Ik ben altijd al een bezige bij geweest; dagelijks mijn schoonmaakroutine en alles lekker bijhouden zodat het opgeruimd blijft. Ik hou niet van een rommelig of vies huis en ben ook echt een huismus. Echter, sinds mijn derde kindje geboren is, merk ik dat het steeds moeilijker wordt iets gedaan te krijgen in huis... ik ben gewoon continu bezig met moederen en krijg amper een huishoudelijke taak afgemaakt. Dan lees ik vaker dat sommige mensen het allemaal zo goed lukt met een groter gezin, en er best nog wel een vierde kindje bij zou kunnen. Dit is ook onze wens op termijn, alleen vraag ik me in dat geval écht af hoe deze moeders hun huis bijhouden? Nu zijn mijn kids op dit moment allemaal onder de 4... wordt het misschien wel echt makkelijker eens ze naar de basisschool gaan? Soms is het echt alsof ik de hele dag alleen maar 'gemoederd' heb en ik verder niet veel werk gedaan krijg. Als ze naar de basisschool gaan ben je de helft van de dag ook weer bezig met naar school brengen en ophalen, toch... Wie herkent dit, en wordt het op een gegeven moment wel makkelijker, of..? Ik wil misschien gewoon té veel, misschien ligt het een beetje aan mijn eigen verwachtingen? Waar ligt het aan dat sommigen wel alles lijken te kunnen combineren? En dan werk ik nog niet eens, ik ben full-time thuis... koken moet zelfs snel-snel, ik heb nooit meer tijd om iets te bakken... het moet allemaal in een rap tempo gebeuren...
Juist als je fulltime thuis bent, is het hartstikke moeilijk om het huishouden op orde te houden met drie kinderen, vind ik. Het wordt tenslotte ook constant weer vies en rommelig. Mijn man en ik werken allebei 4 dagen en hebben een schoonmaakster. Zij komt op maandag en dan blijft het tot woensdagmiddag vrij netjes in huis, omdat we er toch bijna niet zijn. Bovendien is je jongst nog heel klein, dan heb je nu eenmaal veel tijd voor een baby nodig. Wordt vanzelf beter, als hij bijv. nog maar 1 middagslaapje doet, tegelijk met die van 2, terwijl die van 4 dan naar school gaat. Dan heb je ineens elke middag 2 uur over. Heerlijk. Tot die tijd even volhouden. Als je jongste weer wat groter is, wordt het ook makkelijker om hem even een half uurtje alleen in de box of op de grond te laten spelen, terwijl je zelf bezig bent. Maar het blijft snipperen, dan weer even dit, dan weer even dat en je kunt vaak iets niet helemaal afmaken (dat vind ik het vervelendst). Ik ruim meestal als de kinderen 's avonds naar bed zijn gelijk alles op. Dat kost dan even een half uur, maar daarna is het de hele avond netjes.
herkenbaar. ik heb ook drie kinderen waarvan er twee naar school en de jongste gaat 3 ochtenden naar de psz. maar ik ben ook de godganse dag bezig met poetsen, wassen, schoonmaken en zodra ze thuis zijn allemaal liggen er weer kruimels, druppels drinken,troep en zooi. ja ik hou er ook niet van maar ik vrees dat je er haast niet aan ontkomt met drie kleintjes.
Het word beter. Echt Hier ook 3 kindjes binnen 4 jaar en nu de oudste naar de basisschool gaat en de jongste net 1 is geworden, is het allemaal wat rustiger en kan ik weer eens wat uitgebreider koken of iets dergelijks. Ik vind het trouwens nog wel lastig om bijvoorbeeld te wassen of de kamers boven te doen want ik kan mijn jongste 2 geen moment alleen laten. Geef het even de tijd en alles vind zijn draai wel weer. Vind ik trouwens na elk kind. Duurt een klein jaartje voordat de rust een beetje is teruggekeerd.
hier ook herkenbaar! die twee ouste van mij halen in 10 minuten meer uit dan dat ik in een half uur kan opruimen. wij hebben ook een poetsvrouw en zij doet 1 keer in de week de grote poets. de rest hou ik bij doordat ik al best wat routine heb. wat mij altijd tegen valt is de was! want ik kan niet strijken wanneer de twee oudste rond rennen. zij gaan dan ook 2 dagen naar de opvang zodat ik dit allemaal bij kan houden. hooop dat het makkelijker wordt als de oudste naar school gaat
Ik herken het ook wel, je blijft bezig met opruimen. Heb ik net de ene ruimte klaar, kan ik in de andere weer beginnen. Maar wij zijn op zoek naar een schoonmaakster, dus hopelijk wordt het dan wat beter.
Word vanzelf beter, zodra school erbij komt en psz. 3kids onder de 4. Meid met 2 kids onder de 4 kwam ik al niet aan huishouden toe.
Heel herkenbaar, wij ruimen pas aan het eind van de dag op als de kids in bed liggen, voor de rest laten we de boel een beetje de boel, eerder opruimen en/of schoonmaken heeft toch geen zin, of er moet visite komen... Verder vind ik het wel makkelijker nu mijn oudste dochter naar school gaat. Ze heeft een continurooster dus van 8.30-14.00 uur. Dan loop je ook niet de hele dag te vliegen en te rennen met halen en brengen
Herkenbaar, ik doe vrij veel in de avond. Het is hier wel netjes maar ben er wel constant mee bezig. 1 dagje niks doen kan echt niet.
Hier is de oudste 5, middelste 3 jaar en de jongste 10 mnd. Heb ook echt het gevoel dat ik de hele dag bezig ben, komt voornamelijk omdat we ook nog een grote hond hebben waardoor ik 2 a 3 keer per dag stofzuig zodat de jongste over de grond kan banjeren. Maar mijn keuken wil je echt niet zien hoor 😉 Komt ooit allemaal goed en hier is ook de wens voor de 4 de aanwezig.
