In 2015 ons huis gekocht en het is nu bijna 2 ton meer waard. Wel randstad in een hele populaire wijk.Echt compleet bizar dus!
Ik ben een echte Amsterdammer en m’n vriend vanaf z’n 7de een noorderling. Ik woon der nu 13 jaar. Dus wel ver voor het hip werd haha. Dus een klein beetje)
Ons vorige huis hebben we met 90.000 Euro overwaarde verkocht ruim een jaar geleden. Inmiddels is er een soortgelijk huis verkocht in de straat als wat wij hebben voor nog een ton meer dan wat wij hebben betaald. Dus circa in 1 jaar tijd. De prijzen blijven hier gewoon stijgen, net buiten de Randstad met goede verbindingen met trein en auto met grote steden, dus we worden overspoeld met mensen uit de grote steden die een nog grotere zak overwaarde meenemen. Als we nu wat anders hier zouden willen kopen, betaal je echt belachelijke prijzen om er op vooruit te gaan. Overigens zijn onze maandlasten laag door de overwaarde van het vorige huis en de lage rente. Het vorige huis was nieuwbouw, dat stijgt vaak in verhouding harder in prijs.
Wij hadden in 2016 het huis gekocht voor €240.000 en in 2020 verkocht €345.000. Nou daar kan ik niet tegenop sparen! Nu toch mooi een hypotheek van €365.000 met een veel groter huis... op €50 na hetzelfde maandelijkse bedrag. We hebben gewoon toevallig op het juiste moment gekocht in een hele populaire buurt. Nu wat rustiger gaan wonen.
Ons huis is ook meer dan een ton in waarde gestegen. Je kan bij de bank je eventuele risico-opslag laten vervallen, inmiddels zitten we op een hypotheek van < 65% en dat scheelt behoorlijk in maandlasten.
Mijn oudste is in het BovenIJ geboren, riep zo’n 7 jaar geleden vol trots dat ze in Amsterdam geboren was, waarop wij altijd zeiden: ja in Noord, roep maar niet al te hard .
mijn beide kinderen ook in het boven IJ. En inderdaad toen moest je dat fluisteren nu kun je het van de daken schreeuwen Ik ben zelf ook in Noord geboren maar toen was het boven IJ er nog niet. Dat ziekenhuis is later een NH hotel geworden. Ik ben een echte Noorderling, mijn opa's en oma's van beide kanten zijn beide als begin 20'ers vanuit Oost en de Jordaan naar Noord gekomen om een gezin te stichten en zo goed als de hele familie woont nog steeds in Noord en ook allemaal in dezelfde buurt waar ze allemaal geboren en opgegroeid zijn. Woon jij zo dichtbij Noord dat je daar beviel of was dat toeval?
Kan iemand mij de voordelen van overwaarde tov hypotheken uitleggen? Onze woning heeft dus +/- een overwaarde van ongeveer 300k. Onze hypotheek is 175 k en daarvan is inmiddels de helft afgelost. Onlangs heb ik mijn rente laten verlengen voor de laatste 15 jaar nu deze zo laag was. Zijn van een rente van 5.4% naar een rente van 2,3% gegaan tot einde looptijd. Kan die overwaarde nog voordelen hebben tov de maandlasten of andere zaken?
Gewoon een vraagje. Betalen jullie dan 30 jaar af voor een woning van 175 000? Dan zitten jullie nu al met hele lage maandlasten wss?
Hier in NL is het standaard 30 jaar voor een hyptoheek. Toen we het huis kochten waren we starters van 21 jaar met bijbehorende start salarissen dus toen nooit overwogen dat aangepast en/of sneller te doen. De rente was toen we kochten redelijk hoog. 6,1% uit mijn hoofd. Dus de maandlasten toen voor starters ook nog vrij hoog. Voor de laatste 15 jaar lach ik me rot met de lage rente en zit ik op een maandbedrag van €320. Heb op dit moment ook niet de behoefte nu extra in te lossen om sneller klaar te zijn. We zijn met ons 51e hypotheek vrij en dat vind ik vroeg zat. En belasting technisch is het ook beter om nog een hypotheek te hebben ipv niet.
Wij zaten nog in de hypotheek categorie tot 90% van de marktwaarde en nu met onze hoge taxatiewaarde komen we in de categorie tot 67,5%. Daarmee krijgen we 0,4% rentekorting. Andere voordelen zie ik er ook niet echt van
Aan overwaarde heb je op zich niet zo veel als je je huis niet verkoopt, tot die tijd is het ook een fictief getal. Het zal wel makkelijker zijn om een bouwdepot aan te vragen als je overwaarde hebt. Alleen heb je dan wel weer meer risico dat je huis onder water komt te staan tijdens een crisis. Als je nu van koophuis naar koophuis gaat ook niet gezien je ook weer hoog in moet stappen. Het is vooral gunstig als je je huis verkoopt en gaat huren of een ander huis koopt en wacht met de verkoop van je huidige huis (er vanuit gaande dat de markt nog meer stijgt). Ik ken ook een stel dat is samen gaan wonen, twee huizen met flink wat overwaarde verkocht en één huis ervoor terug gekocht. Een ander bevriend stel wil heel graag kopen vanuit een huursituatie en voor hen is het nu heel ongunstig om de kopersmarkt op te gaan. Wij hebben ons huis gekocht in 2015 en de huizen in onze buurt zijn ongeveer 150k meer waard geworden. Daarnaast hebben we ook al een groot deel van de hypotheek afgelost.
Woon wel redelijk dichtbij. Verloskundige waar ik toen liep had goede ervaringen met het BovenIJ, vandaar daarheen. Jongste is wel gewoon in het ziekenhuis in onze woonplaats geboren.
Dit is een fabeltje, en al helemaal als je ongeveer 50% hebt afgelost is het juist beter om wel af te lossen omdat je dan geen eigen woning forfait meer betaalt. Nu betaal je die wel en kun je het wegstrepen tegen je HRA dus dat is zonde. Aflossen is altijd een goed idee en misschien kan je rente nog iets lage tenzij je NHG rentetarief betaalt.
Je mag eigenlijk wat kiezen. Maar tussen de 20 en 25 jaar is het meest gekozen. Ik heb geen idee of het nu nog kan op 30 jaar eigenlijk. Ik was rond de 25 toen we een huis kochten en dan had 30 jaar nog oké geweest. Mijn man is 10 jaar ouder en tot 65 afbetalen hebben we niet eens bekeken eigenlijk. Gemiddeld word er rond de 833 afbetaald per maand.
De accountant adviseerde juist om te verhuizen (hogere hypotheek) omdat dat belasting technisch voordeliger zou zijn. Zelf wil ik dat niet omdat ik niet weer 30 jaar aan een hypotheek vast wil zitten. En helemaal met de maandlasten die we nu de komende 15 jaar hebben.