Hallo allemaal, ik heb PCO en we zijn maart 2013 het medisch traject ingestapt. Na 10x OI, een LEO + HSG en IUI nog geen resultaat en dus was IVF/ICSI een logische stap voor ons. Uiteindelijk had ik 10 follikels van goede grootte, deze zijn afgelopen zaterdag aangeprikt. Jammer genoeg bevatten ze maar vier eicellen, waarvan de helft met IVF werd bevrucht en de helft met ICSI. Zondag kreeg ik een telefoontje dat daarvan de helft was bevrucht, eentje volgens de ICSI methode en eentje via IVF. Vandaag zou de terugplaatsing zijn, maar gisteren kregen we slecht nieuws. De embryo's waren beiden meerkernig (?) en naar wat ik begreep zou dat kunnen liggen aan slechte eicelkwaliteit of een genetische (erfelijke) afwijking. De vervolgafspraak (in ons eigen ziekenhuis, wat samenwerkt met UZ) staat pas op 22 december, maar ik maak mezelf helemaal gek. Dus eigenlijk zoek ik nu mensen die hetzelfde hebben gehad, wat de oorzaak bleek te zijn, hoe dat is uitgezocht en of/hoe jullie uiteindelijk zwanger zijn geworden. In mijn hoofd is het namelijk echt al einde verhaal, ik kan er weinig informatie over vinden en mijn hoofd loopt over
Is dat miss hetzelfde als polyspermie? Bij mij waren er meerdere zaadcellen in 1 eicel gedrongen. Ik heb ook gehad dat er iets niet duidelijk was en ik er op internet niet echt iets over kon vinden, heb ze toen gemaild en kreeg een duidelijk antwoord terug. Misschien dat doen?
Ah, fijn dat je het zegt, ik ken al die termen niet en weet niet waar ik moet beginnen met zoeken. Dan weet ik in ieder geval waar ik naar moet vragen. Maar ik vind het gewoon zo raar, met ICSI zou dat toch niet moeten kunnen?
Dat vroeg ik me inderdaad ook al af. Wij hebben alleen ivf gehad, 6 vd 10 eicellen waren zo bevrucht. We hebben er geen gesprek over gehad, omdat ik zwanger was, dus weet er meer ook niet over. Denk je dat de gyn in jouw ziekenhuis (weet denk ik wel waar) antwoorden heeft? Anders echt even contact zoeken met je arts in Gent.
Met ICSI kunnen er inderdaad niet meer zaadcellen een eicel binnen dringen, want er wordt maar eentje geinjecteerd. Daarmee heb je nog niet automatisch bevruchting. Het moet uit zichzelf gaan samensmelten en gaan delen. Ik denk dat er in dat proces iets fout is gegaan, dat het samensmelten heeft geresulteerd in een dubbele kern. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar ik weet wel dat je de kwaliteit van eicellen soms positief kunt beinvloeden door over te stappen op een andere hormoonsoort. Menopur zou wel eens kunnen helpen om de kwaliteit te verbeteren. Hier wordt ook wel eens op overgestapt als eicellen minder van kwaliteit zijn door een naderende of vroege overgang. Dus dat zou misschien een optie zijn. Misschien heb je daarmee ook meer goede eicellen in verhouding tot het aantal follikels. Nu had je maar vier eicellen in tien follikels. Dat zouden er eigenlijk iets meer moeten zijn. Zijn je hormonen al eens nagekeken om te kijken of je niet al in een vroege overgang zit?
Nee, verdere onderzoeken zouden pas gedaan worden als het echt nodig was. In eerste instantie leek PCO gewoon de enige oorzaak (en vanwege mijn leeftijd -23- vonden ze overgang misschien niet voor de hand liggend?) maar ik denk dat ik nu wel verdere onderzoeken zal krijgen. Wat zijn je opties dan nog bij vervroegde overgang? @Nientjj: Normaal ben ik onder behandeling bij ZorgSaam, maar ik kan dus pas de 22e terecht. Ik denk dat ik dan beter contact kan zoeken met Gent
Prikken ze in Gent niet standaard op fsh waarde? Je zou in Gent ook nog eens kunnen vragen of dhea iets voor je is.
Ik heb geen bloedafname gehad in Gent. Ik heb daar alleen de punctie en terugplaatsing. Al het andere gebeurt in Terneuzen..
Dat zou dan wel echt een tijd geleden zijn. Misschien tegelijk met de standaard bloedafname om HIV e.d. te checken dan? Dat zou ik na moeten vragen.
je moet haast wel op fsh zijn geprikt, vaak is dat de indicator voor pcos. de fsh is dan verhoogd, maar dat is het met vervroegde overgang ook. ik zou je gyn bellen.
Dat denk ik wel, deden ze in Gent iig wel tegelijk. Hoop dat ze snel een duidelijk antwoord voor je hebben!