Hallo dames Geloof dat er wel meerdere topics als dit zijn maar wilde toch de vraag zelf stellen. Ml is er klaar voor , dit was die al en blijft nog ff zo (al wil hij het liefste voor zijn 40ste nog een x vader worden , hij is nu 37) Ik zit soms in een periode van ja, kom op we doen het en soms denk ik.... Kan ik het wel aan ? De onzekerheid (heftige bevalling , pnd, kraamtijd in het ziekenhuis met opgenomen kindje) komt dan ineens terug... Dan ben ik bang dat ik het niet aankan... wanneer was je er echt klaar voor ? En is die onzekerheid gebleven toen je zwanger was ? En hoe is het dan eenmaal als de tweede er is , valt het dan mee of tegen ( hier zal er op zijn vroegst 3,5 jaar tussen zitten ) ? Liefs
Wij zijn begonnen toen dochter 2jr3mnd was. Vriendlief wilde niet eerder. Mij leek een leeftijdsverschil van 2,5 leuk. Vriend wilde liever 3 jaar verschil. Dat gaan we nu helaas niet redden Maar lijkt me nu wel fijn dat dochter echt wat ouder/zelfstandiger is. En leuk dat ze het wat meer zou snappen en meekrijgt als ik zwanger zou zijn!
Ja 3 /4 jaar lijkt mij ook wel wat! Denk dat het voor mij ook wel een geruststelling is als zoonlief wat zelfstandiger is, hij is tot nu toe een pittige peuter Ik word in ieder geval steeds zekerder, geef mezelf tot juli/augustus om te wennen dat we dan gaan beginnen.. en als ik me nog zo voel als nu dan gaan we ervoor
Ik was er klaar voor vanaf onze zoons 2e verjaardag. Mijn vriend begint er pas nu klaar voor te raken. (Zoon is 2 en 9 mnd) Ik denk dat we gaan proberen rond zoons 3e verjaardag. Hier overigens een makkelijke zwangerschap en redelijk makkelijke kraamtijd. Echter wel een emotioneel zware tijd gehad in de familie van mijn vriend de 2 jaar na mijn bevalling. Vandaar dat hij er eerder echt niet aan toe was. Ik zie ook wel eens op tegen de babytijd, maar als ik dan denk aan het feit hoe snel dat nu gegaan is en hoe gemakkelijk het is nu dan denk ik altijd maar, die 2 jaar komen we ook wel weer door
Zoals je ziet is mijn dochter al 7 en zijn we nu zwanger van nummer 2. Je gevoelens zijn herkenbaar. Ook ik heb een PND gehad en ben dus ontzettend bang geweest voor een tweede. Maar in november werd dat toch anders. Ik heb in die jaren hard aan mezelf gewerkt en ben er nu toch klaar voor. Ontzettend blij en gelukkig dat ik zwanger mag zijn van de tweede... Neem je tijd en laat je niet onder druk zetten door het eventuele leeftijdsverschil. Alles heeft zijn charmes. Mijn zussen schelen 9 jaar en zijn de beste vriendinnen....
Mijn oudste was bijna 1. Toen dachten m'n ex en ik: nu kan het wel weer, zijn toch niet in 1 x zwanger...😊 maar ja je raadt het al: 1x zwanger! En nu schelen de jongens precies 1 jaar en 9 maanden...😄😄
@reeva Ik doe zeker rustig aan , ml maakt het ook niks uit Hoop dat jr kraamtijd en daarna goed doorkomt ! Ik hoop dat ik me tegen die tijd kan vasthouden aan het feit dat ik hier ook sterker uit kon komen @koon Dat ook idd , zoonlief is al bijna 2,5 en die zijn we ook doorgekomen 😉
Lastig hoor! Ik dacht vroeger altijd als mensen vrij snel achter elkaar een kindje kregen.. poeh dat lijkt me erg pittig. Ik zou er "bij voorkeur" toch wel een paar jaar (3/4) tussen laten. Maar toen bleek ik zwanger van een tweeling Dus onze nr 2 komt wel heel snel hihi! Inmiddels ben ik er wel helemaal aan gewend en lijkt het me juist erg leuk! En heel bijzonder natuurlijk! Het heeft gewoon allebei voor en nadelen, maar je weet niet beter/anders dan je eigen situatie, dus het komt hoe dan ook wel goed!
Onze oudste was 1,5 toen ik weer met de pil stopte, en bijna meteen zwanger, dus er zit zo'n 2,5 jaar tussen die twee... Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo zwaar... Er zitten ook voordelen aan: de oudste slaapt ook nog, dus in de middag kan je zelf ook nog slapen als je wil, of heb je even tijd voor jezelf. De jongste draait sowieso een beetje mee in het schema van de oudste, dus het gaat best vloeiend vind ik... Als ik mocht kiezen zou ik het precies zo nog een keertje doen!
