Nou dat idd. Ik denk wel 3x na over nu een huis aan te kopen, want zodra de markt instort staat je huis ver onder water en dat hebben we al gehad met ons huis na aankoop in 2008 en dat was niet fijn. Dus denk toch maar verbouwen. Weiger het ook gewoon om 2 ton meer neer te leggen voor iets meer dan we nu hebben.
Wij hadden ons huis begin 2015 gekocht voor 170.000. Huizen in de straat gaan nu weg voor 310.000-340.000. Wij hebben inmiddels een nieuwe keuken, badkamer en kunststof kozijnen. De huizen die zijn verkocht niet. Maar net als wat anderen zeggen: je moet er ook wat voor terugkopen. Daarom zijn wij gaan verbouwen ipv verhuizen.
Ja hier het voordeel met die belachelijke overwaarde dat we dus in Amsterdam wonen en we zijn met een huis bezig op 10min van Amsterdam. Daardoor kunnen we dus wel veel groter gaan wonen en zal het huis ook nooit onder water komen te staan omdat we 3ton onder de aankoop waarde zullen zitten qua hypotheek. Als we in Amsterdam zelf zouden willen blijven dan kan je beter idd niet verhuizen.
Hier ook tegen de 200000 overwaarde. Diep in de huizencrisis in 2012 ons huis gekocht. Ons vorige huis (startersflatje) wel met 15-20 procent verlies verkocht.
Wij hebben ook een hele dikke overwaarden. Wij hebben in 2017 zelf gebouwd, maar net wat al vaker gezegd is. Je hebt er natuurlijk wel iets aan, maar als wij nu gaan verhuizen en je wilt iets vergelijkbaar dan ben je een deel van de overwaarde weer kwijt doordat alle huizen duurder zijn geworden.
Wij zijn sukkels....2 keer met verlies verkocht Nu MEGA overwaarde op dit huis, wat is dat idioot hard gestegen in die 3 jaar dat we er wonen. We gebruiken dat alleen maar om de maandlasten te verlagen, we willen hier niet weg.
Als je nu wilt doorstromen zou ik zorgen dat je geen volledige hypotheek neemt, dan hoef je ook niet heel angstig te zijn voor onder water staan. Als starter heb je die luxe niet.
Wij zijn toevallig aan t oversluiten van hypotheek en hebben het huis laten taxeren. Idd meer dan een ton overwaarde gekocht in de crisis. Hoekwoning met verbouwde voorkant, nieuwe keuken en badkamer. maar... wij willen hier echt niet weg. Dus ja het is fijn te weten dat het huis nu niet onder water staat... maar verder heb ik er niet zo veel aan. Wel aan het feit dat de hypotheek een stuk gunstiger is. Maar weg willen we hier absoluut niet.
Hmmwa, wij gaan binnenkort verhuizen naar een huis op een stuk grond 3x zo groot als nu, groter huis, vrijstaand etc in dezelfde plaats. Maar door onze overwaarde (150.000 + al 60.000 gespaard in spaarhypotheek), is de nieuwe hypotheek ruim 150.000 lager dan de aankoopwaarde van het huis.... En we houden nagenoeg dezelfde vaste lasten.
De markt is compleet krankzinnig geworden. Vorig jaar riep ik nog tegen mijn man dat ons huidige huis nooit boven de 3 ton uit zou komen. Die opmerking begin ik inmiddels terug te nemen. Half jaar terug is hier een woning 100m verderop overboden met 25%!! Bizar, een woning van nog geen 85m2. Exact zelfde woning als ons, alleen zonder uitbouw en zonder garage.
We stoppen er 110.000 euro in maar je krijgt dat er nooit meer uit. Het gaat om een uitbouw, garage, keuken, vloeren etc. Dus totaal 110.000 euro. Ze kijken dan niet naar de keuken die erin komt (30.000 euro) dat het huis dan met die keuken alleen al 30.000 euro meer waard is. daarom is het goedkoper om nu te verhuizen en te verbouwen, daar hebben we ook naar gekeken maar we zitten nu vrij afgelegen en zouden dan meer richting de stad moeten verhuizen. dus we gaan voor woongenot ipv minder maandlasten.
Amsterdam noord. Toen wij kochten was het een stadsdeel waar niemand dood gevonden wilde worden. Toen de Noord-Zuid lijn af was werd het iets hipper en nu is het een plek in Amsterdam waar juist veel mensen willen wonen. Zeg maar the place to be. Dus ons voordeel was lage prijs qua kopen, huizenmarkt was laag in een niet gewild deel van Amsterdam en nu een belachelijk hoge huizenprijs en een plek waar iedereen graag wil wonen.
Snap ik. Ik zet zelf ook woongenot op nr. 1. Als we 20 minuten buiten Amsterdam gaan wonen dan heb ik een huis met bijna 2x zoveel oppervlakte en de maandlasten zullen gelijk blijven maar hier voelen we ons thuis.
De huizenmarkt is echt bizar op dit moment. Wij hebben ons huis 3,5 jaar geleden aangekocht, inmiddels hebben we 2 ton overwaarde..We zijn voornemens ons huis nog verder te verbouwen en dan zouden we op 2,5 ton overwaarde uit komen..Bizar!
In 2000 het huis gekocht voor 112.000 euro. het huis van de buren is verkocht voor 350.000. alleen wij hebben 2 meter meer achtertuin en en wij hebben ons huis 3 meter uitgebouwd. we willen niet verhuizen. Maar het is best een fijn idee.
Wij (met 170.000 overwaarde) wonen in een dorp, een half uur rijden tussen Utrecht en Nijmegen in. Vrijwel alle woningen die te koop komen worden verkocht aan mensen uit ‘de grote stad’ die hier meer waar voor hun geld krijgen. Daarom schieten de prijzen omhoog. Én wij hebben in de goede periode gekocht, in 2011 toen de prijzen aan het zakken waren. Dit huis stond toen al een half jaar te koop en ons bod van een halve ton onder de vraagprijs werd direct geaccepteerd. Dus naast dat de waarde enorm is gestegen, hebben we het ook relatief goedkoop kunnen kopen. We verkochten toen ons rijtjeshuis voor hetzelfde geld als we het ooit hadden gekocht en konden voor €50.000 meer dit grote huis kopen.