Hallo dames, Zoals sommige misschien al in een eerder topic gelezen hebben ben ik vorige week naar de ha gegaan omdat ik tussentijdse en contactbloedingen had (tijdens de sex). De ha dacht aan een ontsteking en nam daarvoor was kweekjes af en voor de zekerheid een uitstrijkje. Hier kwam vanmiddag de uitslag van: Ik heb het HPV-virus en daardoor onrustige cellen wat zich bevindt in Pap3a (je hebt 1 t/m5). Dat virus blijft voor altijd en kom je niet meer vanaf en die voor die pap3 moet ik naar de gyn. Ik krijg dan een colposcopie en dmv van een azijnoplossing kunnen ze dan de slechte plekjes zien die ze vervolgens gelijk gaan verwijderen en later misschien nog een vervolgbehandeling en daarna een aantal uitstrijkjes totdat het allemaal weer goed zit ofzo. Ik weet het nog niet allemaal precies en ben me helemaal rot geschrokken. Maar de ha zei dat ik hier zowiezo wel een half jaar 'zoet' mee ben... Als eerste ging door me heen: ik word dit jaar niet meer zwanger! Maar de ha zei ook, je mag blij zijn dat we er nu achter komt en niet in een verder staduim want dan is het misschien te laat. Tja, maarja in mn hoofd gaat nu van alles rond! De gyn moet ook nog gaan kijken hoe ver het zit. Het uitstrijkje gaat maar tot de bmm en weet dus niet of het in de baarmoederhals zit. Daar heb je ook nog verschillende stadiums in (CIN 1 tm 3). Ik denk dus ook maar dat ik voorlopig niet veel meer hier op het forum zal zijn, aangezien ik het zwanger willen worden echt even uit mijn hoofd moet gaan zetten maak me op het moment ook heel druk of onze kinderwens ooit nog uit gaat komen. Daarom wil ik graag ervaringen horen van meiden die dit of ook zoiets hebben meegemaakt en of zij nu wel een kindje hebben kunnen krijgen... Alvast bedankt!
Hoi meis, Ik had 2 jaar terug pap3b. Dan zijn de cellen nog weer wat verder geloof ik. Omdat het ook meer naar binnen zat bij mij, Hebben ze een conisatie gedaan, dit houdt in dat er een kegelvormig stukje is verwijderd. ( op de OK) Heel heftig allemaal toen! Hierna moest ik iedere 3 maanden terug voor controle, toen na half jaar en nu na jaar, want ben steeds "schoon" sindsdien. Ook ben ik vlak na de ingreep zwanger geraakt, dus geen zorgen! Ze halen denk ik een plakje weg bij je, onder verdoving, En na een week heb je hier al geen last meer van. Mocht je meer willen weten, stuur maar even een pb! Liefs
Thnx voor je snelle reactie! Wat fijn te horen dat jij wel snel daarna zwanger bent geworden... Pff ik ben zo bang en onzeker nu... Hij ging proberen of ik deze week nog terecht kon en anders volgende week. Maar ik denk ook ergens t weekend ongi te moeten worden dus het is ook nog afwachten of ik zwanger ben en als ik ongi ben kan het onderzoek ook niet doorgaan dus allemaal afwachten... pffff. ik hoop dat t deze week nog kan en dat ik dan t weekend ongi wordt en dus niet zwanger ben.. En daar komt nog eens bij dat ik vanaf vrijdag vakantie heb, hoop dat ik nog een beetje leuke vakantie ga hebben! Morgen hoor ik wanneer ik terecht kan!
Hoi Jomy, Ik heb pap2 en zeer waarsch ook hpv. Na de conclusie pap2 kreeg ik een colposcopie en daar kwam cin2 uit. Met de colposcopie gaan ze alleen kijken en doelgericht weefsel afnemen. Met de azijnoplossing kijken ze naar een reactie. Als ze wat weghalen door ze dat doormiddel van een lisexicici of een conisatie (als ik het goed schrijf). Voor zover ik weet gaan ze het dus eerst doelgericht onderzoeken. Ik heb onlangs na 2 eerdere uitstrijkjes te horen gekregen dat ik cin2 heb. Een voorstadium van baarmoederhalskanker met de nadruk op voorstadium. Het is het nog niet maar kan zich zo ontwikkelen. Op dat moment waren wij nog niet met kids bezig. in NL is de richtlijn dat cin2 preventief wordt verwijderd. Ik ben van mening dat snijden altijd risico's met zich meebrengt. Na uitvoerig met de arts gesproken te hebben, hebben wij besloten om het nog te laten zitten. We hebben groen licht om direct aan kids te beginnen. Dus door de diagnose zijn wij juist aan kinderen begonnen. In november moet ik opnieuw naar het ziekenhuis voor controle voor een nieuwe colpo. Ik hoop uiteraard dat het minder is geworden. Als het erger is moet het eruit. Anders kan het blijven zitten tot na een zwangerschap. Voor mij was het een risico afweging. Een risico voor mezelf of voor een zwangerschap. Ik heb gekozen voor het risico voor mezelf maar blijf wel onder zeer frequente controle. Ik wil je heel veel succes wensen. Laat je niet gek maken en ga in gesprek met de gyn. Als je meer wilt weten mag je me overigens altijd pb-en.
