Alweer harde schijf in borst (3e x in 5 weken)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wilma, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Word er even niet goed meer van. Ik krijg steeds links aan de zelfde borst dus op dezelfde plek een harde schijf in mn borst. Krijg hem niet weg gemasseert of niets. Gelukkig is hij nu al 2 x weg gegaan dankzij Wendy dr zuigkracht. Maar nu heb ik er dus WEER een!
    Elke keer ben ik er smorgens mee wakker geworden. Zomaar ineens een harde schijf in op die plak in mn borst en pijn dat t doet. En dan na 3 x laten drinken daar schiet hij er ineens uit. Soms voel ik het zelfs weg trekken als Wendy drinkt.
    Heb ook al n keer gehad dat t niet helemaal weg was nog en ik die borst kolfde en er ineens bloed bij zat :confused:
    Heb dat beetje melk maar weg gegooit. Zag er uit alsof ik siroop door de melk had gedaan :) (deed mn moeder vroeger wel eens bij me toen ik 5 was)
    Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb daar trouwens ook steeds een pijnlijke tepel. Die word erger als die harde schijf er is. Als die weer weg is dan gaat t langzaam aan beter en ineens is die schijf er weer en de pijn in mn tepel ook weer (je zou juist andersom verwachten...eerst pijnlijke tepel en dan harde schijf...). En dat terwijl juist die borst in het begin enorm goed ging en ik rechts problemen had met aanleggen.
    Tips? Advies?
    Dankjewel!

*Gaat maar weer smeren met bepanthen :rolleyes: *

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb geen echte tips waarvan ik weet dat ze helpen, want gelukkig heb ik het nog nooit gehad. Maar misschien kun je je borst een paar keer per dag tijdens de voeding en als je onder de douche stapt masseren, ongeacht of je op dat moment last ervan hebt.

Veel succes!

(PS hoe is het nu met het clusteren van Wendy? Ik hoop dat het ook bij jou verbeterd is.)

3. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Hoi Wilma,

Ik heb zelf een paar keer hele harde schijven in mijn borst gehad die mijn dochter niet kon wegdrinken. Wat ik ook probeerde, ik kreeg ze niet weg. Ik had een wit klein stipje op mijn tepel en dat bleek een melkblaar te zijn. Ik heb deze zelf met een steriele naald doorgeprikt en mijn dochter heeft de melk eruit gedronken. Op zo'n moment gutste de melk eruit en kwam echt los, zeg maar.

Ik weet dat een baby een melkblaar ook kapot kan drinken en als ik jouw verhaal lees, dan zou het best kunnen dat je last van melkblaartjes hebt.
    Ik had na afloop ook altijd een tijdje last van een pijnlijke tepel. Weet je dat het bij mij ook altijd bij mijn goede borst gebeurde, d.w.z. de borst die heel veel melk produceert?
    Bij mij zou het te maken kunnen hebben, met slordig aanleggen, of misschien juist wel met te veel melk.

Mocht je nog eens last hebben van een harde schijf, check dan je tepel eens op witte plekjes.

Succes!
    Marla

4. madeliefs

madeliefs Actief lid

3 jun 2008
    359
    0
    0
    Heel herkenbaar verhaal! Alleen had ik het niet 3x in 5 weken maar 5 x in 3 weken. Ook bij mij kwam er met kolven geen verbetering (had een elektrische kolf gehuurd omdat ik bang was voor een ontsteking). De harde plek (grote schijf) ging alle keren weg met drinken, maar het was echt wachten op het moment dat dat lukte. Ook heel wat keren aangelegd waarbij de kleine prima dronk maar de harde plek niet wegging. Masseren, warme douche, warme compressen...niets hielp. Gelukkig ben ik nu weer een paar weken 'schijfvrij'.
    Nou ja, geen tips dus, behalve wellicht lekker vaak aanleggen en hopen dat de kleine het weer wegdrinkt. Bloed bij de melk heb ik niet gehad (voor zover ik weet, kolf eigenlijk nooit), geen idee of dat aanleiding is om bijvoorbeeld LK in te schakelen...
    Succes ermee, hopelijk ben je er gauw weer vanaf en is het bij jou ook slechts een periode...

5. madeliefs

madeliefs Actief lid

3 jun 2008
    359
    0
    0
    ...naar aanleiding van reactie Marla...
    ja, inderdaad, dat had ik ook gelezen...heb mezelf uitgebreid geinspecteerd en zag toen ook een kleine witte stip op de tepel. Ook doorgeprikt (alleen gebeurde er niets).
    Maar zeker de moeite waard om te proberen, heb idd gelezen dat dit goed kan helpen en het terugkomen van de harde plekken kan voorkomen!

6. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Als ik het blaartje had doorgeprikt, dan moest ik mijn dochter wel meteen aanleggen of kolven, zodat ze de harde plek kon wegdrinken. Als ik dat niet deed, dan moest ik het blaartje meestal nog een keer doorprikken.

Over dat bloed bij de melk: dat kan te maken hebben met de kapotgedronken blaar: ik heb het zelf ook een keer gehad.

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ja nu je het zegt. De vorige keer had ik idd ook n blaartje en die heb ik idd stuk gemaakt waarna de eerst volgende keer dat Wendy drok de schijf weg was idd.
    Deze schijf is nu ook weer weg. Hopelijk blijf t zo... Nou de pijn in mn tepel nog.
    Maar vraag me echt af waar ik dit steeds door krijg :(

8. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb in mijn rechterborst ook heel vak harde schijven gehad. Wanneer ze binnen 2 a 3 voedingen niet weg zijn wordt ik echt een beetje kriegel omdat het eerder weleens tot flinke ontstekingen heeft geleid. Het zijn bij mij meestal ook melkblaasjes. Ik heb alleen ingetrokken tepels daardoor zijn mijn tepels heel lastig te controleren. Nu ga ik ik bij een harde plek eigenlijk direct met een naald aan de slag, prik liever een par keer teveel dan dat ik het niet wegkrijg.
    Het zit bij mij meestal rond een productieverandering. Als het weer stabieler is en ik mijn borsten goed leegmaak gaat het prima.
    succes!

9. marla

marla Fanatiek lid

24 okt 2006
    2.239
    2
    0
    Ik zou goed letten op netjes aanleggen, als ik jou was. Bij mij zou dat een oorzaak kunnen zijn (Famke had bijv. last van haar tandjes en dronk dan veel slordiger dan normaal). Maar het hoeft bij jou niet het geval te zijn, natuurlijk. Ik heb het trouwens een tijdje heel vaak achter elkaar gehad, maar nu een hele tijd niet (afkloppen ;))

10. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ben ik idd ook op aan het letten nu Marla. Maar daarom had ik t meer aan de andere kant verwacht want met die borst heeft Wendy in het begin enorme problemen gehad met vast pakken. Heb er zelfs tepelhoedjes bij moeten gebruiken omdat de vellen er bij hingen in het begin. Maar die gaat nu ineens harstikke goed.
    Schijf nr 4 heeft zich vanacht aangedient :(
    Zo blijf ik aan de gang...

Deel Deze Pagina