studie + baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kwebbel86, 3 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Wat is jullie ervaring met een (thuis)studie en een baby? Mijn collega zei dat ze nu ze nog veel slaapt en je dus meer tijd zou moeten hebben. Maar klopt dit ook? Ik wil een studie van een jaar doen en deze is goed te doen, niet extreem moeilijk.
    Ik heb een vaste vrije dag in de week op mijn werk.

Graag ervaringen?!

2. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik dacht dat ik het kon, studeren met een baby (ik moest alleen mijn master-jaar nog afmaken) Maar die slaapjes overdag duren maar zo'n 1,5 uur, voor ik goed en wel op gang was was de baby alweer wakker. En met een wakkere baby studeren..dat lukte mij echt niet.
    Uiteindelijk de knoop doorgehakt, ik wilde niet babytijd en studie allebei half doen, en ben vooralsnog gestopt met de studie. We moeten nog zo lang werken, ik pak het later wel weer eens op.

Maargoed, dat was mijn ervaring, er zijn vast zat vrouwen die wel de discipline hebben gehad om beiden goed te kunnen doen!

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.149
    3.026
    113
    Nederland
    Ik ben altijd heel laks geweest als het om school ging. Altijd uitstellen etc. Toen raakte ik zwanger & heb ik alles, op 1 vak na, afgerond. In sept. zou ik dit herkansen en dan zou ik mijn diploma hebben. Het zijn slechts 2 examens, easy dus dacht ik.

Nou, niet dus.

Het is nu feb. en heb het 1e examen aangevraagd, eindelijk!
    Ik werk 3 tot 4 dagen, maar heb ook huishouden een dochter die me nodig is, mijn vriend waar ik ervoor moet zijn en een paar vriendinnen op afstand.

Al mijn vrije dagen worden daarmee gevuld, dus heb weinig tot geen tijd en zin in studeren. Het kan wel, als je ern duidelijk schema hebt voor jezelf en je je hieraan houd. Ik kan dat helaad niet, het is heeeeeel zwaar. Ik ga nu mijn best doen de laatste examens af te maken, en dan ook geen vervolgstudie voor mij zoals de bedoeling was.

Deze opleiding was 2 jaar, ben ondertussen 4 jaar bezig...

Als je het wel gaat doen, heel veel succes dan!:)

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Het is pittig maar het hangt ook erg af van de moeilijkheidsgraad van je studie en de taakverdeling thuis.

Ik studeer deeltijd, is natuurlijk wel evenveel werk als een voltijdstudie en ga twee avonden naar school. Daarnaast loop ik een dag stage.
    Ik kan makkelijk leren maar moet vooral veel verslagen maken helaas.

Overdag zorg ik voor mijn dochter van 10 maanden en al slaapt ze nog twee keer 1,5 uur, ik kom niet aan de studie toe. Dus probeer ik dat overdag niet meer, ik doe dan wat huishoudelijk werk en studeer elke avond 1 uur en de twee dagen in het weekend 2 uur.

Verder heb ik een vriend die alles van me zou willen overnemen als ik tijd nodig heb om te leren. Hij doet best veel thuis en zorgt veel voor onze dochter in het weekend.

Hier lukt het zo wel, en hoef ik echt niet veel te stressen, een uur per avond en wat in het weekend is zat.

Ik doe een HBO leiding en werk daarnaast niet, dus dat scheelt misschien wel.

Gaat vast wel lukken, vooral als je studie maar een jaar duurt.

5. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Ik vind het te doen maar het kost wel doorzettingsvermogen. Ik werk 40 uur in de week (nu nog verlof dan) en daarvan ga ik 1 middag en avond in de week naar school. Ik heb een dochter van 4 en een zoon van 8 weken.

Ik doe een moeilijke HBO-opleiding en ben daar 6 avonden in de week mee bezig. Als ik tentamens heb neem ik soms wat vrije dagen op om te kunnen leren. Had mijn eerste tentamens toen Jordy 5 weken was. Heb veel geleerd met hem in mijn armen of de draagdoek.

Ben wel blij dat ik over een half jaar aan mijn stage kan beginnen en dan geen tentamens meer heb en dat ik veel liever vrienden heb die snappen dat ik vaak nee moet zeggen omdat alles in de avonduren moet.

