Borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mxm, 9 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal! 3 maanden geleden ben ik bevallen van onze prachtige dochter. Ik heb nooit borstvoeding gegeven/geprobeerd. Meteen met flesvoeding begonnen.

    Nou heb ik verhalen gelezen, en zit ik in een appgroep vanuit ZP, waar ik hoor dat het evt nog mogelijk zou zijn om borstvoeding te geven.

    Hoe zou je hiermee kunnen beginnen? Iedere dag proberen te kolven om de productie omhoog te brengen? En hoe lang moet je erop wachten voordat het kan lukken maximaal? Is het dan handig om ook helemaal over te stappen naar bv, of dit bijvoorbeeld alleen in de nacht te doen?

    We zitten er ook over te denken om een gesprek aan te vragen bij een lactatiekundige! ;)

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaring of/en tips!
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het kán, maar het kost wel heel veel tijd en energie.
    Je moet je afvragen wat je doel is. Wil je volledig over op bv en ook je kindje weer aan de borst. Of is elke dag een flesje bv kunnen geven genoeg voor je.

    Je zult een professionele kolf moeten huren, die is krachtig genoeg om je bv op gang te brengen, een gewoon kolfje zul je het niet mee redden.
    Overdag elke 2-3 uur kolven, en snachts ook elke 3-4 uur. En daarnaast ng je gewone flesjes geven.

    Ik zou idd contact opnemen met een lactatiekundige, die kan je helpen een plan op te stellen en dan kun je bedenken of je het de moeite waard vindt de tijd en moeite erin te steken.
     
    mxm vindt dit leuk.
  3. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Geen idee of het nog kan.
    Het lijkt mij in ieder geval erg zwaar en een enorme investering. Zeker mocht je (inmiddels of binnenkort) weer werken.

    Mag ik vragen wat een reden is om alsnog borstvoeding te geven?
    En wat de reden was voor flesvoeding na de geboorte?
     
    mxm vindt dit leuk.
  4. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    De reden, dat het me heel mooi lijkt. Ik er in het begin heel erg over twijfelde en toen de keuze misschien wat te snel maakte voor flesvoeding.

    Misschien kan het ook niet meer.. of alleen voor bijvoorbeeld de nacht.. mij lijkt het contact gewoon zo fijn samen ook... en als er misschien een mogelijkheid is, zou ik het wel willen proberen!

    Is misschien de eerste stap om eens te kijken of het uberhaupt lukt? Door te kolven?
     
  5. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Je kindje de zuigtechniek leren is nog moeilijker als weer voeding te kunnen produceren vandaar dat er ook genoeg fulltime kolfers zijn omdat kindjes niet altijd aan de borst tekrijgen zijn ,Ik zou een lactatiekundige bellen voor advies.
     
    mxm vindt dit leuk.
  6. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Hoe reageert je dochter op je borsten want als ze zelf er aan zou zuigen is dat volgens mij nog efectieeffe als een kolf?
     
    mxm vindt dit leuk.
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je beseft dat je nu waarschijnlijk dagen of zelfs weken zal moeten kolven zonder enige opbrengst, voor je zelfs maar een paar dropjes eruit krijgt?

    Op deze termijn is het niet onmogelijk, maar het wordt bijzonder arbeidsintensief.
     
    mxm vindt dit leuk.
  8. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Ja! Dat besef ik me inderdaad.. ik hoop dat het mogelijk is
     
  9. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Weet ik eigenlijk niet! Nog niet geprobeerd! Maar als ze eraan zou gaan zuigen, dan komt er nog niks, toch.. zou je dit dan op moeten bouwen om voor haar het gevoel van een borst te geven? En dan ook kolven voor de productie?
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je moet twee zaken oefenen: zij die drinkt aan de borst, en kolven. Want zij zal nog niet krachtig genoeg kunnen drinken om de bv op te wekken.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En dat kolven dan ook betekent: een keer of tien per dag (én nacht)?

    Als je er dat allemaal voor overhebt, vind ik dat echt knap. En vind ik het tegelijk jammer dat je nu met dit onbeantwoorde verlangen zit.
     
  12. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Dat zou ik er zeker voor over hebben!! Ik wil het erg graag.. en ik wil het zeker weten een kans/meerdere kansen geven! Alleen vraag ik me wel af hoe ik dit onder een werk dag zou moet doen... voor nu zeg maar, om het op gang te laten komen. “Gelukkig” werk ik niet veel. 2 dagen. Daar kan ik niet een paar keer weg gaan om te kolven :(

    Zou het mogen lukken, kan de combinatie van borst en fles dan nog gewoon? Ivm werken, dat ze op het kdv de fles met afgekolfde melk zou krijgen. Of zou ze zich meer hechten aan de borst..

    En om de productie op gang te krijgen, is het dan een idee om wanneer ze de fles nu krijgt, dan te gaan kolven? Mijn dochter krijgt op het moment om de 3 uur. Dat ik iedere 3 uur probeer te kolven. Of zit hier te lang tussen? Dan net iets voor het fles geven misschien!
     
  13. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Je moet ook aan jezelf en je tepels denken maar ik heb er niet genoeg verstand van om echt advies te geven heb zelf anderhalf jaar borstvoeding gegeven en het een en ander over gelezen en denk dat het handig is om te kijken of je dochter wil aanhappen en of er melk uit komt bijkolven of om de paar uur kolven en dan kan je weet opnieuw bekijken of je al genoeg heb voor het vervangen van een voeding en zo door.
     
    mxm vindt dit leuk.
  14. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Hoelang zou ik in het begin moeten kolven per borst, en hoe vaak? Ik verwacht eigenlijk niet dat er gelijk melk uit zal komen..
     
  15. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ja dat weet ik niet de keren dat ik kolfde was tot ik vond dat er genoeg melk uit was voor mijn voorraad maar dat raad ik je niet aan :p
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat mag je zeker niet verwachten. Dat kan dagen of weken duren.

    Je moet echt contact opnemen met een lk als je dit wil doen. Of word op Facebook lid van la Leche League en stel je vraag daar.
     
    mxm vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Mocht je dochter nog interesse hebben in de borst en op de juiste manier aan kunnen happen, dan kun je een borstvoedingshulpset gaan gebruiken.
    Op die manier worden je borsten gestimuleerd en wordt je dochter beloond voor het drinken omdat er wel melk is.

    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/184-relacteren
    En lees deze eens. En een boel van de andere artikelen.
     
    mxm vindt dit leuk.
  18. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.894
    2.396
    113
    Vrouw
    Bedankt! Daar heb ik wat aan! Ik zie staan over het aanleggen. Zou je dit al echt in het begin doen om aan de tepel te laten wennen? Ook als er geen melk komt.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het kan zeker nog! Dat ten eerste. En ik zou zelf met een lactatiekundige kijken hoe je dat het beste kan aanpakken, en vervolgens kijken hoe het gaat en wat haalbaar is voor jullie.
    Het is wel echt hard werken vermoed ik, dus daar zou ik me zeker op instellen.

    Ik ken een moeder die een kindje heeft geadopteerd en borstvoeding heeft gegeven, dat was dus hard werken om op gang te brengen maar is echt gelukt!
     
    mxm vindt dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, ik zou dat meteen doen, gewoon ook om allebei te wennen. Als het echt pijn doet, niet forceren maar even met de lactatiekundige kijken wat er bv qua aanhappen niet goed gaat.
    Tip waar ik veel aan had is het neusje ongeveer op tepelhoogte leggen, als ze dan happen zitten ze goed.
     
    mxm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina