fruit invriezen en welk fruit?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nenaten, 10 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nenaten

Nenaten Actief lid

24 feb 2012
    364
    0
    0
    Wij zijn paar dagen geleden begonnen met fruit te geven aan onze kleine man. We aten zelf banaan en hij zat zo te kijken van ik wil ook!! Dus we hadden een stukje gegeven en hij wilde meer :D
    Wij hebben een banaan gepureerd en hij at hem helemaal op!! Na paar dagen banaan te hebben gegeten heb ik gister voor het mango geprobeerd, ook dat vind mr lekker!! Ik had 1/3 mango gegeven en de andere 2/3 in 2 bakjes in de vriezer gedaaan, gisteravond 1 bakje uit de vriezer gehaald en net gegeven. Dat werkt goed, maar welk fruit mag je niet invriezen? De een zegt van alles en de ander zegt bijv. banaan niet :(
    Ook op verschillende websites staat dat bep. fruitsoorten pas mogen vanaf 6 of 9 maanden zoals perziken, nectarine, abrikozen, kiwi, aardbei.... Nou ik weet t allemaal niet meer!
    Ik ga morgen boodschappen doen en haal dan ook appels en peren. Komt dus het volgende : Wel of niet koken voordat je gaat pureren?!

Ik wilde dus eigenlijk gewoon wachten tot de kleine man 4 of zelfs 6 maanden oud was om fruit/groente te geven maar hij gaf aan dat hij eraan toe is.
    Het is trouwens niet een vervanging voor zn fles maar extra!

2. Aylen

Aylen Niet meer actief

Volgens mij kun je alle fruit wel invriezen. Banaan kan een beetje verkleuren maar smaak er echt niet minder om. Peer en appel kook ik idd voor het pureren, want mijn staafmixer kan dat anders niet aan.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #3 piccolina, 10 jul 2013
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
    je baby kan het aangeven of je denk dat hij het aangeeft maat darmen kunnen het nog niet zo vroeg goed verteren... 4 mnd is echt minimaal, maar beter echt tot 4.5-5 mnd wachten zei KA hier mij.
    Je kan beter beginnen niet met banaan want dan lust hij geen groente vaak. Je begint eerst echt met groenten en geeft het minimaal 3 dagen voor 1 soort hapje bijvoorbeeld wortel. Je mag groente invriezen want je doet alles in grote porties. Je vries het in kleine porties in binnen een uur na de de maak en ontdooit het in die porties, vries dan niet meer tweede keer. Je kan in koelkast bewaren tot volgende dag maar ik zou beter invriezen en dan volgende dag gewoon ontdooien.
    Je mag nitraat groente niet invriezen: spinazie etc maar ook nog niet geven. Kijk maar op google welke groente nitraatrijk is.

Fruit moet je geven die geen gevoeligheid veroorzaken (aardbei, kiwi) dus begin eerste inderdaad met banaan en dan de rest. Die kan je gewoon invriezen. appel en peer stoom je of kook je dan pureer je het. Je kan appel ook op de kleine rasp klein maken tot puree zonder koken - verkleurt wel snel.
    Perzik etc leg je in kookwater om schil eraf halen eerst.
    Voor vruchten met dunne schil kan je beter biologisch geven maar met dikke schil zoals banaan hoeft dat niet!

doe boodschappen in AH dan :)) en koop gelijk Opperdepop boek- daar staat alles duidelijk geschreven ook alle recepten op een rij voor elke leeftijd. je kan hapjes ook verdunnen met moedermelk of flesvoeding of pap. verder moet je uitkijken dan bijvoorbeeld pruimen zorgen voor diaree etc. Koop de boek dan zitten daar veel tips is!

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
  5. Nenaten

Nenaten Actief lid

24 feb 2012
    364
    0
    0
    Het is zo verwarrend dat iedereen wat anders zegt :( Qua leeftijd en groente/fruit... Maar ieder kind is anders denk ik maar
    Maar ik zal dat boek bij de AH halen, is denk wel handig ;)

We geven ook 1 soort eerst 3 dagen en daarna pas een ander soort fruit. Wil ook kijken hoe hij erop reageert natuurlijk.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    en toch algemeen is hetzelfde: pas bij 4 mnd beginnen en liefst met groente wortel. Baby kan geen groente lusten na de fruit- logisch toch want je vind fruit ook lekkerder dan groente :) Qua invriezen en bewaren is algemene adviezen ook voor normale voedsel. Snel ingevroren: beter voor vitaminetjes en stoffen erin. Nog wel iets: gebruikt voor hapjes allen verse producten nooit uit diepvries voor bereiding...

