Overuren kwijt door ziekte?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mevrouwtje, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben voor mijn verlof ziek gemeld op mijn werk ivm zwangerschapsklachten. Ik had destijds veel overuren staan. Na mijn bevallingsverlof ben ik weer ziek gemeld ivm het herstellen van de keizersnede. Al die tijd ben ik 100% ziek (werk therapeutisch) en kreeg ik een uitkering van het UWV (nu dus nog steeds)

De uitleg die ik kreeg is dat de eerste maand mijn ingeplande uren nog zijn geteld, ik stond te weinig ingepland dus daardoor ben ik een aantal overuren kwijt. (terwijl ik als ik niet ziek was geraakt extra uren had ingepland om extra werkzaamheden te doen die niet in het rooster verwerkt worden)
    Toen ik terugkwam na mijn bevallingsverlof stond ik weer te weinig ingepland en dus ben ik ook daardoor weer uren kwijt.

Kan dit? Mijn werkgever krijgt 100% uitkering maar kort mij wel op mijn overuren, zelf vind ik het erg raar en ook oneerlijk dat ik door ziekte mijn overuren kwijt raak (waar ik hard voor heb gewerkt om het bedrijf te helpen!)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mevrouwtje,

De hoogte van je Ziektewet-uitkering is vastgesteld aan de hand van je inkomen één jaar voorafgaand aan je eerste ziektedag.
    Als je in dat jaar veel overuren uitbetaald hebt gekregen worden deze in de berekening meegeteld.
    UWV gebruikt voor deze berekening je Sociale Verzekeringsloon. Dus alle loononderdelen waarover premie is afgedragen tellen mee.
    In de toekenningsbrief die zowel jij als je werkgever hebben ontvangen, staat het bruto bedrag per dag vermeld.

Als er bij je werkgever of jou onduidelijkheid is over de hoogte van het bedrag aan uitkering dat aan jou betaald moet worden door de werkgever.
    Dan kan de werkgever contact opnemen met UWV-telefoon werkgevers (0900-9295).
    Wil je zelf navraag doen dan neem je contact op met UWV-werknemers (0900-9294).

Actuele informatie over de hoogte van een Ziektewet-uitkering vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap en veel succes met het re-integreren..

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Hallo,

Bedankt voor uw antwoord maar u heeft mijn vraag verkeerd begrepen.

Overuren worden bij ons niet uitbetaald en zijn dus niet meegenomen bij de uitkering. Overuren worden opgespaard en later kun je in ruil voor deze uren extra vrij krijgen. Ik had een hoog tegoed aan overuren staan welke nu na veel lager is, ik heb hiervoor geen vrij gekregen (want ik was 100% ziek) en ook geen betaling over deze uren gehad.

4. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Aanvulling; ik krijg 100% uitkering ivm ziekte. Tijdens mijn ziekte plannen ze mij minder in (bijv 75% van mijn contracturen) de overige 25% word dan verrekend met mijn opgespaarde overuren.

De werkgever krijgt 100% van mijn loon vergoed van het UWV en haalt er voordeel uit door mij op mijn overuren te minderen (want die uren kan ik dan niet meer vrij nemen of laten uitbetalen als ik weer hersteld ben)

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mevrouwtje,

In mijn eerdere antwoord gaf ik al aan welke bevoegdheden/taken UWV heeft met betrekking tot de Ziektwet-uitkering die je ontvangt.
    Het inplannen van je rooster en compensatie daarin door gebruik te maken van opgebouwde verlof uren valt onder de verantwoordelijkheid van de werkgever.

Ik kan je hierover geen duidelijkheid geven. Regelgeving hierover is vastgelegd in je CAO of/en contract.
    Je voor advies hierover terecht bij je rechtsbijstand, een vakbond of het juridisch loket.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina