Bevallen op de uitgerekende datum, te vroeg of te laat?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Roxyroxx, 9 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Ik vroeg me iets af. Bij de 12-weken echo zetten ze eigenlijk je definitieve uitgerekende datum vast (of je moet heeel goed je cyclus hebben bijgehouden natuurlijk!)

Nu was ik laatst bij het echocentrum voorn soort van groeiecho tussendoor. De uitgerekende datum die bij het kindje hoorde volgens de berekeningen obv zijn groei was 2 dagen eerder. Nu is dat natuurlijk niet zo'n groot verschil, maar ik vraag me eigenlijk het volgende af:

Zijn er vrouwen waarbij tijdens echo's bleek dat het kindje verder zou zijn dan de tijd die je zwanger was en waar daadwerkelijk ook het kindje eerder geboren is? Of juist andersoms dat het kindje tussendoor een "groeiachterstand" had en die juist later zijn geboren?

Het is eigenlijk gewoon echt iets wat ik wel zou willen weten, ik vind het een zeer interessant onderwerp. Mochten jullie ervaringen hebben, deel ze!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pfff... da's een lastige, want het is altijd een kwestie van meten en na de 12/13 weken houdt ieder kindje zijn/haar eigen groeilijn aan. Het kan best zijn dat je net een groeispurtje hebt gehad en daardoor je kindje "voorloopt", maar het kan ook andersom, dat het spurtje nog moet komen en dat het lijkt alsof je kleintje "achterloopt"

Bij de jongste heb ik ovulatietesten gebruikt en wist wanneer mn eisprong was, obv daarvan zei ik zelf 2 mei.... mn FA ging toch echt uit van mn ELM en kwam op 28 april uit, terwijl de termijnecho 30 april zei. Uiteindelijk ingeleid vanweg suikerziekte en kindje is geboren op 3 mei... met heel veel huidsmeer.....
    Vanwege de zwangerschapssuiker heb ik veel extra echo;s gehad, en daarbij zag je dus steeds wisselende data voorbij komen.

Ik denk dat je gewoon moet aanhouden dat een kindje tussen drie weken voor en 2 weken na de uitgerekende datum kan komen.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij de oudste ben ik 3 dagen verder gezet bij de echo. Dat had ik ook verwacht omdat mijn cyclus onregelmatig was, en de vk maar uitging van 28 dagen, terwijl het altijd 30+ was.
    Hij was flink voor op de groei, en was bij de geboorte bijna 8 pond
    Hij kwam 8 dagen na de uitgerekende datum. en 11 dagen na de vk datum.

Bij de jongste ben ik 2 dagen terug gezet. De vk ging nu wel uit van 30 dagen, maar de echo zei eerder..
    Ik ben 4 dagen voor de datum bevallen, of 6 dagen eerder dan de vk gokte.
    Hij liep ook flink voor qua groei volgens de echo, maar minder dan zijn broer. toch was hij met 12 dagen minder buik, maar 30 gram lichter. Dus hij was zwaarder geweest als hij langer was blijven zitten.

Kortom, de vk zat er beide keren meer naast dan de echo, maar wel een keer te vroeg en een keer te laat. Dus of het nou echt iets zegt ;)

4. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Mijn beide meisjes liepen qua groei iets voor bij de 20 weken echo. De ene is geboren met 39.3 en was dus idd iets eerder en woog 3680. De jongste is geboren met 41 weken en woog 4280... Volgens mij maakt het dus niet veel uit :p

5. huggy

huggy Actief lid

10 apr 2012
    345
    0
    0
    Gastouder
    Dordrecht
    Ik kreeg groeiecho's doordat ik wat te zwaar ben en omdat mijn moeder Diabetes type II heeft, dezelfde soort als zwangerschapsdiabetes. Ik ben (en wordt nu weer) goed in de gaten gehouden.

Ons ventje liep tijdens de zwangerschap met alle echo's precies op het middenlijntje qua groei. Hij is op de uitgerekende datum geboren met een lengte van 50 cm en gewicht van
    3360 gram.

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze datum was eerst 23augustus. Dit is met 13weken bijgesteld tot 20augustus en uiteindelijk ben ik 19augustus 23:05 bevallen. Hahah 55minuten voor uitgerekende datum dus.

Bij mn zoon was ik 9juni uitgerekend. Ik kreeg weeën de avond ervoor dus dacht precies op uitgerekende datum te bevallen. Helaas was het een hele langdurige bevalling en ben ik op 10juni bevallen. Xx

7. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Haha, zoveel verschillende verhalen... Elke bevalling is anders blijkt dus echt zo te zijn.... Nou over 5 weken heb ik een groeiecho en zal ik eens kijken wat de datum dan is... En natuurlijk dan maar afwachten wanneer ons manneke zich aandient... :)

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier klopte het zoiezo niet;

Mijn uitgerekende datum nav 12 weken echo was 26/12.
    Als ik vanaf die dag terug telde kwam ik uit in een periode dat ik helemaal niet zwanger geworden kon zijn.
    Mijn man heeft toen 2 weken in het Zh gelegen en aangezien we daar niets gedaan hebben kan het niet. Nu viel dat dus ook precies in het midden van die 2 weken dus een lange innesteling oid is ook niet echt geloofwaardig. De enige conclusie die wij konden trekken was: ze zitten er een week naast.. Ik was voor mijn gevoel een wk korter zwanger als de echo deed geloven.. Ben ook precies met 41 weken bevallen en m'n zoon was aan de flinke kant.

Dus Tsja.. Echo's en termijnen, t is vaak toch nog steeds een schatting..

9. Bri

Bri Niet meer actief

Beide keren ben ik later bevallen dan de uitgerekende datum op basis van de termijnecho, nl op 40+6 en op 40+2 (maar op basis van de eerste dag van de laatste menstruatie, begonnen beide bevallingen exact op tijd).

Bij de 20 weken en pret echo liepen beide kinderen wat voor; ze zijn dus iets groter dan gemiddeld. Maar toch werden ze na de uitgerekende datum geboren, met een nauwelijks meer dan gemiddeld geboortegewicht (3800 en 3720 gram).

10. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    ik was 10dec 2011 uitgerekend, (5maart 2011 laatste menstruatie)
    bij 12weken echo werd dat 14-dec 2011
    en uiteindelijk kwam Seth pas op 24-12-2011 (wel spontaan)

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nu ik er zo over na zit te denken.... bij de oudste was mn due date obv ELM 6 april... en bij de termijnecho (rond negen weken) werd die bijgesteld naar 9-4.... laat onze oudste nu ook net op die datum geboren zijn....

Deel Deze Pagina