Ik moet wel zeggen dat ik heel makkelijk kan leren waardoor het mij wat makkelijker afgaat dan de meeste in mijn leerjaar. Ik heb tot nu toe nog geen enkele vertraging opgelopen en zelfs de tentamens van 5 weken na de bevalling heb ik met vlag en wimpels gehaald.

6. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Ik ben in het laatste jaar van mijn studie bevallen van ons zoontje. Ik vond het erg zwaar om te studeren met een baby in huis. In het begin slaapt je baby weliswaar nog heel veel, maar je hebt dan wel de gebroken nachten door de nachtvoedingen. Daardoor voelde ik me overdag vaak zo moe dat ik aan studeren niet toekwam. Toen de gebroken nachten voorbij waren, heb ik even een paar maanden tijd gehad om hard te studeren, daarna was het gedaan met het leren overdag, omdat zoontje nog maar 2 slaapjes van 1,5 uur deed. En in de anderhalf uur doe je niet zoveel aan de studie.
    Uiteindelijk heb ik mijn examen wel gehaald, maar ik ben erg blij dat de studie voorbij is! Ik had het niet nog een jaar volgehouden.

7. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toen mijn zoon 15 maanden was ben ik begonnen aan een voltijd HBO studie. Het was pittig, maar wel te doen. Ik moest wel enorm veel plannen en dat is met school lastiger aangezien de roosters steeds veranderen. Ik moet er ook wel bij zeggen dat school mij doorgaans makkelijk afging. Daar moet je wel rekening mee houden. En je moet de discipline kunnen opbrengen om thuis veel aan school bezig te zijn ipv allemaal andere gezelligere dingen.

Ik vond het goed te combineren en ben netjes in 4 jaar afgestudeerd.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Toen Finn 1 jaar en 2 maanden was ben ik begonnen met HBO Pabo. Dit is altijd gewoon erg goed gegaan. Zo goed zelfs dat er sinds 2,5 een tweede is. Nu heb ik gewoon verlof en daarna start ik weer. Volgend jaar mijn laatste jaartje, en ik verwacht eigenlijk dat dat gewoon net zo gaat als voorgaande 3 jaar.

9. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik deed trouwens zoveel mogelijk schoolwerk op school zelf. Misschien dat dat nog een goede tip is. Dus na een paar college's was ik meestal s middags om een uur of 2 's middags klaar. Andere klasgenoten gingen dan naar huis; ik ging naar de schoolbieb om daar mijn opdrachten en studie te doen. Pas rond een uur of 5 ging ik dan mijn zoon ophalen bij de oppas. En als ik s middags pas college had draaide ik het om; bracht zoon s ochtends al naar de oppas en ging dan voordat de les begon zitten studeren.

10. Eriva

Eriva Niet meer actief

Ik heb al een half jaar de boeken voor wft leven en beleggen in huis waar ik niet door heen kom. Kan me er zo moeilijk toe zetten en sinds onze dochter er is, gewoon geen tijd meer voor. Dus ik ga nu gewoon 2 vaste studie avonden per week inplannen, die opleiding is nl verplicht voor mij ivm mijn werk ;)

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik dacht dat het kon, dus Thirza werd geboren in het laatste jaar van mijn deeltijd-HBO opleiding, maar toen bleek ze veel te huilen, veel zorg nodig te hebben en toen heb ik het nooit meer af kunnen maken.
    Ik werkte 'maar' 24 uur na de geboorte van Thirza, daarvoor 32. Voor die tijd was de combi van studie en 32-urige baan geen probleem, maar 24 uur werken een baby en een studie ging dus echt niet :(

12. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Sinds september ben ik bezig met een voltijd studie aan de universiteit. Zoontje was 8 maanden toen ik begon en moet zeggen dat ik het goed te doen vind. Het is een studie met veel zelfstudie dus heb maar 2,5 dag college per week.

Hard werken is het zeker, ik studeer voornamelijk 's avonds en in het weekend. Daarnaast probeer ik ook geen college te missen. Overdag studeren is niet echt mogelijk met een dreumes en hij slaapt overdag meestal 1,5-2 uur. Maar het resultaat mag er wezen. Ik heb de eerste 3 periodes al mijn vakken in één keer gehaald en presteer juist beter dan m'n mede studenten. Een kindje is namelijk ook een hele goed motivatie.

