Oversterfte

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by ikke84, Jan 5, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,072
    113
    Hier vind je heel veel data over Europese landen:
    https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/ (vooral wat verder naar beneden)

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,370
    30,669
    113
    Female
  3. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

Aug 4, 2013
    3,155
    2,542
    113
    Mijn schoonmoeder werkt als uitvaart ondernemer in Zeeland... Zij noemde dat er de laatste weken een hele hoop 80+ zijn overleden aan de booster... Dat vond ik wel heftig om te horen... Ze heeft overigens van de week zelf ook wel de booster gehaald hoor... En gaf aan dat de meeste ook onderliggend ander lijden hadden.. Maar toch... Voelt gek.

4. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,081
    1,072
    113
    Maar de mensen die eind december overlijden, zijn toch al een tijd eerder besmet? Wat dat betreft zouden de positieve resultaten van de lockdown nog moeten komen, toch? Minder besmettingen eind december = minder zieken rond de jaarwisseling = minder overlijdens in januari?

GossipGirlxoxo likes this.
  5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik kan het niet met feiten en cijfers onderbouwen. Maar mijn vriendin haar tante is uitvaartondernemer in de regio Amsterdam. Die zegt dat er op het moment ook veel meer uitvaarten zijn van vroeg geboren baby’s dan normaal. En dan echt veel meer. Of het waar is, weet ik niet, ik zie niet in waarom ze erover zou liegen, maar weet ook dat ze wappie-gedrag vertoont dus het zou ook kunnen dat ze haar standpunt wat aandikt hiermee. Als het wel zo is toch ook een punt om mee te nemen in de onderzoeken naar oversterfte (en dat icm met wel of niet gevaccineerd zijn en wel of niet Corona hebben doorlopen)

bulakgirl likes this.
  6. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ik hoop dat dit te verklaren is doordat meer vrouwen zwanger zijn dan normaal. Dan zou het aantal te vroeg geboren baby's ook omhoog gaan.

Vero0504, Mapje and bulakgirl like this.
  7. Kraanvogel

Kraanvogel Bekend lid

Apr 29, 2017
    723
    1,062
    93
    Mijn moeder (huisarts) ziet veel 70+ die na herstel van stevig Corona, dus zuurstof en erger, binnen een half jaar overlijden door soort van algehele verzwakking. Meesten gewoon gevaccineerd

Mapje and Trirani like this.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,370
    30,669
    113
    Female
    Klopt. Wanneer gingen de strenge maatregelen precies in? Bij aanvang vervroegde kerstvakantie toch?

Als is er zo over nadenk is dat idd erg kort voor de laatste week.

Wanneer werd omikron hier dominant? Daar zullen ook minder mensen aan overlijden drnk ik.

Ook interessant... blijft het cijfer in 2022 laag?

Mapje likes this.
  9. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Maar linkt die tante het hoge aantal uitvaarten van te vroeg geboren baby's aan de booster?
    Of begrijp ik dat verkeerd?

10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,370
    30,669
    113
    Female
    Zijn er cijfers per leeftijdsgroep? Vind dat niet echt terug. Na zo een bericht zou ik graag willen weten of er ook echt oversterfte bij baby's is.

11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Dit zei een vriendin van mij (ook huisarts) ook, in verzorgingshuizen in haar regio nu veel overlijdens van ouderen die geen corona hebben, maar het wel gehad hebben (en sommigen ook heftig, maar niet allemaal). Nu is het niet vreemd natuurlijk dat ouderen in verzorgingshuizen overlijden, maar het zijn er nu wel meer dan ze gewend is.

12. GossipGirlxoxo

Nee ze linkt het aan vaccinaties in het algemeen en roept dat heel hard op Facebook :|

13. GossipGirlxoxo

dit klinkt wel als een logische verklaring.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,370
    30,669
    113
    Female
    Dat verbaasd me ook niet. Het lijf heeft een mega tik gekregen. En dat was al oud.
    En als ze dan ook nog aan de zuurstof zitten. Dan valt het niet mee.

Mijn fysio vertelde dat, wanneer 70+ers te weinig bewegen de spiermassa met 5% per jaar afneemt (bij volwassenen is dit 1%).
    Stel je dan voor dat je na je revalidatie thuis komt met je zuurstofflesje. Hoe groot is de kans dat je dan 30 minuten beweging dagrlijks blijft volhouden. Spiermassa is tijdens de ziekte al hard terug gelopen. Voor de ademhaling alleen al hebben die al hun kracht nodig. En als het dan nog meer achteruit gaat dan komt vanzelf het moment dat het hart ermee ophoud.

jannanas and GossipGirlxoxo like this.
  15. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Hoe verklaren jullie dat er de laatste tijd veel jonge mensen overlijden?

Lientje13 likes this.
  16. GossipGirlxoxo

Heb je daar een bron van? Over hoe “veel” jonge mensen praten we dan? En wat versta je onder jonge mensen, welke leeftijdscategorie is dat?

chrystel73, Mapje, Saartje33 and 3 others like this.
  17. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Jeetje.... dat vind ik dus gevaarlijke uitspraken.
    En ze weet niet eens of die vrouwen überhaupt gevaccineerd waren lijkt me? Bedoel, ik kan aan iemand niet zien of diegene gevaccineerd zijn of niet.

18. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Maar er zijn toch sinds de coronapandemie juist minder vroeggeboortes? Dat onderzoeken ze toch, waar dat mee samenhangt (hygiene, minder (werk)stress etc.). Maar goed, dit zal wel van vóór de vaccinaties zijn…

https://m.standaard.be/cnt/dmf20210131_98098684

https://www.ad.nl/wetenschap/veel-minder-baby-s-te-vroeg-geboren-na-eerste-coronamaatregelen~af5ab28a/

https://www.thelancet.com/action/consumeSharedSessionAction?JSESSIONID=aaan4jG40RuXe_4J7s94x&MAID=waIXlDg8GtBWhf2ywTW5pg==&SERVER=WZ6myaEXBLHNN+UWpfIEYQ==&I2KBRCK=1&ORIGIN=878176272&RD=RD&exp=2Yn3p2ga6WgA5OCqEFtsoQ%3D%3D

Share This Page