Overstrekken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door batje, 6 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Heeft iemand ervaring met het overstrekken van een baby en hoe je daar mee om moet gaan?

Onze bijna 4 maanden oude baby heeft behoorlijk last gehad van maagzuur, maar heeft daar nu medicijnen voor en hij lijkt er grotendeels overheen te zijn. Helaas is hij nog steeds behoorlijk aan het overstrekken, het lijkt een beetje gewoonte geworden te zijn.

Weet iemand hoe je hier het beste mee om kan gaan? Houdingen, draagmanieren, oefeningen etc..

2. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    lopen... hielp hier goed, zodat hij over je schouder kan kijken en dan maar ijsberen door de kamer...

3. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    Ik zou de fysiotherapeut eens raadplegen. Zij hebben vaak betere tips

4. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Ons jochie overstrekte veel en nu nog wel. Bij hem hangt het samen met zijn prematuriteit. Omdat hij nog te veel ruimte had in mijn baarmoeder toen hij werd geboren, heeft hij nooit ervaren/geleerd om 'rond' te liggen. Dat is wat de fysio dus ook adviseerde, probeer je kindje 'rond' vast te houden om hem te leren dat hij zich zo ook veilig kan voelen.
    Rondlopen helpt meestal ook wel. Of in de maxi-cosi/wipper zetten (natuurlijk niet te lang ivm het ruggetje, maar als het overstrekken echt erg is, dan weegt dat wat mij en mn fysio betreft zwaarder).
    Succes!

5. moedervanstijn

15 jun 2008
    42
    0
    0
    ab
    Venlo
    Ons zoontje deed dit ook heel erg en bleek uiteindelijk het kiss-syndroom te hebben. Wij zijn ermee naar een osteopaat geweest en kinderfysiotherapie. We moesten hem zo klein mogelijk vasthouden, zodat hij zo min mogelijk ging overstrekken en zo geen kans had om het te doen.

6. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Bedankt voor jullie tips, we lopen al bij een osteopaat, zal daar ook wat tips vragen. In een 'bolletje' dragen probeer ik ook zo veel mogelijk, maar dan spuugt hij weer meer..
    Ik hou hem nu als hij overstrekt wat bol vast, maar leg hem daarna weer recht, hoe doen jullie dat?
    En zijn prematuur geboren worden, kiss en maagzuur de enige oorzaken of weten jullie er meer?

Heel erg bedankt!

7. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Darmkolieken kunnen ook een oorzaak zijn van overstrekken, een allergie kan daar weer de oorzaak van zijn. je zoontje is nog klein he dus vast voedsel krijgt hij nog niet denk ik.

Dano heeft reflux en als hij last heeft van maagzuur, dan overstrekt hij indd. en als hij last van zijn darmpjes heeft dan hoor ik allemaal scheetjes eruit komen. overigens kunnen darmkrampjes ook door maagzuur veroorzaakt worden, maar dat terzijde

8. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Ok.. zijn darmpjes zijn idd een moeilijk punt omdat hij zowat sinds zijn geboorte aan de antibiotica is en zijn darmontwikkeling dus achter ligt.

Daniel krijgt trouwens nog volledig bv, soms een flesje omneo als hij blijft spugen.

Wat doe jij als Dano overstrekt? Laat je hem dat doen of corrigeer je hem?

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Toen dano nog zo kleinwas maakte ik hem klein, maar nu wrijf ik zachtjes over zijn buikje heen.

Maar als Daniel zo vaak antibiotica heeft gehad, moet je misschien eens met je huisarts over een probiotica kuur praten. ik weet niet of dat gebruikelijk is bij baby's maar weet inderdaad dat je darmen daar aardig van streek van kunnen zijn.

warm badje deden wij ook nog wel eens.

10. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ik hoor die term wel vaker, misschien stom maar wat is overstrekken precies is?

11. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Hier ook zelfde als Mary.
    Draagdoek kan ook erg helpen want dan ligt ie ook rond.

12. batje

batje Actief lid

6 sep 2008
    113
    0
    16
    Probiotica krijgt hij al :)

Nu je het zegt.. ik heb 'm sinds kort minder in de draagdoek en sinds die tijd lijkt het overstrekken meer.. Was net zo blij met mijn nieuwe vrijheid.. ;) Maar zal proberen te kijken of het minder wordt door meer te dragen in de doek.

Overstrekken is het hol trekken van het ruggetje en het hoofdje in de nek leggen. Het spant de rugspieren aan waardoor deze sterker worden dan de buikspieren. Dit kan voor problemen met zitten en kruipen etc geven.

Deel Deze Pagina