Hopeloos, machteloos, radeloos; reflux? darmkrampen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door D13, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D13

D13 Nieuw lid

19 mrt 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi lieve dames,

Ik heb hier ook een ander profiel. Daar er ook mensen zijn die meelezen op dat profiel en ik het niet nodig vin dat iedereen alle ins en outs van mijn kleintje weet, plaats ik deze vraag even onder deze naam..

Onze zoon is inmiddels 3 maanden en eigenlijk hebben we nog niet echt kunnen genieten omdat er "iets" is..

Vanaf de allereerste fles spuugt hij dit met golven terug (om alvast te weten). Eerst werd het afgedaan met "baby's spugen nu eenmaal" inmiddels zijn we een hele rit verder, maar nog altijd niet het gewenste resultaat.

Vanaf dag 9 zijn we op omneo voeding gegaan, omdat zijn ontlasting niet meer kwam, toen het eindelijk kwam was het klei achtig. Met de omneo ging dit beter (eens in de 4 dagen).

Vanaf dag 10 zijn we de dr browns fles gaan gebruiken tegen het spugen, dit leek een beetje te helpen, maar spuugde nog steeds heel veel.

Vanaf de 5e week zijn we johannesbroodpitmeel gaan gebruiken (van de natuurwinkel, dus geen nutriton).

Zijn ontlasting was 2-3 keer per dag nadat we jbpm zijn gaan gebruiken.

Met het spugen ging het beter maar ergens rond deze periode (weet niet precies of het na het gebruik van jbpm is gekomen) kreeg hij erg veel krampen. Eerste instantie dachten we aan darmkrampjes, maar naarmate de weken vorderde werd het heftiger en hij overstrekte zich ook veel.

Consultatiebureau dacht aan reflux, huisarts wimpelde dit weg. Uiteindelijk toch een doorverwijzing naar de KA.

In de 10e week zijn we daarom begonnen met nutramigen voeding.
    Zonder jnpm was dit ook geen optie, kwam meteen met golven terug de voeding. Dus ook bij deze voeding weer jbpm.

Spugen werd wel minder op deze voeding, maar nog steeds erg veel "krampen" (of het nu van reflux is of darmkrampen? wij weten het echt niet meer)

In de 11e week daarom ranitidine van de KA voorgeschreven, geen enkele verbetering, alleen dat er van elke fles 30-40 cc bleef staan) dus hiermee weer moeten stoppen.
    Om vervolgens vanaf de 12e week omeprazol (1x per dag 2,5 ml) drank voorgeschreven te krijgen. Dit gebruiken we nu een week, maar nog steeds niet het resultaat. Op en af gaan we, bij elke verbetering hopen we erop dat het doorzet, maar vallen net zo hard weer terug.

As. vrijdag belt de KA weer om te kijken hoe het gaat..

Mijn verlof loopt bijna ten einde, en nog altijd zijn we aan het puzzelen. De naam reflux heeft m'n kleintje toegeschreven gekregen zonder enige testen, dus of het terecht is?
    Zou het aan de jbpm kunnen liggen? Zonder kunnen we niet want dan komen er halve flessen terug terwijl hij eigenlijk toch al "te weinig" binnen krijgt. (5+ kg en krijgen 5x 120cc met 4 schepjes voeding en 2 kleine babylepeltjes jbpm)

Nou, een heel verhaal verder.. Zijn er hier mama's die hetzelfde hebben meegemaakt? Heeft iemand ideeën, suggesties of wat dan ook?

Ik heb het idee dat de KA ook maar wat probeert.. en hoeveel medicijnen en stappen zijn er nog als telkens het medicijn niet het resultaat geeft?

Ik ben de wanhoop nabij :(

2. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Moeilijk zeg! Wat ik hieruit op maak is dat er vrij snel gewisseld is met voedingen en dat hoor ik in mijn omgeving dat dat niet goed is. Een kind heeft zeker 2 weken nodig om te wennen aan iets en het kan dan dus ook zijn dat het zeker 2 weken duurt voordat je verschil merkt.
    Stel dat het reflux is, volg je dan alle leefregels die bij reflux horen zoals bedje schuin, minimaal half uur rechtop houden na voeding? enz. enz.

