Ik las hier op het forum dat de bepaling van het geslacht vast ligt in de chromosoom van de man. De vrouw heeft altijd X en daar komt een X (meisje) of Y (jongen) chromosoom van de man bij. Nou vroeg ik me af, heeft een man in zijn zaad dan evenveel van X als van Y? Of wisselt deze samenstelling, bijv. dat de X overheerst als er veel meisjes in de familie zijn? Groetjes Racebabe
In mijn biologielessen altijd geleerd dat dat 50/50 is.... maar dat is alweer jaren geleden, dus of ik het goed onthouden heb....? Groetjes Jelske
Wat op die site staat had ik al begrepen, maar bedankt ! Ik was benieuwd of het gelijke kansen zijn dat een X of een Y bij de X van de vrouw komt, dus de man van beide soorten evenveel heeft?
In theirie wel. In de praktijk blijkt dat als je al 2 jongens hebt, je een grotere kans hebt dat een derde ook een jongen is. Dat geldt ook voor meisjes. Daarnaast worden er na een oorlog meer jongens geboren. Raar he?
Ik denk dat in sommige families er wel erfelijke aanleg is voor jongens of meisjes... Bij mijn vader in de familie zijn er 5 jongens en één meisje geboren. Bij mijn vriends moeder in de familie ook 4 mannen en een meisje. Bij mijn vriends vader in de familie 2 jongens en 3 meiden. Bij mijn moeder in de familie 3 meiden en 2 jongens. Mijn theorie is dan weer, dan bij mijn vader in de familie en bij mijn vriends moeder ook veel meer mannen worden geboren dan vrouwen. Ondanks dat, is het wel zo dat de man het geslacht bepaald, en dat daar volgens mij wel iets van erfelijke aanleg in zit. Dat de kans voor mij wel groter is dus om een jongen te krijgen, dan een meisje dus.. maar dat denk ik, dat weet je niet. Men zegt dat t 50/50 is.. maar wie weet hoe hard de m/v zwemmers in jouw familie zwemmen?
Ma2Be, daarom ben ik dus benieuwd bij mijn vriend zijn er veel meisjes in de familie, alle 5 kindjes uit afgelopen 2 jaar zijn meisjes. Dus oma zal een jongetje ook wel grappig vinden Ben nieuwsgierig of die zwemmers dan meer X hebben of dat de X harder zwemt omdat er veel meisjes zijn ? Racebabe
maar het is ook zo dat mannelijke zaadjes sneller zijn, maar ook sneller afsterven. en vrouwelijke zaadjes zijn langzamer maar overleven langer in de baarmoeder. als je dus ver voor je eisprong de bevruchtende daad hebt gedaan is de kans op een meisje groter en andersom.
Het zou dus (voor meer kans op een jongen) moeten werken als je bijv. de dag voor eisprong zou klussen? Dat wist ik nog niet Racebabe
Ja dat klopt. De mannelijke zaadcellen zwemmen sneller en zullen dus eerder bij de eicel terecht komen dan de vrouwelijke zaadcellen. Deze blijven echter wel langer in leven en hebben dus meer kans om de eicel te bevruchten als je wat verder voor de eisprong hebt geklust! Tevens heb ik pas ergens gelezen dat er mannen zijn die alleen jongetjes kunnen verwekken en mannen zijn die alleen meisjes kunnen verwekken. Daar had ik persoonlijk ook nog nooit van gehoord, maar het blijkt toch echt zo te zijn.
er is hr al eens een topic over geweest check maar eens. http://www.zwangerschapspagina.nl/about4728.html
Hehe, ok het is het proberen waard Er staat dus niets over in dat de verhouding tussen de X en Y geen 50/50 is (door bijv. erfelijke factoren), enkel de eigenschappen ervan. Alleen ben ik niet echt van plan om de eerste maanden al exact te weten wanneer mn eisprong is. Probeer het eerst spontaan te houden Racebabe
Ja precies, ik heb mn vriend 1 keer verteld wanneer deze (1e) maand de eisprong vermoedelijk zal zijn en verder zien we het wel. Ben niet van plan om nu al geld uit te geven voor ovulatie testen etc., ben bang dat ik er dan te veel mee bezig ben en de teleurstelling alleen maar groter is... Maar stel dat ik strax mn eitje wel zou voelen, dan weten we de cyclus en dat het de dag ervoor moet gebeuren Racebabe
Volgens de theorie zijn de mannetjes sneller dan de vrouwtjes, wat dan ook wil zeggen dat in het geval van IUI of IVF er meer jongetjes zouden moeten geboren worden nietwaar. Ben daar wel benieuwd naar moet ik zeggen. Zal eens een poll plaatsen bij het topic zwanger.