13. kwebbel86

Het punt is dat mijn dochter nu erg actief is overdag en ik wil ook de volle aandacht aan haar besteden. Ik heb onregelmatige dagen maar wil haar ook niet extra naar de oppas brengen als dat niet nodig is...

Lastig!!

14. Maia

Maia Niet meer actief

ik doe een thuisstudie en ben in de afrondende fase. Maar ja, dat was ik al toen ik zwanger was van mijn eerste. Ik vind het dus lastig ;) want overdag is er toch te weinig tijd en 's avonds ben ik vaak te moe.

15. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik zit in mijn laatste jaar van mijn hbo studie. Ik vind het meer lastig om werk, studie en baby te combineren omdat ik afwisselend week en geen vaste uren/dagen heb. Daarbij heb ik het geluk eigenlijk dat ik nu voor mijn afstuderen bezig ben met een onderzoek dus ik plan alles zelf in. Maar ik vind het wel pittig, ik vind studeren leuk omdat het mij scherp houdt en uitdaagt. Maar ik merk ook dat ik die tijd aan mijn dochter wil besteden. En vind het vooral zwaar als we gebroken nachten hebben gehad. Ik heb wel het geluk dat mij. Vriend veel ondersteund maar ik geef toe als ik dadelijk blij ben als ik klaar ben.

16. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Het ligt denk ik heel veel aan hoe zwaar de studie is en hoe makkelijk je leert. Ik leer in principe alleen als de kinderen op bed liggen. Dit houdt wel in dat ik 6 avonden in de week bezig ben. Soms kom ik er niet onderuit om in het weekend wat overdag te doen maar dan is manlief thuis voor de kinderen. Als ik meer moet leren neem ik een dag vrij van mijn werk zodat ik overdag kan leren en als de kinderen thuis komen van school/opvang ben ik er voor ze.

Zou je het redden als je alleen in de avonduren kunt studeren?

17. Lien81

Lien81 Actief lid

5 jul 2006
    250
    0
    0
    Wat toevallig dat ik net dit onderwerp tegenkom, want ik zit net te bedenken hoe ik ooit die studie weer een beetje ga oppakken.... Voordat Femke werd geboren werkte ik 28 uur per week, was ik bezig met een proefschrift en daarnaast een studie cultuurwetenschappen aan de Open Universiteit. En daarnaast heb ik nog tig hobby's, maar laat ik daar maar even niet over beginnen... :D

Femke is gelukkig een makkelijke baby en ze slaapt al weken 's nachts door, dus overdag heb ik een normale hoeveelheid energie. Heb je dat niet, dan lijkt het me al erg moeilijk worden.

Mijn energie gaat overdag nu wel grotendeels in Femke zitten. Eten, luiers verschonen, spelen. Als ze slaapt moet ik toch wel het een en ander in het huishouden doen. De (slaap)tijd die dan overblijft zal ik nu moeten verdelen tussen mijn proefschrift en de studie, want ik wil met geen van beide stoppen eigenlijk. Aan de ene kant kun je zeggen dat je tijdens een (kort) slaapje niet zo veel doet, maar als je er regelmaat in brengt valt dat toch best wel mee. Ik werk nu iedere ochtend aan mijn proefschrift en heb als regel dat ik dan steeds minimaal een kwartier moet schrijven. Meestal wordt dat meer (tot Femke wakker wordt) en dan doe je toch best veel. En omdat je er iedere dag mee bezig bent, blijft het in je hoofd zitten en verlies je weinig tijd met teruglezen etc. Nu moet ik 's middags eigenlijk ook nog zo'n moment maken voor de studie.