Is een kleine maaginhoud waardoor hij halve flessen terug geeft een optie? Mijn schoonzusje heeft dit ook gehad als baby en bleef maar huilen. Toen er uiteindelijk duidelijk was wat er aan de hand was, is ze geopereerd en daarna een heel ander kind geworden. Misschien iets om voor te leggen bij de kinderarts. Heb je zelf al geprobeerd wat er gebeurd als je de helft van de fles geeft ipv een hele fles? Geeft hij dan ook nog de helft van de kleine fles terug?

Ook moet ik je meegeven dat wij tot aan 14 weken met veel krampen hebben gezeten bij de kleine man. De avonden van 17.00uur tot 22.00uur waren erg heftig, dus dat hij wat last heeft van krampen klinkt mij niet gek in de oren. Wij zijn ook sab simplex door de voeding gaan doen en we merkte zoveel verschil. Hij had nog steeds krampen maar nog maar 2 uurtjes ipv 5. Was dus veel beter te doen vond ik.

3. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Reflex word voor zover ik weet niet getest.
    Mijn zoontje heeft het ook en dat is vrij duidelijk te zien/merken.
    Met jhbpm spuugt hij, maar zonder jhbpm komt z'n hele fles er bijna uit.
    Het klinkt cliché maar kraampjes horen er echt bij tot 3 maanden en dat heeft lang niet altijd met voeding te maken.
    Maar je zal zelf onderhand wel weten of het van de voeding komt of niet.
    En idd bedje omhoog, en na fles een half uur rechtop.
    Sterkte meid!

4. D13

D13 Nieuw lid

19 mrt 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor de reacties!

lolliebol,

Idd leefregels reflux zijn me bekend en doen we eigenlijk al zo'n beetje 3 maanden..

De maaginhoud, wat je zegt, klinkt me niet logisch.. Dan zou hij nu ook nog moeten spugen, maar nu houdt hij netjes zijn flesjes binnen alleen zitten we met die "krampen"?

Sab simplex, dank je voor de tip. Had al zoveel middeltjes voorbij zien komen op internet. ABC dolphius sprak mij erg aan, alleen wordt nergens meer geleverd?
    Ons kleintje heeft het vooral overdag.. Zo'n beetje van 9 tot 19.00. Daarna is het een heel ander kind, maar vooral uitgeput lijkt me. Hij slaapt tussen zijn voedingen niet. Behalve na de fles van 19.00u en dan slaapt hij ook weer goed door van 22.00 tot +/- 9uur 's ochtends. Alleen heel de dag door is het krijsen. Tijdens z'n fles niet, maar +/- een half uur erna barst het weer los. Soms ook meteen na z'n fles..

Zou het én reflux én darmkrampjes kunnen zijn?

Ik weet gewoon even niet meer wat ik doen moet. En dan vooral ook gekeken naar de medicatie.. Las ergens op internet ook 1 of ander onderzoek waaruit bleek dat kinderen de naam "reflux" nogal snel toegekend krijgen en de medicatie vaak wel helpt tegen de zuurtegraad in de maag, echter niet tegen het huilgedrag?
    Ik wil er alles voor doen om hem van z'n pijntjes af te helpen, maar op een gegeven moment weet je niet meer waar je goed aan doet. De KA volgen en weet ik veel hoeveel medicatie proberen? Dit is het 2e middel in 2 weken en straks blijkt het allemaal niet nodig ofzo? Je begint zo aan je eigen gevoel te twijfelen.. Het spugen was met de laatste voeding + jbpm nihil.. Dus eigenlijk blijft de "pijn" over.. Dus mochten het toch darmkrampjes zijn, geef ik m'n kindje medicatie terwijl dat voor reflux en de pijnklachten die daarbij horen voor is...

Zoals jullie wel merken, echt een hopeloze moeder hier

5. angelryan

angelryan Actief lid

11 jan 2013
    244
    0
    0
    almere
    Kan het mischien geen kma zijn? Hebben ze dat wel eens bekeken?

6. D13

D13 Nieuw lid

19 mrt 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kma? Nog niet van gehoord?

7. angelryan

angelryan Actief lid

11 jan 2013
    244
    0
    0
    almere
    Koemelkallergie

8. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    KoeMelkAllergie ;)

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier hetzelfde gehad!

