afgelopen dinsdag is er in het ziekenhuis besproken of ik ingeleid zou worden. ik heb al weken lang last van zeer zware paniek aanvallen, huilbuien en over vermoeidheid door gebrek aan slaap. ik kan amper lopen en mijn moeder zorgt door de week voor mijn zoontje, die zie ik dus ook amper. mijn man zorgt na z'n werk voor het huishouden, ik lig over het algemeen op bed. de arts had mij beloofd mij sowieso niet langer door te laten lopen dan 40 weken, maar vond eigenlijk dat ik direct ingeleid moest worden. enige probleem had kunnen zijn het gebrek aan ontsluiting. de medicijnen die ze me zouden moeten geven om dit op gang te brengen, geven ze mij liever niet ivm mijn ks bij de vorige. duidelijk verhaal. afgelopen dinsdag is de hele inleiding per definitie tot 40 weken afgeketst, omdat de artsen bang zijn dat de longetjes nog niet genoeg gerijpt zijn, aangezien hij zich zelf nog niet aankondigt. hij zou dan per definitie na de bevalling in eht ziekenhuis moeten blijven. er is met geen woord gerept over de ontsluiting, het ging puur om de longrijping. vanaf 40 weken gaan ze het opnieuw bekijken. ik ben hierdoor erg in de war geraakt. mijn eerste zoontje is met 39 weken gehaald, niemand heeft het ooit gehad over niet gerijpte longetjes. verder heb ik van mijn vk altijd begrepen dat kindjes in principe vanaf 37 weken 'klaar' zijn. hoe verklaart dit andere inleidingen en keizersnedes die doorgaans bij 38/39 weken uitgevoerd worden?! ik heb erg het gevoel dat er iemand in het team gedacht heeft dat ik mij aanstel en het nog maar even moet uitzingen, terwijl mij dat dus niet meer lukt. ik kan sinds gisteren de trap niet meer opkomen en kom dus niet alleen in bed. mijn man moet mij ondertussen ook verzorgen.
hoi Claartje, wat naar voor je allemaal. Dat van die longetjes klopt niet, die zijn al lang rijp hoor! Maar het is wel zo dat ze niet zomaar in kunnen leiden als je een keizersnede hebt gehad in de voorgeschiedenis, dat is gevaarlijk voor het litteken in je baarmoeder. Ik snap dat het heel zwaar voor je is. Ik kan niet zoveel voor je doen, alleen adviseren om het nog eens aan te kaarten in het ziekenhuis! Als je nog moet wachten kun je wel om slaappillen vragen, dat helpt vaak heel goed, als je beter slaapt zie je het ook wta beter zitten allemaal, en als je bent uitgerust dan ben je ook wat minder somber. Het kan geen kwaad voor de baby om af en toe een slaappil te nemen, ook niet als je ze nu een week nodig zou hebben. Temazepam, 10 mg om te beginnen. Je kunt het via de gynaecoloog krijgen en anders via je huisarts. Heel veel sterkte, bij meer vragen hoor ik het wel! Mirjam
hallo Mirjam, dank je wel voor je snelle antwoord! super! de temazepam heb ik gehad, maar ik reageer heel slecht op die groep medicijnen. daarbij sliep ik nog steeds niet. dat inleiden anders is na een ks was ik van op de hoogte. ik had er ook rekening mee gehoude dat een inleiding eventueel hierom afgewezen of uitgesteld zou worden. deze reden kwam alleen volledig onverwacht. ik begon me al bijna zorgen te maken om het kleintje. vanmiddag moet ik weer naar de AIO en zal het opnieuw aankaarten. vond het sowieso erg teleurstellend dat het niet week voor week bekeken zou worden, maar gewoon meteen tot 40 weken volledig vand e hadnwas gedaan en eigenlijk daarna, tot 42w, ook nog. ik zal een en ander eens duidelijk navragen vandaag. ook zat ik te denken om te vragen of ze wil kijken of strippen anders mogelijk is, zou dat een idee zijn?
Hoi Claartje, ja strippen is zeker een idee, zou ik vragen! En je kunt ook melatonine nemen, of valeriaan proberen om te slapen. Melatonine 10 mg, valeriaan moet je opbouwen, 3 keer daags een tablet, maakt je algemeen rustiger. Wel even overleggen eerst met de arts, maar als je toch gaat vanmiddag kun je het meteen vragen. Succes! Mirjam
oke, dank je wel! helemaal top. heb nu al meer informatie dan in twee weken bij een heel team ik ga ze vanmiddag 'het vuur aan de schenen leggen'