overweeg te stoppen ! met borstvoeding geven help!

Discussion in 'Borstvoeding' started by summer4life, Jan 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. summer4life

summer4life Actief lid

May 29, 2008
    117
    0
    0
    hallo ik zit er een beetje doorheen, ik geef borstvoeding en ze drinkt nu sinds twee dagen weer best goed,daarvoor viel ze best vaak in slaap en heb ik last van stuwing gehad, en uit de rechterborst dronk ze niet goed en viel vaker in slaap tijdens het drinken, nu ook nog wel eens dat vind ik best zwaar worden ik krijg haar wel wakker meestal door over haar handje te wrijven, bv en over haar wangetje, of blazen in gezicht en zo maar het kost zoveel energie,en toch geniet ik er wel van als ik haar van me zie drinken
    ik geef alweer 5 weken borstvoeding nu maar vind het wel zwaar worden
    ben ook al met kolven bezig geweest maar dat zie ik niet zitten,kost veel tijd en dan nog moet ik tot nu toe 6 keer kolven wel om een flesje vol te krijgen
    mijn vriend heeft 1 keer gegeven, gekolfde melk uit een flesje om te proberen afgelopen zondagavond, en wonder boven wonder wilde ze gelijk drinken uit de fles das wel mooi :)
    maar stel dat ik over wil gaan op flesvoeding moet ik dan langzaam afbouwen hoe werkt zoiets?
    wie kan me motiveren om toch door te gaan met de borstvoeding

groetjes van
    S

2. Premama

Premama Actief lid

Jul 19, 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste S,

het is best heftig, hè? Borstvoeding geven. Je voelt je zo verantwoordelijk en die verantwoordelijkheid draag je eigenlijk alleen, hoewel je omgeving je natuurlijk wel kan steunen. Ik weet nog dat dat gevoel me ook wel eens aanvloog.

In je bericht lees ik eigenlijk dat je wil doorgaan, maar dan wel op een manier waarop het voor jou te doen is.

Misschien goed om deze dingen in overweging te nemen:
    - het is niet gegarandeerd dat baby's aan de fles niet in slaap vallen (net zo min als dat ze er sneller van zouden doorslapen 's nachts)
    - kolven is iets waaraan jij en je borsten moeten wennen, dus het kan even duren, voordat dat lekker loopt. Geef het de tijd. En kijk eens op www.borstvoeding.com voor tips over kolven. Of stel wat specifieke vragen op www.borstvoedingsforum.nl en kies dan voor het forum over kolven.
    - Wel super dat je kleintje de fles zo goed dronk. Dat is echt niet vanzelfsprekend, dus daar mag je blij mee zijn!
    - Mocht je willen afbouwen, dan vind je op www.borstvoeding.com meer info.

Misschien kun je je vragen over het in slaap vallen van je kleintje nog stellen aan de lactatiekundige op deze site. Of aan een vrijwilliger van een borstvoedingsorganisatie. Wellicht hebben zij daarover goede tips!

Veel succes en kijk gewoon wat je kunt doen om door te gaan. (Gedeeltelijk) stoppen kan altijd nog.
    Mijn ervaring was dat het vanaf een maand of 4 (klinkt ver weg, maar dat gaat heel snel, haha) echt superrelaxt wordt, borstvoeding. Dan kost het echt nog maar weinig tijd per voeding en het is altijd op temperatuur :)

Groetjes van Premama

3. Aphrodite

Aphrodite Niet meer actief

Bij mij ging het ook erg moeilijk en vooral de 1ste maand. Ook echt rampzalig en tot janken toe. Ik moest echt keihard doorzetten met mijn verstand op nul. Maar gelukkig met behulp van een elec kolf is het allemaal toch op
    gang gekomen en heb ik het toch 4 mnd vol gehouden. Zelf vond ik het na de eerste maand makkelijker worden. Helaas werd het minder toen ik weer aan het werk moest, maar anders
    was het misschien nog langer goed gegaan. Ik dacht zelf steeds elke week is mooi meegenomen.. het is wel echt een geweldig gevoel zo'n kleintje aan je borst ;)
    Ik hoop voor je dat het snel beter gaat.. maar als het echt niet wil en je gaat er zelf kapot aan zal het voor de kleine niet heel veel uitmaken of ze borst of fles krijgt zolang jullie maar lekker van elkaar kunnen genieten ;D.

4. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

Jan 20, 2007
    12,361
    0
    0
    Amsterdam
    Hoe lang duurt het voor je kleintje weer komt wanneer ze in slaap valt?
    Mijn kleintje viel in het begin ook steeds in slaap. maar ze bleek/blijkt gewoon een snelle drinker te zijn.

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Fijn dat het de afgelopen dagen zo goed gaat; dat maakt het bijna zonde om te stoppen...zeker als je er zo van geniet

Mijn zoontje is 6 weken en ook ik heb overwogen om te stoppen... eerst een heftige spruwinfectiewaardoor ik veel pijn had... toen kwam hij om het uur, en toen was er weer verdenking van koemelkallergie....

Inmiddels zit hij nog steeds aan de borst, en ondanks dat hij regelmatig 's nachts weer ligt te spokengeniet ik er weer enorm van!

Zo en nu weer ff onttopic:

*Kolven moet je inderdaad leren; met wat voor kolf kolf je?

*Laat ze zelf los wanneer ze in slapa valt; Tygo lijkt soms te slapen aan de borst; maar als ik hem dan probeer eraf te halen heeft hij de tepel wel vast en begint weer met drinken....

Tips wat betreft in slaap vallen:
    *Wanneer ze in slaap dreigt te vallen; haal haar dan van de borst...en maak haar actief door te laten boeren, luier verwisselen, andere borst aan te bieden e.d.

*Kleed haar niet te warm aan; wanneer ze het een beetje koud heeft is ze veel actiever dan dat als ze het warm heeft (daar word ze immer soezerig van)

* Zodra het zuig-slik patroon wat afneemt, kan je tijdens het drinken borstcompressie toepassen. Dat gaat als volgt:

-Omvat metje hand de borst waar de ze uit drinkt (vingers onder, duim boven) en zorg dat de hand dicht tegen de borstkas aanligt;
    -Breng duim en vingers naar elkaar toe, zodat je druk op de borst uitoefent;
    -Blijf de druk op de borst uitoefenen als de ze weer drinkt.
    -Laat de hand los als de ze stopt met drinken.
    Sommige baby's zullen na het loslaten van de hand weer beginnen met drinken. Zo niet, dan oefen je na ongeveer 10 seconden opnieuw druk uit op de borst. Je kan daarbij je hand telkens een beetje rond de borst verschuiven. Je doet dit tot je dochter in slaap dreigt te vallen of gaat protesteren: dan is het tijd om van borst te wisselen.

En groeit je dochter verder goed; heeft ze genoeg plasluiers?

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn mannetje drinkt maar 10 minuten aan 1 borst en heeft dan al 90 cc binnen gekregen! Hij valt dus ook snel in slaap maar dat wil niet zeggen dat ie zijn voedingen niet binnen krijgt... Alles wat ik probeer te rekken levert misschien maar max 10 cc extra voeding op.

Hoe ik dit weet? We hebben een weegschaal en wegen hem voor en na de voedingen. Die weegschaal hebben we omdat ie erg veel was afgevallen de eerste dagen vanwege overmatig spugen.

7. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    De eerste twee maanden vond ik borstvoeding geven zwaar en werd ik soms erg onzeker. Daarna ging het langzaam steeds beter. En ik geef nu nog steeds BV ;)

Kolven is ook nooit mijn hobby geweest, maar is idd iets waar je aan 'moet' (kan) wennen.

Als je liever BV geeft dan zou ik jezelf nog een maand geven en dan opnieuw bepalen hoe je er tegenover staat.

Verder sluit ik me aan bij oa Premama ;)

(en goede motivatie kun je hier ook vinden onder 'bv en trots', veel mama's die BV geven)

Share This Page