Mijn tijdelijk contract loopt 1 augustus af. Dit was het derde tijdelijke jaarcontract dus ze moesten nu vervasten of niet. Nu heb ik zojuist gehoord dat deze wordt beƫindigd. Super zuur want ik ga met verlof op 11 augustus en krijg nu maar voor 2 dagen betaald ipv 3. Ik heb eigenlijk 2 vragen Ze hebben me dit medegedeeld 1.5 maand voor afloop contract. Maar ze moeten dit toch 2 maanden van te voren melden? Omdat het al mijn derde tijdelijke jaarcontract is? Of blijft het een maand omdat het maar een jaarcontract betreft iedere keer? En daarnaast: ze geven mondeling als reden dat het door mijn zwangerschap komt. Ze zeggen: je gaat eerst met zwangerschapsverlof en neemt daarna ouderschapsverlof voor 1 dag. We gaan jou niet voor 3 dagen betalen als je er maar 2 gaat werken komend jaar (of zelfs het eerste half jaar helemaal niet vanwege verlof). Wel komt er een vacature vrij. Ze mogen het toch niet op die manier doen? Mij geen vast contract heben vanwege mijn zwangerschap en ouderschapsverlof. Of mag dat wel? Ik werk overigens in het onderwijs. Ik hoop dat u mij antwoord kunt geven op mijn vragen. Voel me nu met de rug tegen de muur staan. Groet
Beste Patricia, Wat jammer dat je contract niet verlengd wordt. De opzegtermijn die je werkgever moet aanhouden is 1 maand. Dit geldt voor contracten voor bepaalde tijd van 6 maanden of langer. Als je tijdelijk contract afloopt tijdens je zwangerschap, dan hoeft de werkgever je contract niet te verlengen. Maar de zwangerschap mag niet de reden zijn dat je contract niet verlengd wordt. Ik raad je aan hierover juridisch advies te vragen. Dit kan je doen als je een rechtsbijstandsverzekering hebt of als je lid bent van een vakbond bent. Verder kan je ook advies inwinnen bij een Juridisch Loket, telefoonnummer 0900 8020. Actuele informatie over aflopend contract tijdens zwangerschap en advies bij dreigend ontslag vind je hier. Ik hoop dat je er uit komt met de werkgever en wens je toch alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team