Oververmoeid

Discussie in 'De lounge' gestart door Emm27, 28 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    100% eens.
     
  2. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    749
    901
    93
    Vrouw
    Ik snap je reactie wel, maar bijvoorbeeld vanuit mijn beroep is dit wel hoe er standaard gedacht wordt. Letterlijk dat het “jouw keuze is om hier te werken en ook een gezin te hebben”. En ik kan me er ook wel in vinden eigenlijk. Het feit dat iemand een druk gezinsleven heeft (wat al dan niet langdurig flink ontregeld is) mag eigenlijk nooit zijn effect hebben op de patiënt/operatie/etc bij ons. Want dan dupeer je iemand anders door zelf je grenzen niet op tijd te bewaken. Die verantwoordelijkheid moet je denk ik echt zelf nemen; het niet laten escaleren is daar onderdeel van. Het is dan zowel aan de werkgever en werknemer een oplossing te vinden. Ofwel minder werken ofwel bij ziekte een ziekmelding. Klinkt heel hard misschien, maar anders is het niet werkbaar en komt de kwaliteit in het geding. Bij ons werken mannen en vrouwen met jonge kinderen dus vaak een dag minder omdat het in de praktijk vaak niet lukt om en je verantwoordelijkheid thuis en je verantwoordelijkheid op werk beide na te komen. Op tijd een gesprek aan gaan en ziekmelden met arbo arts erbij is dan ook een oplossing natuurlijk.
     
    Jess93 vindt dit leuk.
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Maar eigenlijk zeggen we hetzelfde maar dan met andere woorden. In jouw geval kun je niet een poosje aanmodderen (eigenlijk bij mij ook niet maar ik heb het idee dat het bij jouw werk echt not done is).
    Maar bij onze beide beroepen zijn er oplossingen te vinden uiteindelijk.
    Het is alleen bij niet slapen zo, dat het een sluipende ‘ziekte’ is. Los van wel of geen doorslapende kinderen. Het sluipt erin en voor je het weet gaat het luik dicht. Want we denken allemaal (nou ja velen van ons): ik moet me niet zo aanstellen. Die ene nacht kan er nog wel bij. Kom op, slaap ik in het weekend wel bij, enz.
     
    Knut10, Nina Sanders en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    In overleg vind ik heel wat anders dan jezelf ziekmelden. Wees inderdaad gewoon eerlijk; 'ik ben zo moe, ik trek het even niet meer.'
    Grote kans dat je een dag vrij kunt nemen of de uren eventueel een andere keer kunt inhalen.
    Maar vermoeidheid van slecht slapen los je niet op met 1 dag thuis en veel slapen. Vermoeidheid is een terugkerend probleem, zeker in het geval van slecht slapende kinderen. Je kunt je toch moeilijk maandelijks ziekmelden hiervoor. Dan zou ik eerder in overleg standaard een dag opnemen om bij te slapen of uit te rusten of eventueel op een andere manier ervoor zorgen dat je aan je rust toekomt zonder dat je werk eronder lijdt.
     
    Knut10, Sado, Nina Sanders en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Is dat echt 'ziek - ziek' dat er niet gewerkt kan worden? Als dat echt maandelijks terugkomt dan snap ik wel dat de werkgever in overleg iets wil afspreken, ziekte dagen kosten nou eenmaal veel geld. En wellicht dat je man ook kan kijken of hij zijn eigen weerstand kan verhogen.
     
    Sado, Nina Sanders en Jess93 vinden dit leuk.
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Moet je even wat beter gaan lezen! Dat staat er totaal NIET!
    M’n man heeft ook in Corona tijd Corona gekregen via 1 van z’n collega’s, dan moet hij ook maar gaan werken. Want ja hè z’n werkgever kan daar niks aan doen.

    Ik heb het er over dat hij dan met 40 gr koorts op bed ligt of ligt te kotsen. Hij meld zich niet ziek om voor de kinderen te zorgen. Geen idee waar je dat leest
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Hij werkt vaak zat ook thuis gewoon door terwijl hij ziek is ;). Maar is dus wel regelmatig ziek met koorts of dat hij aan het spugen is. Ik denk dat het ook vooral door de vermoeidheid komt dat je meer mee pakt!
     