Na het verwijderen kun je dus ook nog gewoon zwanger raken. Ze halen maar een heel klein plakje of kegeltje weg hoor! Ik had trouwens Cin 3! Maar nu al 2 jaar niets meer! Mijn gyn verzekerde mij dat ze bij bmh kanker tegenwoordig een baarmoeder besparende operatie kunnen doen, zodat je toch nog een kindje kan krijgen.
Fijn dat het weg is gebleven Nik. Nu maar hopen dat het nooit meer terugkomt. Klopt, je kunt gewoon zwanger worden. Gelukkig maar! Maar er zitten wel risico's aan de ingreep. Voor mij is dat erg belangrijk. Als ik hierdoor complicaties oid krijg vergeef ik mezelf dat nooit. Daarnaast is er een kans (inschatting is 25%) op herstel en die wil ik dan ook aangrijpen. Gelukkig is het angetaste gebied klein en kan ik dus nog afwachten. Bij de volgende colpo zien we wel weer verder. Ik blijf nu wel in onzekerheid zitten. Dat heb ik liever dan dat ik de ingreep onder ga en er geen goed gevoel bij heb.
Hè verdorrie, dat is verre van nieuws waar je op zit te wachten zeg. Wat ontzettend k**** voor je meid. Maar idd, laat je niet gek maken! (makkelijk gezegd natuurlijk..) Verdiep je erin, dat scheelt al een hoop onzekerheid en houdt jezelf voor, dat dit een toekomstige zwangerschap niet in de weg staat en dat je er gelukkig op tijd bij bent! Heel veel sterkte. Dat het maar snel achter de rug mag zijn. #knuffel#
Hee meiden, Bedankt voor jullie lieve reacties! Het verschilt dus ook nog wel of ze het laten zitten of gelijk weghalen en of je groen licht krijgt om zwanger te worden. Hij sprak bij mij wel al om het gelijk weg te halen maar ga idd ook wel even goed in gesprek met de gyn dat we bezig waren met onze kinderwens. Ik zit de hele ochtend al op de ha te wachten, die zou bellen wanneer ik terecht kon. Aan de ene kant hoop ik deze week nog. Weg is weg... En maandag krijg ik vakantie dus voor die tijd wil ik het gehad hebben, maar hij sprak wel al dat ik er een half jaar mee zoet zou zijn. Terwijl ik op internet lees dat je als het bloeden na zo'n conisatie of lisbioptie gewoon weer gemeenschap mag hebben. Ik ga het iig even goed navragen bij de gyn. Misschien dat hij ook wel zoiets heeft van het toch even laten zitten en eerst proberen zwanger te worden? iig mn hele wereld staat ff op zn kop. Eerst hoop je dat je zwanger bent, en nu juist dat ik niet zwanger ben deze ronden.. Pff... Nou als ik meer weet laat ik het nog wel even weten. Bedankt iig alvast. En de verhalen dat je toch weer zwanger kunt worden stellen me wel gerust maar toch blijft het ontzettend eng.
Bedankt voor je lieve reactie. Ook dat je van de week nog op mn andere topic reageerde... Tja, dit had ik idd niet verwacht nee maarja ik probeer het maar van de andere kant te bekijken, gelukkig dat ze er nu achter komen en niet over een jaar of 5 bij het bevolkingsonderzoek... Dan had het misschien pap 5 geweest zeiden ze...
Krijg je trouwens gelijk met die colposcopie te horen welke cin je hebt? Mn ha heeft net gebeld trouwens. Donderdag krijg ik dat onderzoek... Konden jullie de volgende dag wel weer gewoon werken?
ik zou nog maar eens met je arts praten en niet teveel doem denken ik had ook pap3 en werd ook ongerust zeker omdat ik een verleden had met 2 kindjes vroeggeboorte en verloren na een behandeling kan het bestaan dat je iets meer risico hebt op een vroeggeboorte, dit alleen als ze veel weggehaald hebben. bij mij wouden ze dit risico niet aan ze hebben cellen op kweek gezet en ik kreeg groen licht op 10 sept en mijn mazzel zijn we op 11 sept in verwachting geraakt ik ben 2 maanden geleden alsnog aan mijn Pap geholpen en viel mij reuze mee en ik heb nergens geen last meer van, mag over een hakf jaar terug komen en ik heb een pracht van een dochter dus er is nog heel veel hoop niet opgeven of doemdenken,maar ga ff praten met je arts want er is veel mogelijk eerst een kindje en dan laten helpen, of helpen en daarna een kindje (want in 90% van de gevallen kan dit gewoon)
Fijn dat je donderdag al terecht kan. Dan weet je waar je aan toe bent. Gewoon goed met de arts praten over alle mogelijkheden. Laat je even weten hoe het was? Succes!