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier altijd alles ingevroren.
    Sommige fruit wordt wat waterig na het invriezen. Ik deed er dan altijd wat pap (dus zonder melk) doorheen, om het wat in te dikken.
    Ook gewoon begonnen met fruit overigens. Ik weet niet of het waar is, dat kindjes na fruit geen groente meer willen, maar daar heb ik hier niets van gemerkt!
    Zelf heb ik gewacht tot zeker 6 maanden ivm allergieen in de familie. Ik wilde geen onnodig risico nemen.

Wat betreft kookboek: Best grappig, maar na 2 recepten had ik het wel gezien en heb daarna gewoon mn eigen ding gedaan.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je kan met fruit beginnen bij 6mnd en dat kan zeker goed gaan met groente ook. Bij 4mnd zou ik groente beginnen is makkelijker verteerbaar. Hier gaat het zelfs over 3mnd en 2weken..

Boek: klopt keertje gelezen en je weet het al.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Het advies is standaard niet beginnen met bijvoeding voor de 4 maanden, tenzij een KA voor jouw kind anders bepaald. Dat zijn echte uitzonderingen! Je kan dus niet zeggen 'omdat mijn buurmeisje het mocht doen wij het ook maar'.
    Het is niet goed voor je kindje om eerder te beginnen.

Als je begint zorg dan dat je eerst goed geinformeerd bent over welke soorten wel en welke niet.
    Aardbei en kiwi zijn allergene fruitsoorten, kans op een reactie is groter dan bijv. peer. Daarom mag dit pas later. Appel is ook allergeen, maar een stuk minder dan aardbei of kiwi.

Op voedingscentrum staat veel informatie.

10. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben hier ook met 4,5 maand begonnen en inderdaad met groente ivm smaaktolerantie, maar goed iedereen doet wat anders en iedereen probeert op zijn/haar manier het goede te doen! Het gaat tenslotte om het belang van je kind. Dat is ook niet wat ts vraagt.
    Om op je vraag terug te komen: Ik heb de eerste tijd alle fruit gestoomd (heb zo'n apparaat van beaba (schrijf je dat zo?) waarmee je kunt stomen en pureren, ideaal!). Na het stomen pureerde ik het en vroor ik het in. Ik heb dat met alle soorten fruit (let wel: die hij van die leeftijd af mocht hebben, dus peer, appel en banaan wel met mate). Later heb ik dat ook gedaan met meloen en mango. Ik ben geloof ik na een maand of wat gestopt met het stomen, toen pureerde ik het alleen nog maar, of raspte ik het harde fruit. Tegenwoordig prak ik veel, of snij ik het aan stukjes.
    Veel plezier ermee! :)

11. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fruit invriezen doe ik by the way niet meer, aangezien hij nu zulke hoeveelheden eet dat dat niet handig/nodig is!

12. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Dit wil ik ook wel graag weten! Mijn zoontje krijgt al dik een maand groentehapje. Nu wil ik dus ook zelf fruit verwerken en invriezen maar ik kom niet verder dan appel, banaan, peer... wat zou ik nog meer kunnen pakken?

Hoelang houd het pureren nog aan? Wanneer kun je overstappen op prakken? Aangezien er koekjes bestaan vanaf 4 maanden om fruit en groentehapjes dikker te maken ga ik er vanuit dat het niet super super glad en vloeibaar hoeft. (Zodra ze het gewend zijn)

13. Nenaten

Nenaten Actief lid

24 feb 2012
    364
    0
    0
    Wij hebben gelukkig geen allergieen in de familie, maar alsnog wil ik per fruit/groente toch eerst een paar dagen met 1 soort doen om te kijken hoe hij erop reageert ;)

In de winkel kan je ook fruithapjes kopen vanaf 4maanden en ik zie over het algemeen meer fruit dan groentepotjes vanaf 4 maanden..
    Maarja daarom zeg ik, je hoort zoveel verschillende dingen! Bij de een zegt het cb dat iets wel goed is en bij de andere cb is het juist absoluut een No go :(
    En tsja dat de kleine nog maar 3,5maand is en niet precies 4maanden oud is...de ene kind is de andere niet ;)

In de link die zomerrr gegeven had staat ook in dat fruithapje vanaf 4maanden en groente vanaf 4/5maanden (niet nitraatrijk) en nitraatrijk vanaf 6/7maanden mag. Daarin staat ook dat aarbei/kiwi/koolrabi mag vanaf 4/5maanden, en daarvan dacht ik ook dat dat absoluut nog niet mocht, maar pas vanaf 6/9 maanden..?

