Vanwege mijn onregelmatige menstruatie ben ik van de week naar de huisarts geweest. Hij heeft mij doorgestuurd naar de gyn. Daar kan ik over 2 weken terecht voor een inwendige echo. Ik zie er echt onwijs tegenop. Had me voorgenomen om om een vrouwelijke arts te vragen maar toen ik belde durfde ik dat niet meer. Nu baal ik, straks staat er een hele rits co's mee te gluren. Ook vraag ik me af hoe het precies in z'n werk gaat. Gebruikt hij ook een speculum of alleen een echo-apparaat. En moet hij ook inwendig voelen? Vind het allemaal maar niets(maar ja wie wel he.) En hoe lang duurt zo'n onderzoek ongeveer? Hoop dat iemand me meer kan vertellen. Ook ben ik ontzettend bang dat er iets mis is met mij.
Ik ben net bij de gyn geweest voor fertiliteitsonderzoek. Ik heb ook een echo gehad. Het is ff vervelend maar verder wel ok. Het schijnt wel dat mannelijke gynaecologen wat voorzichtiger zijn dan vrouwen. Ik was vanmorgen ook wel wat zenuwachtig maar het is niet zo eng. Bij een echo doen ze alleen het ding van het echo apparaat er in, een smalle lange kop waar ze een hoesje, soort condoom om doen en wat glijmiddel.
Als eerste: tegen co's mag je gewoon nee zeggen. Dat kan vaak al bij de balie waar je je aanmeldt. Dus dan kan je vragen of en co's zijn die dag en zo ja, dat je dat de eerste keer liever niet wilt. Verder valt zo'n echo zo erg mee! Je kan vaak zelf meekijken op het scherm en dat scheelt al veel in hoeveel je eraan denkt. Als je echt alleen voor een echo gaat, komt er geen speculum aan te pas. Het kan natuurlijk wel dat je gyn ook nog wat verder kijkt en dat hij/zij hem toch gebruikt. Ook dit valt erg mee hoor. Het voelt vooral raar... En een man of vrouw maakt niet zoveel uit hoor, als je er eenmaal bent. Het is belangrijker of je iemand treft die de tijd voor je neemt en uitlegt wat hij doet. Mijn gyn is een man en ik vind hem echt top. Er zijn ook vrouwen bij ons in het ziekenhuis, maar ik zou echt niet willen ruilen. Heel veel succes!
Hey Dees, Logisch dat je er tegenop ziet. Ik was ook heel zenuwachtig toen ik voor het eerst naar de gyn ging. Het is ff wennen dat je een inwendige echo krijgt, maar je moet maar zo denken: een gyn heeft ervoor gestudeerd en voor hem is een vagina hetzelfde als een hand voor een andere arts. Hij/zij ziet de hele dag niet anders. Dus geen zorgen maken hoor. Het valt echt mee Geen rare instrumenten enzo. En anders gewoon je gevoel uitspreken en vragen alles stap voor stap uit te leggen! Succes meid!
en trek een lang jurkje/tuniekje/ truitje aan zodat je van het kleedhokje niet met je blote billen naar de stoel hoeft te lopen. Dat voelt ongemakkelijk en het is prettig als er iets overheen hangt. En geef mij maar mijn mannelijke gyn die is veel voorzichter dan zijn lompe vrouwelijke collega!
En nog een aanvulling. Er wordt voornamelijk naar het schermpje gekeken en niet naar de edele delen zeg maar. De gyn zit ook naast je en niet tussen je benen. Ik vind het zelf daardoor ook niet ongemakkelijk voelen en ze zijn altijd erg voorzichtig. Geef vantevoren aan dat je het spannend vindt, dan zullen ze er nog meer rekening mee houden. Co's kun je weigeren. Ze vragen altijd om toestemming of er een co bij mag zijn.
hey meiden, bedankt voor de uitleg en bemoedigende woorden. Dat scheelt al een beetje. Weet iemand ook hoelang zoń onderzoekje ongeveer duurt? @Trees: gelukkig zit de gyn ook naast je, ik dacht dat hij er recht voor zou gaan zitten, dus dat is al minder erg.
Ik ben woensdag naar de gyn geweest... ging allemaal snel en vlot. Zo snel eigenlijk dat ik maar half kon volgen.. Ze toonde me wel even waar de baarmoeder zat en de eierstokken (+ eitjes: joepie). Ze zat inderdaad naast me. viel goed mee. alhoewel ik hoopte dat ik mee zou weten eens ik buiten was.. tips of waarop letten of ik weet niet wat nog allemaal maar overall: alles ok. Misschien niet slecht om op te schrijven wat je allemaal wil weten, dan vergeet je het niet als je daar bent.
hoi Dees, succes met het onderzoek... Uit ervaring weet ik dat mannelijke gyn's meestal wat voorzichtiger en begripvoller zijn van vrouwelijke....; raar maar waar. En wat al eerder is gezegd: co's kun je weigeren. Meestal laat ik ze er bij; ze moeten het toch ook leren (mijn vriend is arts, dus die is ook ooit co geweest... ) Dat van dat tuniekje of lange truitje is slim, dan voel je je echt minder bloot! Die onthoud ik voor de volgende keer! En voor je eigen gemoedsrust: lekker bikinilijn op orde en mooi ondergoed aan, dan voel je je misschien ook al wat minder gegeneerd... nogmaals succes!