Euh... zodra de eerste gezond en wel in mijn armen lag? Nooit meer anticonceptie gebruikt tot ons derde meisje 3 jaar en 3 maanden na de eerste geboren werd!
Hoi! Heel herkenbaar hoor! Hier niet eens echt moeilijkheden gehad met de eerste (behalve dat ze nog steeds perioden 2x per nacht wakker wordt, zucht... ) Toch pas 1 maand voordat ze 2 werd gaan proberen maar was steeds opgelucht als t niet raak was. Na meer dan 10 maanden zwanger en ben nu echt blij dat t niet eerder raak was eigenlijk. Straks is onze meid bijna 3,5 jaar als de tweede komt en zelfs nu ik zwanger ben twijfel ik of ik straks geen stressmoeder ben met 2 kids Kan gewoon heel slecht tegen gebroken nachten... Echt respect voor de mama's die er 2 of meer dicht op elkaar hebben en dan alles draaiende kunnen houden!
Wow! Respect hoor! Kom je nog wel aan je (nacht) rust toe? Werk je ook nog? ik heb er straks in 3 jaar en 3 maanden nog niet eens 2 Is het je mee of tegen gevallen, 3 kindjes in ong 3 jaar tijd? Heb je ook je oude figuur weer terug (voor zover je dat belangrijk vindt, ik namelijk wel, tikkie ego misschien maar baal nu alweer dat mn buik straks gaat groeien)
Mijn oudste dochter was 6 maanden toen ik weer zwanger werd. Mijn twee dochters schelen dus maar 15 maanden. Ik hoopte op een heel klein leeftijdsverschil en zo is het dus ook gelopen. De twee meiden zijn de dikste vriendinnen, kunnen niet zonder elkaar. Het is zo mooi om te zien. Het was wel even druk, maar op deze manier was de drukke periode wel wat korter. Daar komt bij dat ik in die tijd niet werkte. Dat heeft ook wel voor de nodige rust gezorgd... Ik zou het weer zo doen. Nu voor een derde, maar de jongste is al 7. Dat zal wel weer heel anders zijn.
Hier echt precies hetzelfde! Ook hetzelfde leeftijdsverschil Het is druk en best even pittig, maar ik vind het het allemaal dubbel en dwars waard. Scheelt wel dat onze tweede echt een heel makkelijk kindje is (tot nu toe)
@annemies wat is allemaal schrijft klinkt heel herkenbaar (bn ook best een stresskip), maar ik heb in mijn hoofd nu een besluit genomen... twee komt er zeker, dat willen heel graag ! En zo na de zomer beginnen, dat voelt goed kan ik er nu een beetje aan wennen, badkamer word op het moment verbouwd... Gaan maar meteen de kamer die aan de badkamer zit verven.. Meteen maar witte verf gehaald om de toekomstige babykamer basis wit te krijgen dus het huis voelt ook steeds meer als af... Komt wel goed met mijn gevoel
Ik wist al best snel dat ik een tweede erbij wou. Maar toch uiteindelijk best lang getwijfeld.... Toen ons meisje 10 maanden was werd mijn vermoeden bevestig, een hersenbeschadiging... Nu kan zij er heel goed mee leven en doet niet veel onder voor "normale" kinderen maar toch denk je wel een paar x extra na.... Nu gaat maandag de spiraal eruit en gaan we het toch proberen. Leeftijdsverschil zal dan ook ruim 3 jaar zijn, ze is nu 2,5
Hier begon ik toen onze oudste 1 jaar was voorzichtig bij ml te peilen hoe hij erover dacht. Hij was er toen absoluut niet klaar voor. Ik wilde wel heel graag. Maar gezien onze oudste zuurstof tekort heeft gehad en daarnaast afwijkingen in de aanleg van de hersenen heeft wisten wij niet goed of dit nu een verhoogde kans zou geven bij een volgende. We zijn dus nog 1 jaar verder gegaan met onderzoeken, hier is niks uitgekomen wat wijst op een verhoogde kans bij een volgend kindje. Na 2x een miskraam in jan en mei 2014 was het in september opnieuw raak. Inmiddels 31 weken ze verschillen straks 3,5 jaar in leeftijd en gezien de oudste motorisch niks zelf kan (niveau is gelijk aan dat van een baby van 4mnd cognitief is ze wel 3jr) zal het flink pittig worden denk ik. Maar hebben er veel zin in!