Ik ga over anderhalve maand weer werken en dan ga ik in plaats van met de auto met het OV naar mijn werk. Doe ik wel iets meer dan een uur over (enkele reis), maar die reistijd ga ik dan benutten om te lezen/verbeteren etc. Je moet je dan wel kunnen concentreren met anderen om je heen, maar gelukkig heb ik dat altijd goed gekund. Voor mijn werk moet ik ook regelmatig het hele land door en dat doe ik als het even kan ook met het OV en dan gaat er iets nuttigs in de tas voor tijdens de reis. Als ik die mogelijkheid niet had gehad, dan zou ik ervoor (moeten) kiezen om af en toe wat studietijd te creeren, bijvoorbeeld door mijn moeder te vragen te komen oppassen of met Femke naar haar toe te gaan zodat ik mijn handen een paar uur achter elkaar vrij heb. En ik ben erover aan het nadenken om een hulp in de huishouding te zoeken, dan hoef ik daar ook geen (althans weinig) tijd meer aan te besteden.

Conclusie uit dit lange verhaal? Het kan wel, maar voor mij zijn dan de voorwaarden:
    - niet te veel tijd aan het huishouden (en andere dingen) kwijt zijn
    - geen gebroken nachten
    - regelmaat (iedere dag iets doen!) en op tijd beginnen
    - prioriteiten stellen (haal ZP maar uit je favorieten... :p)
    - en misschien af en toe wat hulp van anderen
    Oh: en wees realistisch! Als je het onderschat gaat het tegenvallen en de kans dat je dan afhaakt is best groot.

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb het eerste half jaar gestudeerd (oa scriptie geschreven), en ik vond het erg zwaar... Dochter was een moeilijke slaper, overdag sliep ze weinig, 's nachts dronk ze vaak ieder uur a iedere twee uur, ik vond het heeel moeilijk om te gaan studeren wanneer ze dan eindelijk een uurtje sliep. Mijn man heeft erg veel geholpen (halve dagen vrij genomen zodat hij voor onze dochter kon zorgen en ik kon studeren), zonder zijn hulp had ik het echt niet gekund. Inmiddels slaapt ze beter en kan ik iedere dag 4 uurtjes thuiswerken (ik doe vertaalopdrachten, niets denderends). Ik werk nu gemiddeld 12 uurtjes per week (die vier uurtjes per dag bevatten ook mijn 'vrije tijd', ik zou dus wel 7x 4uur kunnen werken, maar dan heb ik helemaal geen tijd voor mezelf, inclusief geen tijd om te douchen ;) ), voor een fulltime studie is 12 uur per week echt te weinig.

19. Anne22

Anne22 Actief lid

18 nov 2007
    220
    1
    0
    Ik denk dat het erg afhangt van hoe je zelf bent, wat voor kindje je hebt, hoeveel je ernaast werkt en wat je er verder nog naast wilt doen.

Ik doe een HBO studie, werk 3 dagen en 1 dag stage. Daarnaast met regelmaat een volle dag (6 uur weg, 19 uur thuis) school.

Ik vind het best pittig. Heb echt m'n ups en downs. Mijn dochtertje komt standaard 's nachts minstens 1 keer en ook overdag vind ik met haar weinig rust om te studeren. Ik moet het dus hebben van mn avonden. Met de gebroken nachten is dat bijna niet te doen wil ik de volgende dag ook nog als een beetje mens op mn werk staan. Moet nog wel een tijdje met de studie dus zoek nog naar een modus om het toch te kunnen afronden.
    Sociaal leven staat op een laag pitje.
    En inderdaad, heb je een partner die je steunt, dat scheelt misschien ook. En natuurlijk of je goed kunt plannen, goed bent in leren en of je een doorzetter bent of niet...

Dat van af en toe een uurtje werken als ze slaapt, wat Andrea85 zegt, herken ik wel. Is heeeel lastig. Ben je net goed en wel bezig is ze alweer wakker. Om frustraties te voorkomen doe ik op zulke momenten dus het huishouden en andere dingen die geen opperste concentratie vragen (zoals ZP dus :p ).

20. kwebbel86

Ik zit dus in de ouderenzorg, 24 u p/w. Ik doe ook avonddiensten en zo af en toe in het weekend ook 2 nachten. Ik denk dat ik ff afwacht hoe de eerste 2 maanden werken weer verloopt.
    Ik wil een studie doen in voeding, in principe weet ik al enorm veel door m'n werk natuurlijk, ik denk dat er ook weer een hoop dingen gaan dagen. Het is 'maar' een jaar, dat vliegt natuurlijk wel om. Alleen niet als je je tijd niet kan indelen.....

Deel Deze Pagina