Mijn dochter van bijna 20 maanden oud wordt sinds een aantal maanden 's middags vaak overstuur wakker na haar middagdutje. Niet elke dag, maar wel vaak. Ze is dan helemaal paniekerig, wil aan de ene kant wel dat ik haar vasthoud, maar duwt me ook weg. Ze huilt heel hard en het duurt zo'n twintig minuten voor ze kalmeert. Vaak is alles dan ook echt weer ok. Als ze zo wakker wordt lijkt ze nog erg moe, ze heeft haar oogjes nog half dicht en reageert niet op me, niet gek natuurlijk want ze is overstuur. Ik heb echt alles geprobeerd om haar op zo'n moment te helpen, van dicht tegen me aan houden, tot naast me op de bank zetten om tot rust te komen, tot zingen, zachtjes over haar hoofdje aaien en zachtjes tegen haar praten, niks doen of zeggen en gewoon naast haar bedje zitten... Ik weet het niet meer en ik vind het zo zielig voor haar, en ik vind het zo frustrerend dat ik haar niet kan troosten. Ik heb inmiddels een nieuwe theorie, namelijk dat ze ergens van wakker schrikt (mijn moeder zegt steeds dat ze droomt, maar het gebeurt echt wel drie à vier keer per week) en eigenlijk wel weer wil slapen maar dat dat dus niet lukt omdat ze overstuur raakt. Ik probeer haar soms weer zachtjes in slaap te zingen en dat lukt dan soms ook. Ze heeft nu net drie kwartier geslapen, werd overstuur wakker en ik heb 20 minuutjes heel zachtjes naast haar bedje zitten zingen totdat ze weer in slaap viel en inmiddels slaapt ze alweer bijna een halfuur. Ze is dus inderdaad nog erg moe als ze zo wakker wordt. Ik wil met alle liefde elke middag zo naast haar bedje gaan zitten, er van uitgaande dat dit elke dag werkt, maar ik zou graag de oorzaak van het probleem aanpakken, voorkomen dat ze zo wakker wordt. Ze heeft altijd al weinig geslapen overdag, ze slaapt normaal ongeveer 1 uur of anderhalf, maar ik ben bang dat ze ook tekort komt. 's Nachts slaapt ze heel goed. Zijn er meer mama's met een dergelijke ervaring of met tips? Hoe kan ik mijn dochter helpen?
Wel herkenbaar, hier waren/zijn het van die fases. Hier een dochter van 2 jaar, die af en toe van die fases had/heeft dat ze smiddags heel slecht slaapt. Of als ze wakker word uit middagslaap enorm sagarijnig is, alsof ze niet goed heeft geslapen, terwijl ze er op tijd in lag en ook nog eens enorm lang heeft geslapen. Ook snachts word ze weleens totaal overstuur wakker(vannacht ook), ik denk dat ze dan droomt ofzo. Meestal helpt het als ik haar even troost, knuffel en beetje water geef. Soms doe ik ook een schone luier, want zo'n nat ding aan je kont slaapt ook niet fijn lijkt me. Ik denk dat het gewoon dromen zijn, ze moeten zoveel nieuwe ervaringen verwerken op deze leeftijd. Denk dat het gewoon fases zijn, zou gewoon doorgaan zoals je nu doet, want zoals jij het aanpakt vind ik heel erg goed! Veel suc6!!!
Mijn zoontje had dit bijna altijd. Alleen in de middag, helemaal overstuur wakker. Ook niets wat ik deed hielp. Nu heb ik hem de laatste maanden steeds gezegd dat hij als hij wakker wordt gewoon mama moet roepen. Je hoeft niet te huilen, roep me gewoon dan kom ik je halen. Heeft even geduurd maar nu is het eindelijk over. Heeft wel een jaar geduurd!