Na die controle kun je de volgende dag gewoon werken hoor! Ik had vrij daarna snel de conisatie, en dat gebeurd met ruggeprik op de OK, daarna moet je dus wel rust houden, maar alles viel enorm mee! bij mij ontdekten ze het trouwens wel bij mijn 1e bevolkingsonderzoek! Maar idd je bent er hartstikke vroeg bij dus laat je niet gek maken! Alles komt goed! Knuffel!
He Jomy,ik wil je even ene hart onder de riem steken. Dit soort nieuws is gewoon heel kl*te om te krijgen. Heel veel sterkte en hopenlijk ben je heel snel geholpen! Liefs Babke
Thnx allemaal, ik laat het donderdag maar over me heen komen nog wel even de mogelijkheden bespreken. Voor nu is het heel erg hopen dat ik niet ongi word anders kan het allemaal niet doorgaan... Ik laat donderdag weten hoe het gegaan is! Gaat de gyn trouwens ook eerst kijken of ik evt zwanger ben? Of maakt dat niks uit voor het onderzoek?
Hoi Jomy, kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Kan je alleen mijn advies geven, want heb dit ook meegemaakt. In 't kort: Medio 2008 gestopt met pil en in okt oproep voor 1e uitstrijkje. Uitstrijkje niet goed, pap3a. Begin 2009 na wat diverse onderzoeken een lisexcisi ondergaan, ik bleek hpv niet te hebben. Hierna uitstrijk en deze was pap1. Kregen groen licht voor zwanger worden. Helaas kwamen we in de mm terecht, maar.... Tadaaaa: eind 2009 werd ik zwanger van onze dochter. Al met al een roerig jaar, maar heb een gezonde dochter en inmiddels zijn alle uitstrijkjes erna pap1 gebleven. Ken genoeg verhalen van vrouwen die ik ken die nu hetzelfde meemaken, kan alleen je alleen maar adviseren om dit allemaal te doen voor je zwanger wilt worden/bent. Heel veel succes en houd moed!
Hoi meis, dat is idd schrikken. Hier mijn verhaal want ik ben ook nog eens zwanger! Vorig jaar zomer werd ik 30 dus uitstrijk gedaan. -> PAP 2 (schrikken!) Half jaar later weer uitstrijk-> PAP 2 en HPV virus! (schrikken en kinderwens!) Dat was in jan 2012 maar werd die maand ook zwanger. Dus naar de GYN ivm 2e keer pap2 en hpv (voor het eerst van m'n leven) De dag dat ik naar de gyn moest had ik voor het eerst een posi zw test in handen! Bij dat bezoek gezegd dat ik NET zwanger was. Hij feliciteerde en het had geen gevolgen voor het onderzoek. Ik kreeg ook met jodium en azijnoplossing onderzoek. Plekjes verkleurden bij jodium maar niet bij azijnoplossing dus geen reden voor stukje weg te halen. Het staat niet mijn zwangerschap in de weg en jan 2013 moet ik weer terug komen voor onderzoek. Dat voorstadium van bmhalskanker ontwikkelt zich heel langzaam. Daarom zeggen ze dat je met half jaar of jaar weer terug moet komen. Ik vond dat maar veel te lang maar het heeft dus geen zin om met 3 maanden weer op de stoep te staan bij de dokter of gyn. Bij mij zei hij ook nog dat het kan dat mijn lichaam vanzelf weer herstelt. Ik weet alleen niet hoe dat bij pap3 is. Maar gelukkig krijg je regelmatige controle en zijn ze het snel voor en blijft kinderwens gewoon mogelijk!
Hoi Jomy, Hier ook even mijn verhaal. Vorig jaar bij mijn eerste uitstrijkje was de uitslag ook Pap3A (geen HPV). Ook ik schoot enorm in de stress, want hoewel we toen nog niet 'bezig' waren, wisten we al wel dat we heel graag een kindje zouden willen. Ik kreeg eerst een colposcopie. Twee weken later kreeg ik de uitslag: CIN III, oftewel een direct voorstadium van BMK. Schrikken natuurlijk. Ze hebben toen bij mij een lisexcisie gedaan, waarbij ze een klein stukje weghalen. Ik heb toen ook een aantal keren aan de gynaecoloog gezegd dat ik een kinderwens had, en als er maar enig risico was dat ik geen kinderen meer kon krijgen dat ik die lisexcisie niet wilde doen. Volgens de gynaecoloog was er geen verhoogd risico, behalve als er heel veel weggehaald moest worden. Na de lis, heb ik een half jaar later een uitstrijkje gedaan en was er niets aan de hand. En weer een half jaar later had ik een positieve test in handen!
Ik vind het echt fijn ook positieve reacties te lezen. Bedankt allemaal! Op t moment ben ik een en al spanning, vooral dat ik hoop vannacht niet ongi te worden! Ik heb vandaag nog even met de gyn gebeld om te zeggen dat er een mogelijkheid is dat ik zwanger ben er ik moet nu morgenochend een vroege zw test gaan doen. Ik zit dan op dag 30. Dus ik ben heel benieuwd... Ik hoop echt dat t onderzoek morgen door kan gaan... Ze zeggen dat stress je menstruatie uit kan stellen toch? nou dat hoop ik deze maand dan maar! Duimen jullie met me mee?