Gewoon proberen of toch geplande ks in ander ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door debozoe, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen want ik blijf het moeilijk vinden om zelf een keuze te maken:

3 jaar geleden bevallen van mijn dochtertje, mijn bevalling was nogal een drama. In het kort, dochter was niet ingedaald en na lang persen zonder persweeën is zij van hoog geboren na 5 keer trekken met de vacuumpomp en duwen op mijn buik door de verpleegkundige. Mijn dochtertje is hierbij levenloos geboren, en is na de geboorte direct meegenomen voor reanimatie. Pas na 20 min reanimeren had zij een pols maar ademende nog niet zelf. Hierop is zij opgehaald door een team van artsen uit een academisch ziekenhuis en heeft daar een poos doorgebracht op de ic. Daar bleek ook dat zij tijdens de zwangerschap ergens al een herseninfarct heeft doorgemaakt. Oorzaken van infarct als haar start zijn onderzocht, maar nooit een duidelijke oorzaak aan kunnen wijzen, domme pech dus zoals dat heet..

Inmiddels ben ik weer zwanger en nu dus onder controle in het ziekenhuis en ik zie best op tegen de geboorte.
    Ik mag van de gyn voor een ks kiezen, maar ook een gewone geboorte kan onder bepaalde omstandigheden. Zo moet het kindje ingedaald zijn, en niet te groot, ook wil ze geen kunstverlossing meer doen. Is dit wel het geval dan krijg ik als nog een ks.

Nu zag ik erg op tegen de ks vanwege het scheiden van moeder en kind en het langere verblijf in het ziekenhuis. Heb het na de geboorte van mijn dochtertje zeker wel een jaar moeilijk gehad dat we zo gescheiden zijn, en ben enorm bang dat ik dit na een ks weer krijg.
    Nu hen ik ook gehoord over de natuurlijke ks waarbij moeder en kind bij elkaar blijven, en mijn gyn wil dit ook erg graag voor ons, maar daarvoor moet ik wel naar een ander ziekenhuis.
    Nu een ziekenhuis gevonden die de ks op deze manier uitvoerd en waar ik daarna op een kraamsuite kan verblijven, op zich ideaal, maar ik blijf het moeilijk vinden om de natuurlijke bevalling los te laten.
    Toch bang dat ik achteraf ga denken wat als ik het geprobeerd had, had het dan toch gelukt. Maar aan de andere kant vind ik het doodeng..

Kortom wat zouden jullie doen, ik blijf maar wikken en wegen..

2. Eden28

Eden28 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.623
    0
    0
    Moeilijke keuze hoor! Ik denk dat je moet doen wat goed voelt. Kan deze keuze niet maken voor je. Snap je twijfel wel!. Hier na 2 ks ook een natuurlijke bevalling. Ik ga voor de natuurlijke maar bij de vorige lagen ze in stuit dus was er geen sprake van een noodsituatie.

3. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Dat is idd iets wat we niet voor je kunnen beslissen. Volg je gevoel... Wij hebben voor een geplande ks gekozen, weliswaar om andere redenen, maar wij vinden gezondheid van de kleine het belangrijkst. Dat was voor ons de belangrijkste afweging. En daarbij blijft mijn man continu bij de kleine als hij geboren wordt en op de uitslaapkamer mogen we al meteen met z'n drietjes zijn.

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Jeetje meis wat heb jij veel meegemaakt met je eerste bevalling.
    Heel veel sterkte daar nog voor, kan me voorstellen dat het allemaal terug komt en dat je het er moeilijk mee hebt gehad.

Je staat voor een moeilijke keus. Ik denk dat je idd het beste je gevoel kunt volgen. Ik heb verder geen ervaring met een ks, maar als er een zh is waar je kindje bij jou mag blijven klinkt dat in ieder geval al super. En als je in je eigen zh wil blijven, kan papa dan niet met de kleine mee en bij de kleine blijven totdat jij gehecht bent en naar de kraamafdeling mag?
    Als de kleine gezond is, staat een lange scheiding jullie volgens mij echt niet in de weg.

Mijn gevoel, omdat je schrijft wat wij zouden doen, is dat ik denk ik na zo'n heftige eerste bevalling voor een ks zou gaan. Dan heb ik in ieder geval rust in mijn hoofd dat het met t kindje allemaal goed gaat en je snel weer bij elkaar bent.

Ik weet niet of je het tijdschrift Vriendin kent. Hier schrijft een journaliste een wekelijkse column: Stephanie & Sterre. Heeft ook het boek geschreven: "gefeliciteerd, het is een gehandicapt kindje." Heeft ook een vreselijke bevalling gehad, met vacuumpomp waardoor het kindje tijdelijk is gestopt met ademhalen. Ze is net bevallen van de tweede, met een geplande ks omdat ze een natuurlijke bevalling niet meer aandurfde.

Wat je ook kiest; volg je gevoel.

5. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Bedankt dames voor jullie lieve reacties!

Ik heb het boek van haar idd gelezen, mijn dochtertje heeft namelijk dezelfde aandoening als haar dochtertje, alleen in lichtere mate gelukkig. Wat goed om te horen dat zij nu ook voor een ks gekozen heeft...

