Overwegingen kind al een telefoon geven?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 4 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Mijn dochter was 6 toen ze een oude mobiel met simkaart kreeg. Ik ging scheiden en wilde mijn dochter contact kon opnemen met de ouder waar ze op dat moment niet was. Ik wilde niet dat ze daarin afhankelijk was om te vragen of ze papa of mama mocht bellen/appen (loyaliteitsprobleem).

    We hebben goede afspraken gemaakt. Niet pesten, zet geen dingen op sociale media over andere zonder dat die dat weten en je toestemming hebt, geen contact gegevens uitwisselen met iemand die je niet goed kent, goed nadenken voordat je iets over jezelf plaatst, en ik wil altijd in de mobiel kunnen kijken. Zit er ineens een andere code op, dan ben je hem kwijt want dan heb je er iets te verbergen.

    We leven nu eenmaal in een digitale tijd en vind het belangrijk dat ze daar zo goed mogelijk mee om leert gaan.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.032
    15.039
    113
    Wat is dan het nut van een eigen telefoon? Mij lijkt juist bereikbaar onderweg belangrijker dan bereikbaar thuis
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Het hoeft niet altijd alleen nuttig te zijn toch? Hier gaat de telefoon ook niet mee naar school nog.
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.032
    15.039
    113
    Plan is hier om in groep 8 telefoons te geven. Hier in het dorp hebben ze hem niet nodig. Wat bij mij wel meeweegt is dat ik verwacht dat ik in groep 8 makkelijker inzage heb dan in de 1e klas en ze zo beter kan begeleiden
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.032
    15.039
    113
    Hoeft niet nee maar ik vraag me wel af waarom een eigen telefoon dan. Of ben ik zo ouderwets dat ik vind dat ze nu makkelijk de tablet kunnen delen met zn 4e :oops:

    Even los van tablet kapot - oude mobiel als tablet gebruiken, zonder simkaart etc. Dus echt een telefoon met belfunctie
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Wij hebben nog even te gaan maar zou inderdaad denken aan de bovenbouw.
    Waarschijnlijk verander ik van mening zodra het zo ver is. Hij is 5 en zit in gr 3.
    Het ligt er ook aan of je denkt dat je kind er mee om kan gaan.

    Kan me voorstellen dat sommige meer begeleiding nodig hebben en je beter op tijd kan beginnen, voor ze naar de middelbare school gaan.

    Het ene kind moet ook alleen naar /door een stad, stuk fietsen voor training etc en kan kan me voorstellen dat je het dan ook eerder geeft.
     
  7. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Onze kinderen (groep 6 en 4) gaan 1 dag per week alleen naar huis. Dan krijgen ze een oude Nokia mee, waarmee ze papa en mama kunnen bellen. Meer hebben ze niet nodig.
    Pas in groep mogen ze een eigen telefoon.

    Ik lees hier social media, apps...Wat heeft een kind van 8-9? Of ben ik veel te ouderwets:)?
     
  8. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Hahahaha de tijd gaat zo snel!!! Hier is insta helemaal in!!
     
  9. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.256
    2.165
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Dochter kreeg hem in groep 6. En aangezien het een tweeling is zoon in groep 5. Vond het anders niet eerlijk. Ze gaan sinds toen naar 2 verschillende locaties van school en fietsen zelf. Ze waren dus nog 8.
    Nu zit dochter helemaal op een andere school en hebben ze verschillende schooltijden en zijn regelmatig alleen thuis. Dan ben ik blij dat ze mij of mijn man altijd kunnen bereiken.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier gebruiken ze de telefoon ook heel veel voor contact met vriendjes. Diverse app groepjes etc. En als ze ergens heen gaan gaat ie wel mee, alleen niet naar school in ons geval.

    En delen is ook prima toch? Ik vind dat een telefoon er tegenwoordig een beetje bij hoort, dus hier wel een, maar niks moet.
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Q heeft vanaf eind groep 5 een telefoon, eerst mijn oude, daarna heeft ze zelf voor een tweedehandse gespaard.
    En de reden voor zo vroeg al, vanaf eind groep 5 fietste ze alleen naar school. Dat is 4,5 km fietsen en met de pont. Dus dan vonden wij het belangrijk dat ze kon bellen als er onderweg iets zou zijn.