Verwarrend allemaal dus! Maargoed me kleine doet het tot nu toe goed :) Hij is gezond, geen op of aanmerkingen en is met zijn gewicht en lengte boven gemiddeld

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik gebruik altijd de informatie van kind&gezin op Eten en drinken. Dat is de officiële richtlijn in Vlaanderen

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    De ene kind de andere niet klopt helemaal maar de darmpjes zijn bij elke kind qua ontwikkeling hetzelfde toch :)) als je met banaan ben begonnen zou ik inderdaad toch minimaal 3 dagen het geven.
    Ik snap nog steeds niet je neiging toch fruit geven ipv groente. Ik hoop dat je het niet te flauw zelf vind die hapje en daar denk dat je baby gelukkiger en blijer ook is met bannan dan met briccoli..??

Welke fruit: je kan alle fruit geven welke je maar wil en meloen bijvoorbeeld en peer etc. Maar gewoon voorzichtig mee zijn.
    Je kan ook mengen fruit-groente maar doe het pas als hij het apart al had geproefd.. Avocado trouwens is erg goede groente..

16. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Lijkt me wat overdreven...;)
    Vroeger kreeg iedereen eerst fruit, en wel sinaasappelsap... Wij lusten nu ook groente. Alle kinderen in mijn omgeving kregen eerst fruit, en lusten nu allemaal groenten.....

@Invriezen:
    Ik haalde bijvoorbeeld mango's en perzikken, dan maakte ik los van elkaar potjes, en wat potjes mango+perzik =heerlijk:D
    En die deed ik dan in de vriezer....
    3xverschillende smaken al,
    Rijpe peer prakte ik bijvoorbeeld ter plekke, appel raspen of koken, en zo had ik vaak elke dag iets anders, of uit de vriezer of ter plekke gemaakt....
    (na hij eerst 3dagen hetzelfde van alles had gekregen ivm allergieën)

Peer en appel vroor ik ook vaak in, los van elkaar maar ook wel eens samen!

Groenten deed ik net zo, ik haalde bonen, courgette, wortels, erwtjes, bloemkool e.d. Die kookte ik allemaal, pureren (later een geprakte aardappel erbij)
    (groente mengelden ik niet met elkaar trouwens) in bakjes doen, label met wat er in zit en de datum en zo de vriezer in, dan had ik voor een week of 2/3 elke dag een vers gemaakt potje.... Ook voor als we op visite gingen....super handig! (en ik vond het ook nog eens heel leuk om te doen...

Bij de wat drogere groenten deed ik er een beetje gekookt water bij voor de smeuïgheid, en soms een heel klein beetje melkpoeder....
    Borstvoeding kan ook!

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja het is net maar wat elke moeder zelf wil en kiest qua waneer geven en wat geven. Er zijn wel aanbevollen richtlijnen voor naar asnleiding van onderzoeken en ervaringen. Hoe moeders het interpreteren of in vrije wil gaan is absoluut aan elke moeder zelf lijkt mij. Heeft je baby het "overleefd" heb je het goed gedaan dan :))

18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je fruithapjes zou invriezen. Een banaan is toch op 10sec geprakt?

19. Nenaten

Nenaten Actief lid

24 feb 2012
    364
    0
    0
    Hij eet bijv. 1/3 mango en is makkelijk als uk de volgende dag n prakkie heb staan ;) Hij zal ook geen hele peer of appel opeten.. En voor als ik niet thuis ben is het ook wel handig..

20. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik deed het omdat je in het begin kleine porties nodig hebt. En aangezien ik het eerst stoomde, werkt dat efficiënter. Heeft ook denk ik maar een maandje, anderhalf geduurd.

Deel Deze Pagina