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.502
    113
    Ik vind de houding van ‘daar kan je werkgever toch niets aan doen’ echt een gevaarlijke. Want tegelijk vragen we ons af hoe het komt dat er zoveel mensen onderuit gaan door overspannenheid, burn outs, en ‘vage’ lichamelijke klachten.
    Als we oververmoeidheid gaan vergelijken met vermoeidheid dan snap ik dat vrouwen hun grenzen steeds weer verleggen totdat ze omvallen en uitvallen. Niet aanstellen, eigen verantwoordelijkheid, door door door.

    De sleutel zit hem juist in het op tijd herkennen van de problemen. Voorkomen is beter dan genezen.
    ‘Niet mijn probleem’ is een maatschappij nog nooit beter van geworden.

    Het wantrouwen valt me ook op. Ze zal wel niets gedaan, geprobeerd of geregeld hebben. Haar eerste stap zal wel gewoon ziekmelding zijn. ‘Mag de werkgever het weer gaan oplossen’
    Waarom gaan we daar vanuit? Waarom denken we dat ze geen verantwoordelijkheid voelt naar haar werk? Waarom denken we dat ziekmelding een eerste en/of makkelijke keuze is? Waarom denken we dat TS dit ziet als oplossing?
    Ik denk zelf namelijk niet dat TS dit ziet als oplossing. Ik denk dat ze juist geen oplossing ziet en daarom rekent in uurtjes slaap. ‘Over 2 dagen kan ik misschien van 9 tot 11 twee uurtjes slapen..’ ik lees wanhopigheid in haar bericht, geen luiheid.

    Ik vind dit een goed voorbeeld van waarom we als maatschappij zoveel te maken krijgen met burn outs, ed.
    Het is het wantrouwen, het pushen, eigen schuld.
    We doen het onszelf en elkaar aan.
     
    WWJD, Sookie90, juf1987 en 20 anderen vinden dit leuk.
  9. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.528
    113
    Bloed onderzoek is een goede stap.
    Maar ook als die er is man aan zijn haren trekken mocht hij de nachten niet doen.
    Als dat ook aan de orde is.
    Daarbij even een stapje terug.

    Ook ziekmelden is een stap maar denk eerlijk dat die nu niet gaan helpen.
    En ben je moe om dat de slaap verstoord is of omdat het allemaal te veel is en een burn-out op de loer ligt.
    Praat met je werk en leun wat meer op je man.

    Sterkte.

    En voor die zei je kiest voor kinderen ik zelf vind dit een dooddoener.
    Ja je kiest er voor maar iedereen althans ik had die mooie rose bril.
    Nacht fles er af is doorslapen.
    En wij weten allemaal dat die ook totaal anders kan zijn maar als nieuwe mamma de k je er niet aan dat slapeloosheid jaren kan duren.
     
    Neuzeke, Saartje33 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.018
    17.037
    113
    Vrouw
    Ahh ja als je vanuit huis kunt werken vind ik het alweer heel anders klinken. Dan kun je ook makkelijker thuisblijven.
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  11. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Goed verwoord!!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  12. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Pfoe ik vind sommige reacties hier ook echt pittig. Je kan toch ook gewoon ziek zijn van de moeheid? I.m.o. is dat het verschil tussen moe zijn en oververmoeid zijn.
    En ja, dan red je het niet met een dag jezelf ziekmelden, maar een werkgever heeft er ook niets aan als je compleet uitvalt.

    Vorig jaar was ik heel erg moe nadat we corona hebben gehad. Ik liep echt het ene na het andere virus op, waardoor ik mezelf ziek moest melden. En ja, ik was echt ziek, ook in mijn vakantie. Uiteindelijk stuurde mijn werkgever mij naar de arbo om samen te kunnen kijken hoe we ruimte konden maken voor mijn herstel.
    Dat hielp, want ik heb me daarna niet meer ziek hoeven te melden.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Je kan ook zorgverlof opnemen natuurlijk.
    En als je kinderen je aansteken dan ben je zelf ziek natuurlijk en volgt een ziekmelding.
     

Deel Deze Pagina