Heb je alleen een inwendige echo dan sta je binnen 10 minuutjes weer buiten. Stelt echt niets voor meid! En inderdaad de gyn zit naast je in plaats van tussen je.... Succes hoor!
Hoi allemaal, Binnenkort heb ik ook mn eerste bezoek naar de gyn. Naast het feit dat ik onregelmatig ongesteld ben heb ik vaginisme. Weet dan ook niet of ze hier tijdens inwendig onderzoek rekening mee houden. Is hier iemand die hier ervaring mee heeft? Alvast bedankt voor jullie reaktie! Gr. Hettepettie
Hettepettie: dat zou ik zeker meteen aangeven zodra je zo ongeveer zit. Weet niet of het al doorgegeven is, maar beter een keer extra gezegd toch. Die artsen zijn in principe alles gewend, dus ik ga ervanuit dat zij zeker rekening houden met vaginisme.
Hallo allemaal, Ik heb 10 maart mijn 1e afspraak bij de gynaecoloog, omdat ik na 1,5 jaar nog steeds niet zwanger ben. Weet ongeveer al wat gaat gebeuren, maar ben toch zenuwachtig ervoor. En die tip van dat jurkje is echt een goeie. Ik zag me al lopen in mijn blote kont met een megarood gezicht. Iedereen verder succes met de komende en/of lopende onderzoeken. groetjes Mariska
Ik ben afgelopen woensdag voor het eerst bij de gyn geweest. Het viel me heel erg mee. Ik heb een mannelijke gyn en hij probeerde me echt op mijn gemak te stellen. Je krijgt eerst wat vragen, of er ziektes in je familie voorkomen of jij gezond bent of je medicijnen gebruikt etc. Daarna krijg je de inwendige echo. Je kunt je uitkleden achter een gordijn. Verstand op 0 en naar de stoel lopen. Mijn gyn stond met de rug naar me toe toen ik naar de stoel liep, dus dat was geen probleem. Toen ik lag keek hij alleen even om dat langwerpinge echo ding er in te doen en daarna keek hij alleen maar naar zijn scherm. Ik kon omhoog in een ander scherm alles volgen. Hij legde uit wat wat was, hoe groot mijn baarmoeder was, eierstokken gezien en alles. Het duurde echt kort, maak je daar geen zorgen over. Apparaat er in en waarschijnlijk zegt je gyn: dit is je baarmoeder, dit is je linker eierstok, dit is je rechtereierstok bla bla en dan is het gebeurd. En het doet geen pijn. De echo viel mij dus helemaal mee.
heyyy meiden ik heb nu ook al zoveel inwendige echo's gehad dt het mij allemaal niet meer uit maakt, maar eerste keer vond ik t ook niet leuk hoor, bah zeg.maar doe idd ook al vanaf het begin een lang truitje, meestal gewoon zo'n jurkje over me broek dat ik niet in me blote kont loop want dat zou ik niet leuk vinden. Maaruh Bij ons in het ziekenhuis zijn een kleedhokjes of gordijntjes hoor, je kan je gewoon voor zijn neus of een beetje achter de deur omklden(ligt eraan welke kamer je zit) en mijn gyns blijven ook allemaal ervoor staan en niet ernaast. Ik zeg dit niet om jullie bang te maken, maar zo kan het dus ook. Maar dan nog vald het echt heel erg mee hoor! suc6
@ anoniempjuh, ik snap het aan 1 kant wel waarom sommige ziekenhuizen geen hokje of gordijn hebben en waarom ze er voor blijven zitten.. Die zullen vast denken: bij de bevalling moeten ze het ook meemaken. Het is heel dubbel eigenlijk de ene wilt de meiden geruststellen en de andere zal wel denken stel je niet aan straks moet je ook wanneer je zwanger bent.
Fijn om hier te lezen dat zo'n inwendige echo wel mee valt. En handig die tip van een lang truitje! Ben ook wel een beetje zenuwachtig voor wat wij de eerste keer kunnen verwachten. Wat konden jullie allemaal snel terecht bij de gyn zeg! Wij hebben samen op 25 mrt een afspraak op de fertiliteitspoli (vanwege mijn onregelmatige cyclus en de ontbrekende zaadcellen van mijn man), een wachttijd van 7 wk. Omdat ik maar niet ongesteld werd wilde ik in ieder geval eerder bij een gyn terecht, maar daar was de wachttijd ook 4 wk. Heb toen maar van de huisarts hormonen gekregen om ongi op te wekken.
Momenteel ben ik superzenuwachtig. Over 2 uurtjes lig ik daar namelijk. Hoop dat ik achteraf zeg, was dat alles. Toch kan ik de zenuwen niet de baas en was ik al vroeg wakker en nu misselijk van de zenuwen. Zal straks laten weten hoe het was.
Hee veel succes meid, het valt echt mee, maar de eerste keer is altijd spannend. Ik heb er nu ook al zoveel gehad dat het me neit meer uitmaakt.