keren in de week belden die dames dat ze later waren vanwege een sterfgeval…
    Dus ik zou het idd uitgesplitst willen zien naar leeftijd en of deze mensen al onder behandeling waren en of er sprake is van uitgestelde behandeling.
     
    Saartje33, Mapje en Syane vinden dit leuk.
  17. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ik bedoelde eigenlijk dat bijna nooit vast staat dat het vaccin (of een bijwerking daarvan) echt de oorzaak is. In de meeste gevallen is dat natuurlijk niet zo simpel vast te stellen. Op de website van het lareb zie je dat ook terug.

    Ik ben wel benieuwd naar de cijfers over de oversterfte. Er werd in de kamer gezegd dat het in NL heel anders loopt dan bij andere landen in de EU, ik zou daar echt graag cijfers van willen zien. Maar ben dan ook wel weer bang dat ieder land de cijfers anders interpreteert.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Als dat zo is dat de oversterfte heel anders is dan in omliggende landen is het misschien wel aannemelijk dat het komt door onze overbelaste zorg en uitgestelde en afgeschaalde zorg… die vaccins geven ze in de buurlanden net zoveel of meer zelfs, dus dat lijkt me dan niet de oorzaak.
     
    Saartje33 en Mapje vinden dit leuk.
  19. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ja, of ze meten anders. In Italië zijn bijvoorbeeld in 2020 volgens mij in 1 keer heel veel mensen overleden omdat het daar zo uit de hand liep. Misschien is bij hen het beeld anders maar de totale sterfte wel in lijn met die van ons. Ben echt wel nieuwsgierig.
     
  20. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Dit dus. En dan met name door uitgestelde zorg. En dan niet alleen ziekenhuiszorg, maar ook thuiszorg, huisartsenzorg en psychische zorg.
    Ten minste.. dat is wat ik denk
     
    Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina