Hallo, Even een vraagje. Gisteravond lag ik half hangend op de bank en mijn dochter ploft keihard met haar platte hand in mijn baarmoeder. Die zit tot mijn navel nu had de vk maandag geconstateerd. Het deed flink pijn. Dit was na 5 min weg. Daarna geen buikpijn of bloedverlies gehad dus heb maar niet gebeld. Waar moet ik nou op letten? En wanneer moet ik nou wel bellen? Een peuter is nu eenmaal actief. En ik leer haar wel voorzichtig te zijn maar kinderen vergeten dat ook in hun spel. Ik ben vast niet de enige moeder. Bedankt
Goedenavond, Ik begrijp je probleem. Dat is altijd lastig met kleine kinderen. Je zegt wel dat ze voorzichtig moeten zijn, maar in hun spel vergeten ze dat. Vaak wordt er een extra controle gedaan als je echt een harde stomp of trap in de buik hebt gehad. Deze controle wordt ook gedaan bij een auto-ongeluk of als je hard valt van bijvoorbeeld de trap. Dit noemen we een stomp buiktrauma. Ik kan me niet voorstellen dat een peutertje met de hand een stomp buiktrauma kan veroorzaken, maar als ze echt hard in je buik trapt of met haar volle gewicht op je buik springt, kan dat wel. Dan is het ook nodig om de verloskundige te bellen. Daarnaast is het goed om er op te letten dat je geen buikpijn of bloedverlies krijgt en dat je het kindje goed voelt bewegen. Heb je maar enige twijfel, dan mag je natuurlijk altijd je verloskundige bellen. Succes! Groetjes Monique