Bang voor combinatietest ivm mijn leeftijd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Curitiba, 27 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Lieve dames,

Ik moet het even van me afschrijven. En hopelijk komen jullie met positieve verhalen en ervaringen :)
    Ik heb morgen de nekplooimeting en ben er ongelooflijk nerveus voor. Ik word over 2 weken 40. De kans dat de kansberekening een negatieve uitslag heeft is zo groot door die hoog door deze hoge leeftijd!
    Ik weet dat het makkelijk zo kan zijn dat er uiteindelijk niets aan de hand is, maar het lijkt me zo vreselijk stressvol om de molen in te moeten gaan van verdere onderzoeken en wachten wachten wachten op uitslagen.

Meer "oudere" dames hier die de combinatie test hebben gedaan?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.562
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij nummer 3 was ik 37 jaar maar hier waren alle testen gewoon helemaal in orde en dochter is nu bijna 4 jaar en een kerngezonde meid.
    Het blijft toch altijd spannend.
    Natuurlijk wordt de kans op een afwijking hoger naarmate je ouder wordt maar de kans dat het kindje gewoon gezond is is vele malen hoger.
    Laat het gewoon over je heen komen en je bent niet verplicht om deze testen af te nemen.
    Als je het niet wil weten kun je er ook voor kiezen om geen testen te doen.
    Succes!

3. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Ik ben 37 jr en de uitslag van de combinatietest was super goed. (Down 1:1800 en trisomie 13/18 beide 1:5000). Ik was ook bloednerveus. Dat is echt het nadeel van al die medische onderzoeken, het gaat gepaard met zorgen en stress.

4. Marobo

Marobo Lid

19 mei 2016
    53
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf geen 40, maar een collega van mij was zwanger van een tweeling toen ze 36 jaar was. 1 baby had een kans van 1:5000 en de andere 1:1500.

Als je er zo onzeker over bent, waarom ga je dan niet naar België voor een NIPT-test? Dat is 1x bloedprikken, binnen 3 weken heb je de uitslag en de test is voor 99,9% betrouwbaar.

5. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Dit is exact de reden waarom ik (net 39) als ik nog zwanger zou worden meteen voor de NIPT zou kiezen en niet de combinatietest zou afwachten. Maar natuurlijk kan de uitslag ondanks je leeftijd ook hartstikke goed zijn. En zekerheid heb je nooit natuurlijk. Succes morgen, ik hoop dat je een hele goede uitslag krijgt.

6. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Ik ben 37 en was ook super nerveus voor de combinatietest.
    uitslag down 1:3331 en de andere 2 >5000
    nekplooi was ook netjes 1.6
    Ondanks de spanning wel blij dat we de test gedaan hebben.

7. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik ben wel jong maar was ook erg nerveus!
    Ja je hebt een hogere kans maar er is meer kans dat het allemaal in orde is.
    Dus probeer het positief te bekijken... Succes

8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik ben 37, en kies er bewust voor om alleen de combinatietest te doen zodat we voorbereid zijn op wat er (misschien) komen gaat. Vervolgonderzoeken gaan we niet doen bij een `slechte`uitslag. Ieder kindje is hier welkom, en als een afwijking niet verenigbaar is met het leven zie je dat ook snel genoeg op een echo.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar de kans dat het goed is is groter dan de kans dat het niet goed is.

9. 2boyss

2boyss Actief lid

29 jan 2015
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou sowieso niet voor de combinatietest gaan. Als je echt uitsluitsel wilt kom je bij de vruchtwater- of vlokkentest uit. De NIPT test is zonder risico's maar heeft niet 100% garantie.

Ik ben 42 en onze tweede zoon heeft het Downsyndroom (ik was toen 40), maar dit kindje is voor zover we nu kunnen zien (ook NIPT test weer gedaan) helemaal gezond.

Succes, ik snap je onzekerheid hoor!! :)

10. Curitiba

Curitiba Fanatiek lid

21 dec 2015
    1.447
    393
    83
    Bedankt allemaal voor jullie reacties!

2 Boyss, wist je tijdens de zwangerschap al dat je kindje downsyndroom had?

11. Babs77

Babs77 Bekend lid

10 mrt 2015
    710
    82
    28
    Ik ben 38 en was om die reden ook erg zenuwachtig voor de combinatietest. Gelukkig goede uitslag: down 1:2200 andere twee 1:5000 dus prima. Ik snap je zorg maar zoals al eerder is geschreven is de kans dat het niet goed zit veel kleiner dan dat het wel goed zit. Heb je ook al bloed laten prikken en krijg je dus morgen de uitslag? Iig sterkte!

12. 2boyss

2boyss Actief lid

29 jan 2015
    133
    13
    18
    NULL
    NULL
    ja wij wisten het met 16 weken zwangerschap, d.m.v. NIPT. Heel ellendige tijd gehad, maar op een gegeven moment toch maar de knop omgezet en ervoor gegaan (er waren namelijk verder totaal geen afwijkingen op de echo's te zien, dus hij was redelijk gezond behalve Down).

Toen hij geboren is nog wel een hele tijd aan het idee moeten wennen, maar nu ben ik heel erg blij dat we toen ervoor gegaan zijn, het is net zo'n toppertje als zijn grote broer :D

Maar ik snap echt heel goed dat je er huiverig voor bent en ik hoop dat je zwangerschap voorspoedig verloopt!

Deel Deze Pagina