Ik heb een vraag. Ik werk in de zorg, en heb 2 dagdiensten doordeweeks en 1 avondienst. Die avonddienst is van 14.45-23.00 Ik trek dit alleen niet meer. Ik lig al om 8 uur in mijn bed, zo moe. Heb gevraagd of ik tot 22.00 mag werken Ik kan die avonddienst niet ruilen naar een dagdienst, dan zit ik met oppas van mijn kleine meid. Nu moet ik van mijn baas een overuur of vakantieuur opnemen, omdat iemand anders dan een uur langer moet blijven. Is dit terecht? Bedankt alvast groetjes Eline
Beste Eline, De Arbeidstijdenwet geeft richtlijnen over werktijden bij zwangerschap. Hierin staat bijvoorbeeld dat je tijdens zwangerschap geen nachtdiensten hoeft te draaien. Hiervoor hoef je geen verlof op te nemen. Meer informatie voer de Arbeidstijdenwet vind je bij de Rijksoverheid. Kun je nog wel werken, maar werk je liever minder? Of kun je niet ruilen vanwege je oppas? Dan moet je waarschijnlijk verlof opnemen. Ben je echter door zwangerschapsklachten niet meer in staat bent je (volledig) werk te doen? Dan hoef je daarvoor geen verlof op te nemen. Je werkgever kan in dat geval een gedeeltelijke ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Actuele informatie over de ziektewet vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare