Dusseldorf of Leiderdorp? Adviezen/ervaringen gezocht!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door shadee, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik kan gaan googlen tot ik een ons weeg maar aan wie kan ik het beter vragen dan de ervaringsdeskundigen hier?!

Wij gaan voor een second opinion alvorens te starten met IVF. Wij zaten zelf te denken aan dusseldorf maar onze gyn adviseert Leiderdorp.
    Om een keus te maken ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen, verhalen en adviezen.

Ik sta op de wachtlijst voor ivf in het UMCN (half jaar!!!!) maar zowel mijn gyn uit het streekziekenhuis als wij zijn het vertrouwen in de gyn van het umcn een beetje kwijt. Daarom willen we graag ergens anders de ivf laten doen.

Mijn gyn heeft slechte ervaringen met dusseldorf maar mijn gevoel daarbij is juist heel goed. Mede omdat de punctie daar onder narcose gaat en Duitsland minder conservatief in behandelingen is dan Nederland.
    Leiderdorp heb ik nog nooit veel over gehoord...

2. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Absoluut Dusseldorf.
    Super geholpen daar, Super goede arts daar, en zeer lieve assistentes! Punctie onder narcose en geen wachtijden.
    Wij zijn uitersrt tevreden over Dusseldorf kan het iedereen aanraden!
    Reageer straks langer moeten zo gaan naar Dusseldorf, beginnen met de 2e ICSI daar.
    En inderdaad ze kijken naar jou persoonlijk en niet zoals in nerderland naar protocollen.
    Wij hebben er zeer zeker geen spijt van hebben eerder spijt dat we niet eerder naar Dusseldorf zijn gegaan.
    Ze kunnen daar ook veel meer als in Nederland dus de kansen zijn ook hoger.

Succes.
    Liefs Juffie

3. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie!

Hoe gaat het kostentechnisch dan? Daar kom ik niet echt uit en mijn verzekering blijft vaag.

Maar voor nu eerst heel veel succes!!!!!!!! Dat je maar snel een mooi plakkertje mag meenemen uit Duitsland ;)

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dusseldorf! Absoluut. Of Gent, daar hoor ik ook goede verhalen over. Wij zitten in Dusseldorf.

Ik persoonlijk ben geen fan van NL protocollen en de onflexibele houding van de gyns hier in NL en dat is de hele reden dat wij zijn uitgeweken naar DD. En wat Juffie zegt, ze zijn een stuk minder conservatief en niet bang om nieuwe methoden toe te passen, of behandelingen die in het buitenland heel gewoon zijn (assisted hatching, PGD, IMSI etc.) die in NL gewoon niet gedaan worden. Sommige bloedonderzoeken worden daar standaard gedaan die in NL na veel smeken en vaak pas na meerdere miskramen worden gedaan. En punctie onder narcose !

Kostentechnisch is het geheel afhankelijk van je verzekeraar. Ik heb goedkeuring, maar ik heb een naturapolis en DD is geen gecontracteerd ziekenhuis. Dus ik krijg maar 75% van de NL vergoeding. Dat is exclusief de hormonen, die worden volgens de normale regels vergoed. Een IVF kost in DD 1300, maar daar komen nog wel de bloedonderzoeken bij, de kosten voor de afspraken, eventuele supplementen/medicatie die in NL niet in de verzekering vallen (ik heb bv DHEA, wordt niet vergoed), en ik weet niet of de narcose daar ook onder valt, maar daar kom ik deze week vanzelf achter. Je krijgt voor ieder ding wel een factuur. Je ziet dus precies wat zo'n proces kost.

Al met al zal je in DD (mocht je verzekeraar geen contract hebben) iets meer kwijt zijn. Ik vind het verwaarloosbaar, maar dat kan ik niet voor jullie natuurlijk bepalen.
    En dan komen daar de reiskosten bij. Wij moeten ruim 2 uur enkele reis rijden dus dat komt er ook nog bij.

5. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    @Suz: heb je morgen een punctie van 1 eicel?
    Bij mij hebben ze het toen afgeblazen omdat ik maar in eicel had, en nu moeten we weer opnieuw beginnen met de hele hormonencircus.

Succes morgen!
    Liefs Juffie

6. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Düsseldorf!!!!

Ik ben juist overgestapt van MCK Leiderdorp naar Düsseldorf en zie banner!!! :D

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #7 Strijkkraal, 27 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2012
    Yep :( Is onze eigen keuze overigens. Mijn probleem is dat mijn AMH extreem laag (0,18) is en ik endo-cystes heb die in de weg zitten, die, ondanks een eerdere laparoscopie in december, in alle hevigheid zijn teruggekeerd. de kans dat het er veel meer worden is gewoon erg klein.

