Ik heb vanochtend een echo gehad voor de 2de IVF en helaas bleken er maar 2 grote follikels te zitten. De vorige poging had ik 3 grote follikels en 2 kleintjes (die ook aangeprikt zijn), daaruit kwamen 5 eicellen en 2 goede embryo's. Ik weet dat het dus niet helemaal kansloos is, maar neig zelf deze keer toch wel naar het afbreken van deze poging. Vanmiddag bespreken de artsen onze situatie en horen we wat hun beslissing hierin is: doorgaan of afbreken. Ik heb gevraagd aan de arts of die beslissing bindend is en zij zegt van wel. Maar ja, het zijn wel mijn pogingen en het is indirect dus ook mijn geld! Stel dat zij adviseren om door te gaan en ik beslis dat ik wil stoppen, wat zijn dan mijn rechten? En hoe groot zou dan de kans zijn dat als ik de IVF nu afbreek tegen het advies van de artsen in, dat ze me niet verder willen behandelen? Vind het zo lastig allemaal.........
Wat je rechten zijn, daar heb ik geen idee van. Maar ik kan me bijna niet dat ze je met 2 follikels door laten gaan (ook gezien de eerste keer). Misschien kun je 'met ze mee denken' en voorstellen er een IUI van te maken? In dat geval kunnen ze gewoon de IUI declareren bij de zorgverzekeraar en schieten ze er zelf niet bij in. Tenminste... ik heb altijd het idee dat dat er achter zit bij ziekenhuizen, dat ze dan geen behandeling kunnen declareren. Succes!
Ik heb al 6 IUI's gehad, mag dat dan nog? De arts gaf al aan dat ze denkt dat het afgebroken wordt, maar je weet nooit. Ik vind de kans met slechts 2 eitjes gewoon heel klein en om dan alle rompslomp van een punctie te hebben, weet niet of ik daar zin in heb. Een escape-IUI vind ik prima, maar zelf proberen is ook nog een optie. Zal het vanmiddag wel horen waar ze mee komen, maar hoop eigenlijk dat het niet door gaat.
Ja hoor! Ik heb er 8 gehad. En had nog door mogen gaan, als ik dat zelf had gewild. IUI's worden onbeperkt vergoed.
Ik heb het ziekenhuis net gebeld met de vraag of het mogelijk is (en dat mijn voorkeur daar naar uit gaat). Vanmiddag hoor ik wat ze beslist hebben.
Als jij wilt afbreken, dan sta jij prima in je recht. Jij beslist en als je je er niet goed bij voelt, dan moet het gewoon niet doen. Zij helpen je, maar zij zijn niet degene die voor jou mogen en kunnen beslissen. Als je arts je daarom dan niet meer wilt behandelen ... dan lijkt het me tijd om naar een ander ziekenhuis uit te wijken. Daarbij, als jij je IVF afbreekt voordat je de punctie hebt, dan telt het niet als een IVF ... en heb je zo nog een kans. Overigens hangt het per verzekeraar of hoeveel IUI's je mag "hebben". Wij mochten er bv. maar 6 vergoed krijgen.
Strijkkraal, wil je toch tegenspreken. IUI wordt vergoed vanuit de baisverzekering. Verzekeringen hebben zelf niets te zeggen over of ze dat wel of niet willen vergoeden (al zullen ze dat vast wel proberen). Mariska, ik hoop dat ze een beetje met je meedenken!
IUI word onbeperkt vergoed vanuit de basisverzekering. bepaalde verzekeringen stellen eisen...zoals bijv CZ en menzis. maar als je bezwaar maakt krijg je toch je gelijk. Ze kunnen het altijd proberen genoeg mensen die erin trappen. Ik heb 13 IUI's gehad en allemaal vergoed gekregen, en mag er nog wel meer doen als ik dat zou willen. Mariska, jij beslist uiteindelijk. Als patiënt heb je het recht op zelfbeschikking. jij mag besluiten wat er met je lichaam gebeurd. poging afbreken voor punctie betekend dat de poging niet mee telt voor je verzekering. Dan heb je dus nog een poging over.
Gehaaide rakkers daar bij die verzekeringen Maar eh... Ik zie dat jij ze niet meer nodig gaat hebben! Misschien voor de kraamzorg dan! Wat een wonder!!!
ah ... dat verklaart ... ik heb CZ Ja .. het is schrikken. Ik wacht ook echt met tickers en schreeuwen totdat ik morgen de HcG uitslagen heb ... en een (spoed)afspraak bij de gyn voor echo ... Maar goed, we vervuilen TS d'r topic
Suzy, de meeste artsen vinden dat als je na 6 iui niet zwanger bent geraakt, de kans op slagen veel te klein is. Dan vinden ze het gewoon zonde van de moeite. ( en geld?)
Ik heb net maar even gebeld met m'n verzekeraar (CZ) en zij geven aan dat als de arts beslist dat een IUI zinvol is, dat het gewoon vergoed wordt. Ik hoop zo dat ze instemmen met die escape IUI en dat ik niet moet gaan lopen steggelen hierover.
Nee, ik hoop dat ik al in die molen zit ... had een posi zw test gisterenavond ... tot onze stomme verbazing
Wow meis, wat een goed nieuws!!! Maar is dat dan uiteindelijk spontaan gelukt, aangezien ik lees dat je met behandelingen gestopt was?
Dat komt wel goed hoor. En anders moet je de punctie gewoon weigeren, zeker als jij weet dat je beter kunt 'broeden'.
Waaaaaaat!!!!!! Are you kidding me????!!! Ik steek hier meteen een heel bos kaarsen aan, wat spannend!!! O, ik hoop het zo!!!