De eerste keer de "gewone" zwangerschapsgym. Beregezellig, maar als bij ons werden er heeeel weinig oefeningen gedaan. Dus daar had je weinig aan. Nu doe ik zwangerschapsyoga. Ik heb nu veel aan de oefeningen vanwege de ontspanning en hoop er straks met de bevalling ook veel aan te hebben.
nee ik niet..omdat ik vorige zwangerschap heel vaak in het ziekenhuis lag.. echt een rot zwangerschap gehad.. en voor deze keer ben ik er nog niet uit.. maar mag ik wel snel gaan beslissen
Ik heb geen cursus gedaan. Had me wel ingeschreven, maar tijdens de 1e 2 bijeenkomsten was ik op vakantie naar Mallorca. De leidster van de cursus kreeg ik zelfs na tientallen keren bellen niet te pakken, wat mij uiteindelijk maar heeft doen besluiten om geen cursus te volgen en wat exta boeken in te lezen.
Nee, geen behoefte aan gehad. Ben geen type dat met meerdere zwangere vrouwen in een groepje gaat zitten puffen oid.... wel naar een borstvoeding voorlichtingsavond geweest.
Bij nummer 1 : gewone zwangerschapsgym. Ik was toen de jongste van allemaal met mijn 21 jaar. Eigenlijk weinig aan gehad. Geen goede voorbereiding vond ik eigenlijk. Bij nummer 2 : Cursus Samen Bevallen. Een echte aanrader! Samen met je man, geen echte pufles, maar meer een voorbereiding op wat er allemaal kan gebeuren. Goede uitleg, video's ed. Hele leuke groep. Voor mijn huidige man was het de eerste keer. Hij vond dat hij als man er ook heel veel aan gehad had. Hij voelde zeer veel meer betrokken. (En dat voor de nuchtere norse schipper!) Bij nummer 3 : Geen. Het wordt een geplande keizersnede. Het enige vreemde wordt dat ik ga bevallen van een jongetje ipv een meid. (Hoe moest het piemeltje ook alweer in de luier? ) Even zonder gein. We vonden het nu eigenlijk niet nodig. Het meeste zal toch wel een beetje hetzelfde zijn. En eigenlijk hebben we best een hoop kennis overgehouden aan de cursus samen bevallen. Tijdens de 2de bevalling was ik nooit tot 10 cm ontsluiting gekomen zonder deze cursus. Ik heb het echt SAMEN met mijn man gedaan (Al vindt hij van niet, de schat) Het werd uiteindelijk alsnog een keizersnede, maar dat lag niet aan ons, maar aan dat eigewijze figuur wat nu prinsheerlijk boven ligt te slapen.
Ik ben ook niet van plan een zwangerschapscursus te gaan volgen. Hoor de informatie nu al van vriendinnen die bevallen zijn en uit boeken. Ook de VK weet vast wel te vertellen wat ik moet doen qua puffen en zo. Ik denk dat het nog het belangrijkst is om niet in paniek te raken. Gr. Vruchtje
Ik heb het niet gedaan. Had niet het idee dat het iets zou toevoegen, bevallen moet je toch gewoon doen...En het is allemaal prima gegaan de eerste keer dus... heb wel zwangerschapszwemmen gedaan, maar gewoon omdat het zo heerlijk ontspannen was...
Wij volgen nu de cursus Samen Bevallen. Echt een aanrader! Super nuttig, je leert er heel veel. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat je leert om echt letterlijk samen te bevallen. Je vriend/man leert tips om je te steunen, en als vrouw zijnde leer je open te staan voor je man. Je leert ook van alles over pijn, pijnbestrijding, anatomie vd vrouw, ademhalingstechnieken, ontspanningtechnieken, massage enz!
Ik heb het wel gedaan, zo'n gewone zwangerschapscursus. We deden vooral oefeningen om je bekken enzo tijdens de zwangerschap zo goed mogelijk te houden en kregen tips waar je op moest letten tijdens en na het bevallen. Ik heb er best wat aan gehad, vooral de tips. Ik ben ook blij dat ik er niet vanuit ben gegaan dat ze in het ziekenhuis wel zeggen waar je allemaal op moet letten. Ik werd op een hoop belangrijke dingen niet gewezen, moest hen zelfs soms erop wijzen. Ben blij dat ik het gedaan heb, kreeg bovendien toch de cursus vergoed van de zorgverzekering. Nu ik weer zwanger ben, ga ik of niets doen, of een ander soort cursus, yoga ofzo, ik weet nu grotendeels wel waar ik op moet letten. Ik heb trouwens nog steeds contact met het groepje, eens in de zoveel tijd spreken we af met de baby's.
Nee ik heb ook geen curses gedaan, vond en vindt het niet nodig, net zoals eerder geschreven bevallen moet je toch doen
nee niet gedaan en ga ik ook niet doen, al;s je nuchter bent lukt het vanzelf ook wel.. Ik heb heel zo'n cursus niet nodig en helemaal geen tijd voor bovendien houd ik helemaal niet zo van dat "vrouwen onder elkaar" gedoe met klaagjes dit en dat en praten over je gevoelens en zweverig gedoe enzo, alles wat ik wil weten voor de bevalling vraag ik aan mijn VK of overleg op het forum (leer je heel veel van) en voor de rest gewoon blijven ademen dat kind komt toch wel eruit
Wij zijn nu bezig met een cursus samen bevallen. Erg leuk dat je het als stel samen doet, en bovendien erg gezellig en leerzaam. Bevalt tot nu toe nog erg goed dus
de 13e donderdag begint mijn cursus weet niet wat me te wachten staat maar zie wel of het iets voor mij is
Ik doe zwangerschapsyoga, ik denk dat ik wel wat aan de ademhalingsoefeningen heb, en verder doe ik het meer voor de gezelligheid
Ik volg de mensendieck zwangerschapscursus. Ook voornamelijk voor de gezelligheid. We krijgen wel nuttige tips en oefeningen voor de houding dus dat is op zich niet verkeerd.
Hoi hoi Mijn man en ik doen ook de cursus "samen bevallen" en het bevalt ons erg goed. We hebben nu nog twee avonden tegoed maar ik vind het jammer dat het dan is afgelopen. De cursus is erg leerzaam voor de man en de vrouw en ik vind het leukste eraan dat je gewoon samen een keer in de week alleen even met je zwangerschap bezig bent. Je bent er natuurlijk veel vaker mee bezig maar op zo'n avond gaat het alleen even hierover. Ik vind het een erg fijne cursus
ik heb de cursus Zwanger en Fit gedaan, een aanrader! Vond het heel informatief. Eerst een half uurtje theorie en dan een uurtje sportief bezig. site: http://www.healthclub-ijsselstein.nl/zwanger-en-fit
Bij de eerste heb ik yoga gedaan. Ik vond het heerlijk. Echt lekkere ontspanningsoefeningen, en ik heb nog leuk contact met 2 meiden van toen. Tijdens de bevalling had ik er niet veel aan, omdat het zo snel ging allemaal. Van anderen hoorde ik dat ze wel de oefeningen gebruikt hadden. Wij kregen 1 partnerles met z'n tweeën. Lachen gieren brullen, om al dat gemasseer en gedoe over buiken dragen enzo. Daar hadden we niet veel aan, hoewel mijn man wel dingen gehoord heeft die hij nog niet wist. Deze keer doe ik niks, geen tijd voor en ik weet de oefeningen nog wel.