Het was kiezen tussen twee kwaden. Of we breken af, gaan met een agressievere hormoon (Gonal-F eventueel combi met Menopur) verder, met het grote risico dat de kwaliteit een stuk minder is, of alleen deze, gestimuleerd op Menopur, ondersteund met DHEA en ik bid nu dat deze ene gewoon van perfecte kwaliteit is. Met Menopur gaat het gewoon niet veel meer worden, en de cystes zitten helaas op mijn actieve eierstok (links), rechts zit niets, maar die geeft ook geen follikels meer.

(ter illustratie: de IVF's in Tilburg waren met Gonal-F gestimuleerd met een opbrengst van 7 of 8 follikels. In beide keren heeft maar 1 emmy het overleefd om teruggeplaatst te worden, en die was ook nog eens van B/B-kwaliteit. Dus Gonal-F genereert wellicht iets meer follikels, het uiteindelijke resultaat is ook bagger geweest)

De follikel was gister overigens al 19 mm, en morgenochtend wordt er eerst een echo gedaan om te kijken of hij er nog wel zit. Indien dat niet het geval is, dan wordt deze poging alsnog afgebroken (uiteraard) en gaan we volgende cyclus het nogmaals proberen.

Dit had 2 jaar eerder al gevonden kunnen worden (AMH en cystes), als de ziekenhuizen in NL gewoon een bloedonderzoek hadden gedaan en ze actief actie hadden ondernomen bij de cystes die er bij de vorige IVF in Tilburg al waren (maar blijkbaar niet nodig vonden om iets te doen).

8. Druufke

Druufke Fanatiek lid

18 mrt 2010
    1.288
    0
    0
    Assistent bedrijfsleidster
    Venlo
    Hoi shadee

Heb 6 behandelingen IUI in nederland gehad en deze zijn mislukt, stond ook voor de keus IVF, maar waar.... Wij hebben gekozen voor dusseldorf!! Heb volgende maand mijn intake gesprek daar, dus kan je niet zo heel veel vertellen over mijn ervaring in dusseldorf!

Wat je verzekering betreft.....ik heb ervoor gezorgd dat alles van te voren geregeld was voor dat ik naar dusseldorf ging. Ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis achmea...... Ik moest op hun site een formulier downloaden voor een aanvraag behandeling buitenland! Dit hebben we ingevuld, en daarbij een verwijsbrief van het ziekenhuis! Zij hebben het toen in behandeling genomen en goedgekeurd.....moet er wel voor zorgen dat ik de medicijnen in nederland haal! Maar dusseldorf heeft als ik het goed begrepen heb ook met nederlandse apotheken van doen dus dat is geen probleem. Hopelijk heb je wat aan deze info! Succes in ieder geval met je keuze!!

Veel liefs!

9. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Strijkkraal, wat jij omschrijft is nou precies de reden waarom ik ook graag naar D wil.
    Ook mijn verzekeraar heeft geen contract en zegt 60% te vergoeden. Ik moet nog uitzoeken wat nu precies de kosten zijn maar dat we zelf bij moeten leggen heb ik er graag voor over! Reiskosten tel ik niet mee omdat D voor ons net zo ver is als utrecht of nijmegen.

@ Zonnestraal, Gefeliciteerd! Wat heerlijk! Nou in dat geval wordt het geen L maar D ; - )

@druufke, dankjewel voor de info!
    Hou je me op de hoogte hoe het eerste gesprek was? Succes!

Is er hier ook een onderwerp te vinden van meiden die in D onder behandeling zijn? Of kletsen jullie verspreid onder ivf/icsi topics?

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja hoor er is een "speciaal" topic over meiden die allemaal al in behandeling zijn in DD, bijna een intake hebben of al zelfs zwanger zijn geworden in DD. Dus kom gezellig mee kletsen hoor.
    Topic is "ICSI in Dusseldorf".

Liefs Juffie

11. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx! Ik ga jullie even opzoeken...

Intussen zijn alle ervaringsverhalen en tips natuurlijk nog steeds welkom!

12. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ja hoor kom er gezellig bij om te kletsen :)
    Je kan daar alle ervaringen krijgen die je wilt, er zijn meiden die bijna een eerste intake hebben, of die intake net gehad hebben, of meiden zoals ik die voor de 2e icsi gaan beginnen en er is al iemand zwanger geworden door de hulp in DD, dus hoeveel ervaring wil je hebben ;)
    we helpen elkaar er allemaal door allemaal hele lieve meiden daar.

Liefs Juffie

13. Grotebabywens

Grotebabywens Fanatiek lid

18 jul 2011
    2.238
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heey Meiden, persoonlijk vind ik MCK ook een erg fijn ziekenhuis hoor!!! Ik heb er een hoop goede ervaringen mee hier!!

Liefs, Elvi

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb ook goede ervaringen met het MCK.
    Maar als het jou niet uitmaakt qua kosten en reistijden, dan zou ik toch voor DD gaan.
    Ze zijn daar nou eenmaal een stuk vaardiger en verder met alle behandelingen.
    Ook is het invriesbeleid bij het MCK ontzettend streng, wat voor dompers kan zorgen.

