Overuren?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Essebes, 15 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essebes

Essebes Fanatiek lid

7 apr 2007
    3.215
    0
    0
    Ik heb een vraagje, ik werk in de horeca en maak vaak erg lange dagen, gisteren bijboorbeeld van 9u s'ochtends tot 23u s'avonds, heb dit altijd al zonder problemen gedaan, maar nu ik bijna 6 weken zwanger ben wil ik hier mee stoppen! Gister avond heb ik op m'n werk zitten huilen, ik maakte me zo zorgen. Is dit slecht voor mijn beeb?
    Zijn er dames die ook veel uurtjes maken tijdens hun zwangerschap?
    Lichamelijk hou ik het nog wel vol, maar als het niet goed is voor m'n hummeltje dan stop ik er direct mee!
    Heel graag advies.
    Liefs Es

2. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    Stress
    Stress kan schadelijke gevolgen hebben voor uzelf en voor uw kind. Heeft u last van de werkdruk, overleg dan met uw werkgever over hoe de werkdruk kan worden verminderd of over aanpassing van de rust- en werktijden
    Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden.
    Hier heeft u recht op:

regelmatige werk- en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
    geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
    zwangerschapsonderzoek in werktijd.
    Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

hoop dat je er iets aan hebt ;)
    groetjes van Ramona

3. lunaatje

lunaatje Actief lid

4 dec 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    hey,ik werk ook in de horeca,werk 6 dagen per week,maak ook lange dagen
    de eerste 3 maanden kon ik het moeilijk aan daar ik altijd moest braken
    nu gaat het al beter
    maar in de zomer ben ik hoogzwanger,en dan moet ik misschien ook gaan minderen
    heb nu wel gevraagd of ik men zaterdagen kan krijgen,en vanaf mei krijg ik die.
    dus zou zeggen als je echt niet meer kunt,minder dan wat
    je kunt dit misschien met je baas overeenkomen?
    heb altijd horen zeggen dat overuren maken niet mag,maar ja in horeca is da heel moeilijk omdat niet te doen.
    maar jij en je kleintje gaan voor,doe waar jij je het beste bij voelt
    succes

4. Jorna

Jorna Nieuw lid

13 mrt 2007
    4
    0
    0
    Enkhuizen
    Tsja Essebes, ik herken het probleem!
    Ook ik werk in de horeca, met de bijbehorende vaak lange dagen, maar ik trek dat dus echt niet meer. Ben nu 10 weken zwanger en heb veel last van moeheid. Heb bij werkgever aangegeven dat ik in ieder geval niet meer 's avonds laat wil werken (tot 3 uur 's nachts trek ik echt niet meer!). Dit kon, maar het betekent wel dat ik voor een deel ziekgemeld ben, omdat mijn productiviteit niet meer 100% is. Dit wordt gewoon aan de werkgever vergoedt door het UWV. Ik werk dus minder, maar ontvang wel gewoon salaris. Wat betreft die rusttijden: iedereen die in de Horeca werkt weet dat dat in deze bedrijfstak gewoon echt niet kan! Je kan niet als het heel druk is tegen je collega zeggen, sorry, maar ik ga even een tukje doen, dat bestaat niet. Advies is dan ook: geef aan je werkgever aan waar je grenzen liggen en dat de mogelijkheid bestaat om ziektegeld voor je te krijgen. De zwangere vrouw wordt aan alle kanten door de wet beschermt en daar mag je best gebruik van maken, het is nogal wat wat er in je buik gebeurd, toch!

Succes!

5. Essebes

Essebes Fanatiek lid

7 apr 2007
    3.215
    0
    0
    Bedankt Ramona, ik had dit stukje idd al gelezen en weet dat dit mijn rechten zijn, maar helaas niet echt haalbaar in het bedrijf waar ik werk.

@ Lunaatje ik heb al even met mijn werkgever gesproken en gevraagt of ik iig minder overuren mag maken, zit nu gemiddeld aan de 50/60 per week, vind ik gewoon teveel, komt ook nog je huishouden bij (dat kennen we allemaal wel :rolleyes: ) Maar ik ga mezelf proberen minder in te delen, heb ook een leidinggevende functie dus dat maakt het iets lastiger allemaal.

@ Lorna, je zit een beetje in het zelfde schuitje dus...weet je wat het nu ook is (bij mij dan) ze zien natuurlijk nog geen bol buikje dus verwachten ook 100% inzet, maar jeetje zeg wat kan je moe zijn tijdens je zwangerschap, heb soms het idee dat ik staand zou kunnen slapen ;)
    Bedankt voor je tip, ik hoop niet dat ik er gebruik van hoef te maken, maar mocht het echt niet lukken zou ik me dus geeltelijk ziek kunnen melden.

xxx Es

Deel Deze Pagina