Ook gewisseld van voeding, jbpm enz. En spugen bleef, maar ook dat ze er veel omhoog kwam en ze aan het herkauwen was.

Ze was tot 7 weken een tevreden baby en huilde nooit. Wij werden ook afgewimpeld in het ziekenhuis. Ik was zo boos! Ben naar een adner ziekenhuis gegaan. En inderdaad de KA zei: reflux, alleen dat gaat met 14 maanden wel over....... Ja, en ondertussen huilde ons kind 12 uur per dag.

Naar mijn huisarts gegaan en gesmeekt om nexium. Hij wilde het wel proberen... En we hebben een heel ander kind! Ze is blij, lacht veel en huilt alleen bij honger.

Als jij het gevoel hebt dat er iets niet klopt, dan klopt je gevoel vaak. Ik had het ook en achteraf dus echt gelijk.

Sterkte!

10. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Misschien heel basaal, maar heb je middeltjes tegen krampjes geprobeerd? Zoals Infacol, Simplex of Probiotica? Wij zijn in het begin ook heel erg zoekende geweest, zoals:

- Overtrekken
    - Veel huilen
    - Constant willen drinken
    - Heel onrustig

Om een lang verhaal kort te maken, reflux bleek het niet te zijn (bij KA geweest). JBPM hielp tegen het spugen. Infacol hielp bij ons tegen de krampjes. Bij de dochter van mijn schoonzus hielp Infacol niet en bood probiotica weer uitkomst. Voor het vele huilen, onrustig zijn en overstrekken zijn we bij een ostheopaat geweest en die heeft wonderen verricht! Slechts drie behandelingen en heb er een heel ander kindje voor terug gekregen!! Was het geld (is best prijzig) dubbel en dwars waard, want het is nu genieten met hem!! Een heerlijk vrolijk mannetje!

Oh en wat betreft het vele drinken, wij hebben gewoon een zeer hongerige baby. Combinatie Forte voeding en (iom CB) grotere flessen dan wat de richtlijn is, was voor ons de oplossing.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niet (meer) spugen betekent niet dat het geen reflux is. Verborgen reflux is zo mogelijk nog pijnlijker, omdat de zure melk gewoon opnieuw doorgeslikt wordt en dus twee keer de slokdarm irriteert. Zo krijg je op den duur grote schade aan de slokdarm.

Hier was het een combi van reflux (meer dan een jaar medicatie voor moeten nemen) en koemelkeiwitallergie. Het was die laatste die de krampen veroorzaakte.

12. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Mijn zoontje heeft ook de eerste paar maanden vreselijk veel gehuild. Ik ben ziekenhuis in en uit gelopen.
    Hij spuugde dan niet veel, maar had wel constant oprispingen.
    Ook ontlasting was een groot probleem (erg vast of juist erge diarree). Uiteindelijk ben ik ook op de nutramigen overgegaan (+nutriton) en dat heeft een tijdje geduurd voordat het werkte. Nutramigen is licht verteerbaar en dus ook makkelijk voor de darmpjes om te verwerken. Krampjes werden iets minder (maar nog lang niet over!).
    Uiteindelijk kreeg ik ook omeprazol, maar dit leek niet veel uit te halen.
    Na 5 maanden ofzo waren de krampjes ver voorbij, hij was nog wel lichamelijk onrustig (erg beweeglijk, kan niet stil liggen of zitten, schrikreacties) maar dat is hij nog steeds (hij is nu 7 maanden).
    De koemelk provocatietest wees uit dat hij geen koemelkallergie heeft, dus langzaam weer overgegaan op normale voeding. Echt stapje voor stapje, en dat hielp.
    Wij hebben echt onze tijd uit moeten zitten wat dat betreft, de krampjes zijn in ieder geval over, maar er zijn wel een aantal dingen ingeslopen (uit nood geboren natuurlijk) die nu heel moeilijk terug te draaien zijn (zo kan mijn zoon niet zelf in slaap vallen enz.). Maar goed, daar komen we dan ook uiteindelijk wel doorheen:)

Ik heb veel gehad aan steun uit mijn omgeving (even overnemen) en daarnaast heeft het "weer gaan werken" mij ook wel geholpen. Je hebt dan even wat anders aan je hoofd (afleiding). Dan kun je er als je thuiskomt weer even tegen!

Deel Deze Pagina