Overuren uitbetalen of contract ophogen. Voor en nadelen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mevrouwtje, 31 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    Bij mijn werk maak ik vaak een aantal overuren welke ik nu kan laten uitbetalen maandelijks of mijn contract mag omhoog.

Weet iemand van jullie of het laten uitbetalen nadelen heeft ten opzichte van uren ophogen?

zit er een verschil in vakantiegeld/pensioen/stel ik raak in de ziektewet? Etc?

Is er eigenlijk een voordelige keuze voor mij? De enige reden om het te laten uitbetalen is omdat ik dan de vrijheid hou om niet extra te werken (maar ik doe dat toch dusja..?)

2. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Volgens mij is het zelfs wettelijk bepaald dat als je 3 maanden op een rij meer uren maakt dan je contract aangeeft dat dit dan je nieuwe contract uren zijn.

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik zou een bruto netto berekening opvragen bij je HR afdeling over de situatie dat je vast meer uren gaat werken. Dan kan je zien wat het je netto opbrengt en vergelijken met wat je nu krijgt uitbetaald. Als voorbeeld: obv mijn 32 uur wordt mijn leasebudget bepaald, als ik 28 uur zou gaan werken, wordt dat budget kleiner en moet ik meer bijbetalen. Het heeft dus impact op diverse zaken.

mevrouwtje vindt dit leuk.
  4. mevrouwtje

mevrouwtje Bekend lid

11 feb 2011
    616
    66
    28
    NULL
    NULL
    ja ik wist dat dat recht er is maar andersom geven uren op contract ook een plicht richting werkgever natuurlijk.

Vraag me vooral af, stel ik raak in de ziektewet of ik mezelf dan tekort doe door het altijd uit te hebben laten betalen (dat ik dan minder uren krijg ivm contract)

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Ja, dan krijg je uitbetaald naar je contracturen.

6. IT234

IT234 Actief lid

16 mrt 2017
    294
    178
    43
    Let er ook op dat het ophogen van je contract ook (meestal nadelig) invloed kan hebben op de hoogte van eventuele toeslagen van de belastingdienst. Dus dat je dit tijdig aanpast.
    Ik heb het voor mijn overuren uit laten rekenen, voor mij was ophogen vh contract financieel uiteindelijk voordeliger dan het uitbetalen van de overuren.

7. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Dat is logisch..
    Je ziekte uren die uitbetaald worden staan gelijk aan je contact uren.
    Dus in feite doe je jezelf nu dan te kort op dit gebied

8. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    #8 Petra82, 31 mei 2021
    Laatst bewerkt: 31 mei 2021
    Dit, maar anderzijds wordt je loon bij ziekte hoger, je hypotheek kan hoger, je bouwt (soms) meer pensioen op (niet bij alle branches wordt pensioen over overwerk gerekend). Je krijgt meer vakantiegeld en meer vakantiedagen...
    Ik zou 100% kiezen voor ophoging uren.
    #salarisadministrateur

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je de overuren laat uitbetalen kan dat net zo goed invloed hebben op je toeslagen, omdat je dan meer verdient.

jannanas vindt dit leuk.
  10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik zou kiezen voor ophogen om dezelfde reden die @Petra82 zegt.

Ik heb bijvoorbeeld 36 uur op contract maar ben 2x per maand de vrijdag vrij. Dit is onbetaald verlof. Ik kan ook 32 uur gaan werken op contract maar dat kost me dus opbouw van pensioen, minder vakantiedagen, lager brutoloon etc.

jojo85 vindt dit leuk.
  11. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Over overuren bouw je geen vakantie of pensioen op. Ook heb je nergens recht op als je ziek wordt. Dat is ook de reden dat als je minder wil gaan werken als er een kind geboren is het altijd voordelig is om eerst je ouderschapsverlof op te nemen, ongeacht of het betaald is of niet.

De overuren worden nu al uitbetaald dus geef die door aan de belastingdienst. Overuren tellen namelijk ook mee voor je jaarlijkse inkomen en kunnen daardoor invloed op toeslagen hebben. Ze vallen onder het zelfde belastingtarief als dat je nu betaald. Ze tellen alleen niet mee voor je bruto loonberekening, dat is nadelig als je bijvoorbeeld een huis wil kopen.

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Zoals eerder gezegd zitten er nadelen aan een kleiner contact. maar het grote voordeel is natuurlijk dat je meer vrijheid hebt zoals je zelf al zegt. Dat is natuurlijk ook wat waard maar hoeveel het waard is is een persoonlijke keuze

wishfulthinking vindt dit leuk.
  13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    maar is het niet zo dat je bij ziekte de uren doorbetaald krijgt, die je de laatste 3 maanden gewerkt hebt? Het gaat dan niet om 'overuren' als ik het goed begrijp, maar om 'meeruren' . Omdat het geen uren zijn boven het fulltime dienstverband. Ook als je langdurig ziek wordt, wordt er gekeken naar de 3 maanden voor je ziek was.
    Ik weet niet hoe het precies zit, maar er zal vast iemand zijn die het wél weet.

Ik weet dat zwangerschap verlof iets anders is - maar daar ging het ook zo. Ik kreeg mijn verlof uitbetaald naar aanleiding van de uren die ik de 3 maanden ervoor gedraaid had. Gelukkig trouwens- want ik had een 0-uren contract ;) . Maar werkte iedere week 12/15 uur.

14. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Overuren die uitbetaald worden, worden vaak extra belast. Daar verlies je in mijn ogen alleen maar mee.
    Niet heel voordelig dus.
    Ik zou zeker weten voor contractophoging kiezen. Je bouwt pensioen op, als je ziek wordt krijg je uitbetaald op basis van t hogere contract etc.

Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb het zelfde gehad.... ik werk in de kinderopvang en had een contract van 23 uur. Daarnaast werken we met een jaaruursystemiek.... dus eigenlijk 15% minnen in de week en een “terugkom dag” voor ziekte en vakanties van collega’s in te vallen.... alleen minde ik nooit en maakte ik elke week minstens 30% meer uur dan op contract (mocht eigenlijk niet meer zijn dan 20% maar ja.... personeels krapte....) ik had nu 70 bufferuren en ook nog eens 8 weken verlof weken omdat ik het niet op krijg....Het leek er ook niet niet op dat ik minder zou gaan werken op korte termijn!

Ik heb een contract verhoging geeist aangezien ik nu net zoveel werk maar voor minder krijg betaal.... geen vakantiegeld over de bufferuren en bij uitbetaling veel belasting betalen.... dus nu heb ik vanaf volgende week een contract van 30 uur

Deel Deze Pagina