Succes met je keuze!

15. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het gevonden hoor juffie, dankje!!!

Fijn om ook wat te horen over Leiderdorp. De kosten maken ons natuurlijk wel wat uit maar wat betreft afstand is dusseldorf zelfs dichterbij!
    We kunnen natuurlijk altijd overwegen een eerste poging in leiderdorp te wagen en daarna (hopelijk niet natuurlijk) alsnog voor D te gaan.
    Plaatsen ze in Leiderdorp 1 of 2 terug?
    Kan de punctie onder narcose?
    Hoe lang zijn de wachtlijsten?

Wat jij zegt over mogelijkheden Dreamer is inderdaad wel een groot pluspunt voor D

Poeh keuzes keuzes keuzes...

Grotebabywens, zie dat jij vandaag een tp hebt!! Heel veel succes!! Ik duim dat ie zich lekker nestelt!

16. Grotebabywens

Grotebabywens Fanatiek lid

18 jul 2011
    2.238
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx Shadee, ging goed hoor!!!

Ze plaatsen er in eerste instantie 1 terug, tenzij je ouder bent dan (35 jr. of zo, meen ik) of als het je derde keer is begreep ik!!

Ik kreeg morfine en dat was heeeeeel goed te doen. Natuurlijk voel je het, maar het is echt te doen. Het is niet zoals bij een HSG bijv. Dat vond ik hel!!

Liefs, Elvi

17. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ze plaatsen in Leiderdorp er 1 terug.
    Ik ben 34 jaar, mankeer niks en heb in DD gekozen voor 2 embryo's terug te plaatsen (zelf aangegeven want das niet standaard bij 34 jaar en de 1e keer ICSI). Een 2-ling zou bij ons namelijk van harte welkom zijn. Uiteindelijk zwanger van 1 beebje, dus wat als ik maar 1 embryo terug geplaatst had??

Voor het IUI traject is Leiderdorp prima. Erg protocollair dat wel.
    Maar voor IVF of ICSI zou ik dus naar DD gaan.
    DD is wel veel zakelijker, gehaast....echt een beetje fabriek sfeer. Zelf vaak achter dingen aan moeten bellen of mailen. Dus je moet wel verstand van zaken hebben zeg maar....want je moet veel zelf aangeven.
    Maarrrrrrr, daar tegenover staat: DD staat open voor jouw suggesties en werkt niet protocollair. Dus geen wachttijden/lijsten of afspraakje hier en andere dag weer bloed afnemen etc. Nee, in DD doen ze alles op 1 dag.
    Als je het een beetje uitkiend kun je je intake en uitgangsecho op 1 dag plannen ;):D.

Ze zijn gewoon verder daar qua ontwikkelingen.

18. shadee

shadee Actief lid

10 nov 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    @grotebabywens, voelen is ook niet erg maar ben wel als de dood voor echt pijn. Dat zou bij mij heel veel stress opleveren en dat lijkt me niet goed. Een beetje pijnlijk ben ik inmiddels wel gewend... HSG vond ik ook hel!

@Zonnestraal, voor onze daadwerkelijke intake stonden ze in Nijmegen ook nog open voor 2 terugplaatsen. Wij hebben dat hier thuis besproken en waren er binnen no time over uit dat we voor twee zouden gaan. Onze gedachte was liever 2 dan geen ondanks alle risico's. Een flinke domper dus om te horen dat er in Nijmegen geen twee meer terug geplaatst worden.
    Door mijn werk ben ik redelijk thuis in het medische wereldje en de omgang met artsen. Daar maak ik me dus totaal geen zorgen over!
    Erg fijn om deze dingen van tevoren te horen/lezen.

Thanx ladies!

Ik heb trouwens net gebeld voor een eerste gesprek. De nederlandse arts zit vol tot augustus (!!!) maar indien taal geen probleem is kan zijn duitse collega dit overnemen en is er al plek in april! Hiervoor moest ik wel eerst een mail met onze voorgeschiedenis aan de nederlandse arts sturen omdat hij blijkbaar zelf wil bekijken of hij dit wel aan zijn duitse collega wil overdragen. De mail is verstuurd dus ik wacht in spanning af!

19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Wij zijn ook met onze eerste ICSI poging bezig in het MCK. Ik ben erg tevreden tot nu toe en ze zijn erg aardig daar. Wel baal ik een beetje van hun strenge eisen wat betreft embryo's invriezen.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dat is wel balen zeg. Om je heel eerlijk te vertellen, als ik zie hoeveel nederlandse stellen in de wachtkamer zitten, omdat de protocollen in NL gewoon niet toereikend zijn, verbaast het me niet echt. Bij ieder bezoek in DD waren van de 5 stellen in de wachtkamer 1 Duits. Op zich is Duits ook wel te doen hoor, sommige dingen moeten toch in het Duits en ik heb het idee dat de Duitse artsen ook prima wat Nederlands verstehen, zeg maar :D

Deel Deze Pagina