Is daar een standaard in? Heb inmiddels zoveel gelezen en zoveel gehoord, maar toch kan ik geen eenduidig antwoord vinden. Concreet dus, een reeks vragen: - Follikelstimulatie bij IUI, wanneer wordt dat geadviseerd? Altijd, of alleen bij lange en/of onregelmatige cycli? En hoe lang of onregelmatig zou een cyclus dan “moeten” zijn? Klopt het dat een viertal hormoonpreparaten voorgeschreven kan worden (Menopur, Gonal-F, Decapeptyl, Puregon) en dat wélke het wordt, bijna willekeur is? Wat zijn de verschillen tussen die vier? - Klopt het dat er twee triggers gebruikt kunnen worden (Pregnyl en Ovitrelle) en dat het grootste verschil tussen die is dat Pregnyl afkomstig is van menselijk HCG en dat Ovitrelle synthetisch is? Heeft dat nog een effect op de werking? Zijn er nog andere noemenswaardige verschillen? - Waarom worden in de regel bepaalde combinaties preparaten aangehouden (Menopur met Pregnyl, Gonal-F met Ovitrelle); is dat vanwege de werking of vanwege de merknaam? Zijn er nog eventuele benefits bij afwijken van deze “logische” combinaties? - Hoe groot is het risico op overstimulatie in geval van een niet heel ernstig afwijkende natuurlijke cyclus? En wanneer wordt eigenlijk van overstimulatie gesproken? Bij drie rijpe eitjes of meer? - Is Utrogestan tijdens de LF standaard? Bestaan hierin ook nog risico’s? Hoe lang gebruik je dit; ik lees soms tot enkele dagen na NOD maar soms ook tot wel 13 weken? Alvast bedankt voor de moeite.
Hoi Ariadne, Ik kan niet op al je vragen een antwoord geven maar wellicht heb je aan een paar antwoorden al iets . -Follikelstimulatie wordt geadviseerd wanneer er geen duidelijke reden is waarom een zwangerschap uitblijft, stel er is duidelijk dat jouw man slecht zaad heeft of dat je eileiders niet toegankelijk zijn dan wordt er direct gekozen voor een andere methode. Dus wanneer ze denken dat IUI bij jou de oplossing zou kunnen zijn dan doen ze het. Weten ze van te voren al dat de kans heel erg klein is dat doen ze het niet. Mijn cyclus was heel regelmatig, kon de klok er echt op gelijk zetten dus dat is niet van invloed of het alleen dan gebruikt wordt. Stel je heb PCOS dan willen ze vaak eerst proberen met Clomid tabletten. In de hoop dat je dan een "natuurlijke" eisprong krijgt. Decapeptyl wordt zover ik weet niet gebruikt voor IUI, dit omdat decapeptyl je cyclus stil legt (maar dat kan ik mis hebben). Zelf heb ik Gonal-F en Clomid gebruikt. Clomid zijn tabletten en Gonal-F zijn spuiten. Bij gonal-F had ik "alleen" last van stemmingswisselingen en bij Clomid had ik stemmingswisselingen, misselijk en erg moe. - Zover mij bekend wordt Gonal-F gebruikt i.c.m. Ovitrelle vooral om de merknaam (beide dezelfde spuit). Wat het verdere verschil is durf ik je niet te zeggen. Van beide kreeg ik opvliegers, buikpijn, pijnlijke borsten en misselijkheid. - Als het ziekenhuis door heeft hoe jouw lichaam reageert is er een kans op overstimulatie, maar er is ook een kans dat je dit niet heb. (zelf 8x IUI gehad, nog nooit overstimulatie gehad). Afhankelijk van welk ziekenhuis je zit en wat hun "regels" zijn is overstimulatie bij 3 of meer of bij 4 of meer eitjes. Ik mocht bij 3 eitjes zelf kiezen, doorgaan of stoppen. Bij 4 eitjes was het zo ie zo stoppen. - Utrogestan is niet standaard bij IUI, wel bij IVF. Wanneer er besloten wordt dat jij het nodig zou hebben kan daarvoor gekozen worden. Het is mij nooit aangeboden bij IUI. Nu voor IVF krijg ik het wel. In eerste instantie voor 2 weken maar dat zou verlengt kunnen worden. Maar ook dat is niet standaard. Wanneer iemand al vaker een miskraam heeft gehad dan willen ze de duur van het gebruik van utrogestan nog wel eens aanpassen. De bijwerkingen weet ik nog niet, mag er pas eind augustus mee gaan beginnen. Ik hoop dat je er iets aan heb, en mocht je nog vragen hebben mag je ze altijd stellen. En alvast heel veel succes!
De antwoorden zullen per behandelend arts, ziekenhuis en patiënt anders zijn Ieder ziekenhuis / arts werkt naast de landelijke protocollen met eigen protocollen en de meeste kijken ook hoe een patiënt ergens op reageert. Ik antwoord je vanuit mijn ervaring:
Waardevolle info meiden! Dank je wel. Aanvullingen blijven welkom natuurlijk maar dit helpt al een hoop qua beeldvorming en mentale voorbereiding.
Uit mijn ervaring. Inderdaad elk ziekenhuis heeft hun eigen protocol. Ik heb een goede cyclus, maar start met iui omdat me vriend mindere basiskwaliteit heeft. Toch krijg ik hormonen. Eerste twee rondes Clomid gehad. Bijde overproductie. ( 5 eitjes) twee keer een sexverbod gekregen. Nu ga ik beginnen met gonal-f en pregnyl. Hopelijk kunnen we nu onze eerste poging beginnen.
Er is al veel beschreven, maar zal nog even mijn ervaring erbij zetten misschien heb je er wat aan. Mijn man heeft een matige zaadkwaliteit, maar zou wel nog genoeg zijn voor iui. (inmiddels wel doorverwezen voor ivf/icsi). Bij mij is niks geks gevonden, regelmatige cyclus enz. Toch kreeg ik hormonen omdat je bij een gestimuleerde iui een iets grotere kans hebt op een zwangerschap. Ze kunnen beter timen, en vaak hopen ze op twee eitjes ipv een. Ik kreeg de combinatie puregon met pregnyl. Pregnyl is idd gemaakt uit de urine van zwangere vrouwen, Ovitrelle is volgens mij synthetisch. Ik had met 75 eh puregon (startdosering) al 'overstimulatie' en had 6 potentiele eitjes en nog wat kleintjes. Die cyclus dus meteen af moeten breken en geen pregnyl mogen zetten, omdat de pregnyl het nog kan verergeren (laatste zetje rijping eicellen). De volgende iui's uiteindelijk met 50 eh puregon iedere keer mooi twee eitjes zoals ze graag zien. Utro word normaal gesproken niet standaard gegeven bij iui, alleen als je daar een reden voor hebt (bv erg korte lf, vroege miskramen ed). Hopelijk heb je hier weer wat aan, succes iig!