    We keken eerst elke dag samen in haar telefoon wat ze had gedaan, nu niet meer elke dag maar zeer regelmatig. Ze appt bijna niet kijkt wel wat filmpjes maar het valt tot nu toe allemaal wel mee gelukkig.
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Oh dan ben ik heel blij met deze school.

    Wat ik bij klasgenoten die hier over de vloer komen zie, heeft echt iedereen (net als onze kinderen) een oudere (leen)telefoon die van de ouders/tante/neef is geweest.
    Wij hebben trouwens kinderen de interview met Wimlex laten zien toen hij zei dat hun dochters op hun 10de hun oude toestel te leen mochten gebruiken. Als het zelfs bij de koning zo gaat ... ;)

    De kinderen zijn 10/11 en heb ook werkelijk nooit iets gehoord over welk merk of type tel iemand heeft.
    Ze gebruiken het wel dagelijks voor bellen en appen
     
  13. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De school is hier aan het einde van de straat, en de winkels om de hoek.

    Ze nemen de tel nu mee als ze bij iemand thuis gaan spelen en bereikbaar moeten zijn, en mijn dochter als ze zelf naar de training gaat.
    Maar niet als ze oo het voetbalveld of schoolplein buiten gaan spelen. Dan kom je gewoon thuis om iets te vertellen.
     
  14. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Mijn Kids (3,5 en 5,5) hebben ook allebei een telefoon.... Enkel zonder simkaart en altijd wifi uit echt alleen om apps op te spelen en krijgen ze eigenlijk alleen maar zodra we ergens een belangrijke afspraak hebben of als 1 van de 2 op judo of zwemles zit en de ander zichzelf een uurtje moet vermaken...

    De oudste verkondigt dan ook overal heel trots dat hij al een mobiele telefoon heeft, maar eigenlijk is het gewoon een tablet en wordt de telefoon functie niet gebruikt! ;)
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.698
    42.523
    113
    Ja ik verzin het ook niet. Vind het ook belachelijk. Maar goed doe er dus ook niet aan mee;)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    De meeste kinderen hadden gewoon een oud toestel van hun ouders hoor, maar er zaten er ook die dus echt het nieuwste van het nieuwste hadden, laatste model iPhone enz. en al in groep 6 en groep 7.
     
  17. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Ik zie een aantal bereikbaarheid noemen als reden voor jong een smartphone. Maar dan is ook een simpel telefoontje voldoende toch? (of zelfs een walkie talkie met goed bereik, gebruiken we op de camping weleens :roflmao:) Simpel telefoontje heeft mijn voorkeur boven een oude smartphone. Kost ook niet veel, mijn dochter in groep 4 heeft een Nokia van 15 euro met wat beltegoed voor als ze 3 minuten alleen thuis is. En later kan telefoon mee onderweg als ze alleen gaat fietsen, is het ook niet zo erg als telefoon kwijt raakt. En officieel is hij niet eens van haar maar 'huistelefoon'. Ik wil proberen haar zo lang mogelijk weg te houden bij insta, youtube/vloggers, tiktok en andere social media 'onzin'. Ze heeft wel een tablet met spelletjes. Maar misschien ben ik de enige die wil dat ze haar sociale leven zo lang mogelijk offline houdt :oops: Eigen smartphone hoop ik pas te geven begin groep 8, dan is ze net 10 jaar.
     
    Biny en Amy32 vinden dit leuk.
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Nou, 10 jaar vind ik niet 'pas' hoor, dat is toch ook ongeveer de leeftijd die de meeste hier ook noemen?
     
  19. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Nee klopt, maar dat is de bijkomstigheid dat ze nog zo jong is begin groep 8 (jaar versneld). Maar ik lees hier al veel groep 6/7 en dat vind ik vroeg.
     
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoon heeft een oude smartphone van ons begin groep 6 gekregen. Hij blijft regelmatig een paar uur alleen thuis en onze huistelefoon was kapot. Dus we hadden de keus tussen een simkaart kopen of een nieuwe huistelefoon.. en we kozen voor de simkaart☺️

    De drempel om te bellen als er wat is, is soms toch hoger en appen is heel makkelijk! Hij appt ook met opa’s en oma en oom en tantes, heel gezellig. Hij neemt de telefoon niet standaard mee naar buiten, alleen als hij uit de bso zelf naar sport fietst terwijl wij nog op ons werk zitten, dan vind ik het fijn om te weten dat hij goed is aangekomen.
     

Deel Deze Pagina