overstrekken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sdeterink, 8 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Ons zoontje overstrekt zich als je hem op de arm hebt de hele tijd, als ik hem dan in de box leg probeert hij het ook. Hij gooit constant zijn hoofd in de nek en wordt dan helemaal een plankje. Wie herkent dit? Dit lijkt me geen normaal gedrag. Wat zouden we hieraan kunnen doen.
    Alvast bedankt voor de tips.
    Gr. Suus

2. madelief78

madelief78 Bekend lid

26 feb 2009
    561
    63
    28
    mijn zoontje heeft het ook een hele tijd gedaan. maar dan alleen als we hem vast hadden niet in de box.
    ik heb wat dingen gelezen over hoe je hem vast kunt houden. bijv. niet recht op vasthouden maar gebogen in je arm. altijd oppakken onder zijn hoofd en kontje. in bad op zijn buik ( heb ik gedaan maar vond het eng) of in de tummy tub.
    als het blijft nadat je het vasthouden anders doet is fysio zeker een goed idee ook babymassage schijnt te helpen.
    bij ons is het door de andere manier van vast houden heel ver overgegaan. en door een strak ritme van eten en slaap te hanteren zodat hij meer ontspannen is.
    hoe je je kindje het best vast kunt houden had ik ergens op het internet gevonden door te googlen en ik heb het aangegeven op het cb die hadden ook tips en hebben het mee in de gaten gehouden.

3. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Onze dochter heeft het ook, maar bij haar komt het door de reflux.

Als je het niet vertrouwd gewoon naar je HA gaan. Of even met het cb bellen. Wat vaak ook helpt is een keer naar de osteopaat gaan.

4. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Romy deed dit ook, ze bleek kiss te hebben maar dat had ook met andere dingen te maken, ze had nog veel meer dingen waar ze las van had.

ze probeert denkik te staan, als je haar hoofdje naar haar buik houd dan lukt het haar niet want ze gooit haar hoofd achterover en als ze dat niet kan, kan ze ook niet overstrekken. heeft hier heel erg geholpen. ze wilde namelijk staan en dat is erg slecht voor dr.

5. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    mijn zoontje deed dat ook en wij hebben daar toen fysiotherapie voor gegeven omdat het volgens de kinderarts problemen kan geven met het leren zitten (?!)
    Na een paar keer, stuk of 5 geloof ik, ging het al veel beter. en nu doet hij het niet meer

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.380
    113
    Mijn zoontje deed dat ook heel erg. Bij hem bleek het kiss syndroom te zijn, een manueel therapeut heeft hier erg geholpen.

7. Happymama70

Happymama70 Actief lid

1 nov 2007
    141
    0
    0
    Sweet Lake City
    Jayden heeft dit ook gehad. En net zoals een paar anderen bleek het het kiss syndroom te zijn.
    Ik ben bij de chiropractor met hem geweest.

8. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

22 jan 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Mijn zoontje deed het ook heel erg maar dat kwam door de reflux. Hij krijgt nu al een hele tijd medicijnen en het overstrekken is zo goed als weg.

9. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Ons meisje deed dat ook heel erg. Van fysio kregen we de tip om haar anders op te pakken. Als je zulke kleintjes onder de okseltjes pakt en omhoog tilt, doe je automatisch je vingers achter het hoofdje om het te ondersteunen. Wat veel kindjes met "overstrekneigingen" dan doen, is tegendruk geven op die vingers en dan strekken ze dus alsnog.

Wat wij "moesten" doen: handen onder de okseltjes, vingers op de rug, duimen op de borst en dan "draaiend" optillen. Je rolt het kindje als het ware op de zij en dan draai je door, zodat je het kindje met het gezichtje naar beneden omhoog tilt. Dan laten ze het koppie echt wel hangen! Bij ons heeft dit echt geholpen. Als wij haar uit haar wiegje of uit de box pakten en rechtop tegen ons aanhielden, ging meteen het hoofd in de nek. Na een tijdje anders oppakken ging ze juist lekker met d'r koppie tegen ons aanliggen (en dat is zooooooooo mooi!).

Andere tips:
    • - dragen met de buik op de arm (zoals ook aangeraden wordt bij krampjes)
      - zoveel mogelijk proberen een "bolletje" van je kind te maken (zonder door te duwen natuurlijk). Wat bijvoorbeeld goed werkt, is je kind op je bovenbenen laten liggen terwijl jij je voeten op tafel of op een stoel hebt. Dit is sowieso een fijne houding, omdat je oogcontact hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
    En natuurlijk is het niet gek als je met huisarts of CB overlegt of een fysiotherapeut handig/nodig is.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.459
    36.380
    113
    Dat is ook het eerste wat de manueel therapeut ons uitlegde hoe we moesten tillen, net als Hinke zegt.

11. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Ik zou toch even langs een osteopaat gaan.Baat het niet dan schaadt het niet.

Ik ben vanmiddag voor het eerst geweest (zie mijn topic 'naar osteopaat geweest')
    Bij Bas zat er een nekwervel scheef. Hierdoor overstrekte hij zich ook, maar zijn eigenlijke klachten zijn reflux en obstipatie.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Heel veel baby's doen het... Tobe doet het vaak simpel weg omdat ie wat achter zich ziet of omdat ie last heeft van krampjes.

13. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    Ons meisje doet het ook, heb bij het cb de folder 'rond is gezond' meegekregen.
    Daar staat alles met plaatjes afgebeeld hoe je ze vast kunnen houden om het overstrekken te doorbreken!

14. kemjansen

kemjansen Actief lid

20 nov 2008
    162
    0
    0
    Grappig, onze Dirk overtrekte zich ook op het begin. Een osteopaat was voor ons de uitkomst.
    Echt aan te raden dus!

Gr Karin

15. sdeterink

sdeterink Actief lid

4 apr 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Ik ben vandaag bij het consultatiebureau geweest en heb voor woensdag een afspraak staan bij de fysiotherapeut.
    In ieder geval bedankt voor alle tips. Het rond maken doen we al en dat vind hij erg prettig maar het oppakken doen we net zoals hinke zegt.
    Maar eens via de buik proberen op te pakken zoals ze eronder schrijft. Misschien helpt dat ook al.
    Gr. Suus

16. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Voor alle duidelijkheid: het eerste is wat we deden (omdat het logisch is en iedereen dat doet). Het tweede is de tip van de fysio. :)
    Bij het eerste gooide ze dus ALTIJD haar hoofd in de nek. Toen we haar anders op gingen pakken, volgens de tip van de fysio, werd het echt heel snel anders. Nu strekt ze nog wel eens, als ze iets wil zien of als ze ergens last van heeft, maar dat is echt iets anders dan wat ze eerst deed.

Hopelijk zie jij ook snel resultaat!
    In ieder geval succes ermee.

Deel Deze Pagina