Ik weet even niet waar ik dit moet plaatsen. Maar mijn zoontje, inmiddels 7, heeft heel veel last van darmkrampjes gehad, na de geboorte. Nu zeiden ze bij het consultatiebureau; "de darmpje zijn nog niet rijp". Hij is geboren met 39.5 dgn. Waar ligt dat dan aan dat darmpjes niet rijp zijn? Het heeft meer dan vier maanden geduurd! Het was om gek van te worden en zooo zielig voor mijn zoontje. Na elke voeding echt krijsen en overstrekken als een plank. Iedereen met goedbedoelde adviezen als venkelthee en een kruikje, er hielp niks, ik heb alles geprobeerd. Maar scheelt het als een kindje wat te laat geboren wordt. Waar heeft het mee te maken? Aanleg? Is er bij de tweede een grote kans weer met darmkrampjes te maken te krijgen? Ik maak me er soms alweer zorgen om....
Het darmstelsel van een baby is nog niet rijp als hij geboren wordt. Dit rijpen duurt ongeveer 6 maanden. De ene baby is gevoeliger voor krampjes dan de andere. Bij eten wordt de peristaltiek van het spijsverteringsorgaan geactiveerd en zo kunnen dus krampjes ontstaan. Het is dus echt afwachten of dit kindje straks minder / meer kramen gaat krijgen. Ilja