Verdoving en borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Blemma, 23 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Weer even een vraag of het samen gaat.
    Binnenkort moet ik naar de kaakchirurg voor het verwijderen van twee verstandskiezen. Dan krijg ik dus ook een verdoving en ik denk dat dat niet samen gaat met borstvoeding klopt dat?
    Hoe lang blijft dat ongeveer in je systeem en hoelang erna zou ik weer borstvoeding kunnen geven?
    Ik ga van te voren iig kolven.

2. Momof3

Momof3 Fanatiek lid

5 dec 2011
    3.421
    1
    0
    Full time huismama
    Thuis
    Ik lees mee.
    Moet eigenlijk naar de tandarts om een gaatje te laten vullen.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Heb het een paar jaar geleden ook moeten doen terwijl op borstvoeding gaf. Het beste kun je even contact op nemen met de poli en je vraag daar neerleggen. Ik weet nog wel dat ik een speciale verdoving kreeg maar of ik de voeding erna moest weggooien weet ik niet meer (kolfde ft).
    Wel mocht ik alleen paracetamol als pijnstiling, dit was goed te doen.

4. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb 2 jaar geleden ook een verstandskies laten trekken en de tandarts heeft het toen uitgezocht en mocht gewoon voeden! Kon geen kwaad!

5. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    De "gewone" verdoving bij de tandarts kan geen kwaad, dit is plaatselijk en komt niet in de bloedbaan terecht, dus ook niet in je melk. Ik ben een aantal weken geleden 2x verdoofd geweest bij de tandarts en mocht gewoon voeden, kon geen kwaad.

De verdoving die je bij de kaakchirurg krijgt is volgens mij ook gewoon plaatselijk en zou geen kwaad moeten kunnen, maar ik zou als ik jou was even contact opnemen met de kaakchirurg.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Normaal gesproken geen probleem, geef van te voren aan dat je borstvoeding geeft en vraag of ze daar rekening mee willen houden.

7. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Vroeg me dat enige tijd terug ook af, hier staat dat het ene middel geen effect heeft op borstvoeding:
    Lidocaïne - Wikipedia

Bij deze staat er niets over vermeld:
    Articaïne - Wikipedia

Ik weet niet welk middel je krijgt... Maar succes met je verstandskiezen. Moet er binnenkort ook aan, dus misschien wil je tzt nog laten weten wat jij te horen hebt gekregen? :)

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb mijn tandarts gevraagd geen articaïne te gebruiken, rotzooi...
    http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?p=1419564

9. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Heb gebeld met de assistent van de kaakchirurg en die zei dat het wel kon, alleen dat ik de pijnstilling voor daarna niet mocht, ibruprofen.
    Dat maakt mij niet zoveel uit, paracetamol mocht wel.
    Ik moet volgende week vrijdag... Wilt niet :(

10. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Nou de kies is er uit. Heb heel duidelijk aangegeven dat ik borstvoeding geef en de arts en assistent zeiden beiden dat de verdoving die ik kreeg kwaad kon bij borstvoeding.
    Mag nu alleen maar paracetamol als pijnstilling dus ik heb nu wel een hele zere kaak.

11. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Je mag toch ook Ibuprofen? En zelfs iets van Diclofenac. Als je dus erg veel pijn hebt zou ik even de huisarts vragen.

Fijn dat het goed gegaan is met de verdoving.

12. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Ik neem aan de je bedoelt dat het GEEN kwaad kon?
    Heb ze ook laten trekken vandaag - brrrr. Met verdoving uiteraard maar zonder iboprufen. Volgens mij mag ibuprofen wel trouwens, google het maar eens.
    Beterschap meid!

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#13 zogelukkig, 4 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2013
    Euh, natuurlijk komt een lokale verdoving ook in je bloedbaan terecht! (Hoe denk je dat het anders werkt?).
    Sterker nog: het passeert tevens de placenta.

Articaine (nr. 1 keuze van de tandartsen) en Citonest (nr. 2 keuze bij zwangerschap ivm het lagere adrenaline-gehalte, maar kent tevens een aantal nadelige bijwerkingen voor de neonaat) worden beide in de moedermelk uitgescheiden.
    Je zou dus via de halfwaardetijd kunnen berekenen wanneer je weer kunt voeden.

Ibuprofen heeft code L1 wat staat voor veilig en mag gewoon geslikt worden (is ook aan te raden ivm de ontstekingsremmende werking).

14. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Nou sorry hoor! Dit is wat de tandarts mij vertelde! En ik ga er toch vanuit dat zij weet waar ze het over heeft?! Dat was namelijk mijn vraag ook maar zij zei dat het niet rechtstreeks in je bloed terecht komt en daarom geen kwaad kan...

Ibuprofen mag inderdaad wel maar diclofenac niet (voor zover ik er verstand van het ;))

15. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw

Haha ja bedoelde idd dat het geen kwaad kon.
    En als het wel zo is kan ik er nu niets meer aan doen want kleine meid herft gewoon borstvoeding gehad. En ga er van uit dat de arts hier niet over liegt.
    Ik laat het bij alleen paracetamol, de pijn is zo wel te doen. Alleen eten en tanden poetsen gaat watminder.

16. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Diclofenac mag in lage doseringen, dit staat in het Farmacotherapeutisch kompas (waar alle medicijnen in staan met bijwerkingen. En gebruik etc) :

Overgang in de moedermelk: Ja, in kleine hoeveelheden. Bij gebruik van 150 mg per dag zijn deze hoeveelheden dermate gering, dat geen problemen te verwachten zijn. Advies: Kan worden toegepast

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ibuprofen mag gewoon, en als de dosis niet te hoog is diclofenac ook. Zoals Zogelukkig al schrijft...juist na dit soort behandelingen zijn NSAIDS zoals ibuprofen en diclofenac de aangewezen pijnstillers, omdat ze meer effectief zijn bij dit soort pijn en ontstekingsremmers zijn.
    Rare tandarts hoor...

18. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier een roesje gehad in het ziekenhuis. Heb duidelijk aangegeven dat ik borstvoeding gaf maar niemand die er iets over zei. Op de recovery vond ml het toch wel angstig en ging het nogmaals vragen (ik zelf was zo stoned als een garnaal en vond alles grappig ;))

De zuster wist het niet en ging het vragen. Uiteindelijk de arts erbij e zei dat het uiterst gevaarlijk was voor de baby en dat het dodelijk had kunnen zijn.... Gelukkig hadden we een flesje afgekolfde melk mee voor de zekerheid maar je kunt er dus niet altijd vanuit gaan dat ze rekening met je houden ookal heb je het van te voren aangegeven!!!!

Deel Deze Pagina