Ik denk ook dat ik me ook een beetje 'laf' voel ofzo als ik voor de ks kies, maar aan de andere kant geeft het idee me ook wel veel rust, al zie ik wel tegen het herstel op moet ik zeggen.
    pff zo moeilijk allemaal, wil gewoon ook zo graag een mooie start meemaken, genieten vooral!!

6. tasha

tasha Actief lid

21 jul 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    Goedemorgen
    de keuze is moeilijk! ik heb zelf al 2 dochters 2 bevallingen die hell waren beide waren niet ingedaald. eerste eerst met de pomp er uit gehaald de tweede lukte niet met de pomp en werd een spoed keizersnee. nu sta ik dus voor dezelfde keus als jij. En ik twijfel ook heel erg ene moment denk ik ik probeer het gewoon het volgende moment wil ik juist die keizersnee.
    de scheiding van moeder en kind vond ik ook heel erg... omdat mijn bloeddruk daalde en niet meer vanzelf omhoog ging duurde het langer.
    ook nu moet ik rekening houden dat bij een keizersnee mijn bloeddruk een probleem gaat worden (bij elke operatie gebeurt dat en hij is nu al heel laag) dus als ik een keizersnee krijg mag mijn kindje niet bij mij blijven. als mijn bloeddruk weer zo gaat dalen moeten ze gaan ingrijpen.
    ik heb al twee dochters dus ik wil zo snel mogelijk naar huis na de bevalling.
    en ik vind (veel vrouwen gaan me waarschijnlijk voor gek verklaren) de laaste weken van de zwangerschap geweldig! je staat smorgens op en denkt jeetje ik kan je vandaag misschien al vast houden.. bij elk krampje denk je oei zal het dan nu beginnen... en als het dan begint zal het door zetten... die spanning vind ik zo geweldig en dat heb je niet bij een geplande keizersnee... ik ga dus voor een natuurlijke bevalling. Maar wel onder bepaalde voorwaarde
    1 omdat ik smal en en mijn bekkens iets gekanteld zijn is de kans dat het kindje indaald minimaal. dus krijg ik pijnbestrijding zodat ik genoeg kracht heb tijdens het persen. en kindje moet goed liggen. geen stuit of sterre kijker
    2 niet uren lang persen of ingreep van pomp of tang.
    3 ik mag altijd ook tijdens de bevalling als nog kiezen voor de keizersnee.
    4 en mijn eigen eis de gezondheid van mijn kleine gaat voor alles! bij de jongste kreeg ik de spoedkeizersnee op het moment dat haar hartslag daalde daar gaan we deze keer echt niet op wachten.

Jij en ik moeten misschien niet zo twijfelen en hoe moeilijk ook ons er bij neer moeten leggen dat de bevalling anders zal zijn dan we graag zouden willen. en dat er maar 1 ding belangrijk is!
    hoe we ook bevallen dat we beide een gezond kindje in onze armen kunnen vast houden.

geniet van je zwangerschap
    groetjes tasha

7. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    @Debozoe: gezien je vorige ervaring zou ik (alleen al voor mijn eigen geruststelling) voor een ks kiezen. Ik snap dat je tegen het gescheiden zijn opziet, maar ik heb zelf een ks gehad en had mijn zoontje toch redelijk snel bij me. Ik denk dat een natuurlijke bevalling voor jou misschien wel stress oplevert en stel dat het om een of andere reden het niet zo snel gaat en je alsnog een spoed ks krijgt, dan word je volledig onder narcose gebracht. Nu heb je de keuze om in het alle rust te ondergaan. Maar dat is mijn mening en je moet zeker doen wat voor jou goed voelt. Je kan het maar een keer doen.;) Veel succes met het maken van een beslissing!

8. tasha

tasha Actief lid

21 jul 2012
    355
    114
    43
    NULL
    NULL
    @sneeuwmees klopt dat die stress of de twijfel tijdens de bevalling de bevalling kan tegen houden. maar een spoedkeizersnee is niet altijd onder volledige narcose. kan niet zeggen dat ik het heb ondergaan in alle rust... tijdens de bevalling was het in 1 keer we gaan nu naar de OK voor dat ik die zin echt begreep (was te druk met de weeen) waren ze me al aan het klaar maken... bij de lift grote paniek van de verpleging de lift kwam maar niet.... na veel gedoe en gebel kwam die lift en op de OK kreeg ik gewoon een ruggenprik. door dat ik bang was heb ik wel geroepen ik wil geen ruggenprik of narcose straks prikken jullie verkeerd of word ik niet meer wakker doe het maar zo! grin

9. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Volg je gevoel over een bevalling of ks.
    Ik mocht na mijn eerste bevalling niet meer kiezen. Ik mag absoluut niet meer gewoon bevallen.
    Ik wilde ook een natuurlijke ks, maar hier kon dat niet in het ziekenhuis. Gezien mijn complicaties was een ander ziekenhuis ook geen optie.
    Onze dochter zou na de ks ook met papa weggaan en wachten totdat ik klaar was op de ok. Maar omdat ik hier verschrikkelijk tegenop zag, mocht ze op de ok blijven in een couveuse en naast mij staan terwijl ik gehecht werd. Ik lag overigens drie kwartier nadat ze geboren was alweer terug in de kraamsuite.
    Misschien dat je gyn hier wel voor open staat, mocht je kiezen oor een ks....
    Succes met het maken van je keuze!

Deel Deze Pagina