Valt hierover te onderhandelen? Sinds september ben ik in dienst bij een huisartsenpraktijk als BBL'er. Wat in contract staat: - Je werkt 3 dagen en gaat 1 dag naar school, je krijgt de schooldag ook doorbetaald, als school gesloten is (bijv. in vakanties) werk je die dag op de praktijk. - Recht op 20 vakantiedagen bij een werkweek van 38 uur. - Wij betalen de opleidingskosten volledig, met als voorwaarde dat je na afronden van de opleiding tenminste 2 jaar in dienst blijft of de gemaakte kosten terugbetaald (in verhouding nar het aantal maanden dat je nog wel in dienst blijft). Zelf had ik toen vragen over de reiskosten en overige secundaire arbeidsvoorwaarden. Er is toen telefonisch gezegd: Alles wat niet in je contract staat valt onder de CAO doktersassistenten huisartsenzorg. Zo gezegd ging ik er vanuit dat ik nog bovenwettelijke vakantiedagen zou krijgen, reiskosten ov vergoed zou krijgen en een eindejaarsuitkering kon verwachten. Deze krijgen we (ik en 6 collega's/medestudenten) dus allemaal niet. Kortom reiskosten grotendeels zelf betalen, slechts 16 vakantiedagen maar wel in de zomer 4 dagen per week moeten werken en in de overige vakanties ook en geen eindejaarsuitkering. (Ter vergelijking: collega's die 4 dagen werken hebben 25 vakantiedagen). Laatst hadden we een bijeenkomst met het management en de groep doktersassistenten in opleiding, en toen werd er gezegd dat wij niet boventallig zijn en als volwaardig mee moeten draaien (ondanks pas 5 maanden in dienst en pas 5 maanden les gehad). In september loopt mijn contract af, ik wil dolgraag blijven maar wel onder andere voorwaarden. Is hierover te onderhandelen denken jullie? Ik werk me een slag in de rondte,, heb tot nu toe alleen maar goede cijfers en beoordeling (gemiddeld 8.5 als cijfer en niets onder de 7). Kan al heel veel zelfstandig in de praktijk en er wordt ook heel veel van mij verwacht daardoor. Huiswerk kom ik op de praktijk niet aan toe, daar neem ik dus zo nu en dan een dag vakantie voor op, maar dit voelt niet helemaal eerlijk nu. Overigens is mijn manager erg begripvol en zij komt ook wel met andere oplossingen, bijvoorbeeld dat ik ipv vrij nemen om te studeren naar de praktijk kom en als "achterwacht" ingepland sta zodat ik kan leren, maar ik leer/doe dan toch veel minder dan thuis, doordat er altijd wel spoeddingen voorbij komen waardoor ze mij weer nodig hebben, en doordat ik geen aparte ruimte heb om in te werken.
Ben je lid van de vakbond of heb je een rechtsbijstand verzekering? Het beste kan je het daar navragen