Ook hier herkenbaar! Ik doe veel in de avond en ik sta in de ochtend altijd vroeg op. Zo kan ik even rustig ontbijten en dan nog wat klein huishoudelijk werk doen voordat de kinderen wakker worden. Meestal de vaatwasser uitruimen, wasje ophangen/vouwen etc. Met het brengen en halen van de kinderen naar en van school ben ik altijd veel tijd kwijt. Mijn kinderen hebben geen continurooster, dus ze eten tussen de middag thuis. In de ochtend heb ik altijd wel wat tijd over, maar vaak help ik ook nog op school of peuterspeelzaal of afspraken bij logopedie etc. Tussendoor heb ik dus nooit zoveel tijd. Wel om wat kleine dingen te doen, maar niet om grondig schoon te maken. En bovendien besteed ik de tijd die ik dan heb als de andere twee op school zitten dan aan mijn jongste. Zo krijgt hij ook nog even exclusieve aandacht van mama! Ik had eigenlijk de meeste tijd toen mijn kinderen nog niet op school zaten. Nu loop je van en naar school/zwemles/speelafspraakjes. eventueel helpen op school etc. Maar dit geldt voor mij. Ik weet niet of dit herkenbaar is voor de andere mama's?
Hier een paar jaar geleden ook drie kindjes onder de vier. Nu nummer vijf op komst... Mijn ervaringen met huishouden en jonge kids is: als je het een beetje bij wilt houden, moet je aanpassingen doen. Veel dingen die ik vroeger nog ijverig deed, pak ik nu anders aan. Zo vouw ik hemden en onderbroeken niet langer op, maar stop ik in laatjes, dat gaat veel sneller. Kleding dat de volgende dag weer aankan verdwijnt na het douchen in een bak, zodat er niks rondslingert. Handdoeken verdwijnen in een grote mand zodat ook daar het opvouwwerk niet meer aan te pas komt. Voor de rest spelen de kinderen hier s ochtends een uur zelfstandig. In die tijd heb ik gedaan wat ik wilde doen aan schoonmaken. Tussendoor gooi ik het speelgoed in de box zodat het een beetje opgeruimd lijkt en pas s avonds ruim ik nog een keer echt op. Enne...naar school scheelt hier wel. De kinderen kunnen dit al heel vlot zelfstandig...dus geen tijd kwijt met ophalen en brengen. Succes!
@mamavanvier, ik kwam ook aan veel meer toe toen ze nog niet naar school of enkel psz gingen. Nu psz en school (en zwemmen) en dat kost enorm veel tijd. En als de oudste 3 dan op psz en school zijn wil de jongste aandacht.
@smile, Ja dat hangt een beetje van de buurt ed af. Hier scheuren ze voorbij en ze moeten een groot kruispunt over en een weg zonder zebra. Voorlopig kunnen ze niet alleen.
Nu allevier mijn kinderen op school zitten, kan ik in een uur veel meer doen dan daarvoor. daarnaast blijft het ook wat langer netjes en schoon, omdat de kids veel van huis zijn. wel ben ik nu veel tijd kwijt aan brengen/ halen, sportclubs, orthodontist, enz. Dus ik heb geen enkele dag in de week waarop ik eens een paar uur aaneengesloten aan het huishouden kan besteden. Bovendien vind ik het ongezellig om de hele boel op z'n kop te zetten als de kinderen thuis zijn en dat is nogal eens het geval als je al 2 kinderen op het vo hebt zitten
Herkenbaar voor velen dus! Ik denk dat het gewoon wennen is, ik ben gewoon zo gewend om alles goed bij te houden en ruim dan ook steeds alles achter ons op, doe de keuken ' savonds goed schoonmaken, de vloeren sowieso elke dag. Alleen de bovenverdieping deed ik ook elke week (schoon opleggen, stofzuigen, stoffen en de badkamer) maar dat is vrij lastig om nog echt onafgebroken te doen... het geeft me ook zo'n rustig gevoel als ik weet dat de bedden fris zijn, het huis netjes en stofvrij... het is gewoon iets wat ik ook voor mezelf wil doen. Maar er zijn dagen dan ben ik nog gewoon tot een uur of 10 bezig en ben daarna echt moe, ik kan dan niet nog gaan poetsen ofzo boven... Met andere woorden: de echt grote gezinnen zijn gewoon veel makkelijker erin geworden?
Maar hoe doe je dat dan? Ik ben écht kapot in de avond.. Ik heb ook nog eens 2 slechte slapers erbij dus ik maak gemiddeld 5 onderbroken uurtjes per nacht. Ik kan mezelf shavonds amper meer omhoogheisen uit de bank. Jij hebt 4 kindjes, maar shavonds nog energie om je huishouden te doen??
Ik denk dat je simpelweg kunt kiezen tussen : accepteren dat het deze eerste jaren rommeliger is en je in het weekends om en om met man ofzo de kids mee uit huis neemt en de ander even 2 uurtjes ofzo door het huis knalt. Of een huishoudster laat helpen 1x per 2 weken .
Sinds twee maanden komt eenmaal per twee weken de schoonmaakster voor de bovenverdieping. Ik kreeg dat echt niet meer rond met brengen-halen en een kleintje erbij. Ook geen zin meer om daarvoor te stressen eigenlijk. Maar ik ben ook niet zo'n fanatieke schoonmaakster als jij. Ik lees het met bewondering.
Hier slaapt iedereen gewoon door, ik slaap meestal tussen 00.00 en 01.00 tot 06.00. Kinderen liggen tussen 20.00 en 20.30 wel in bed dus heb dan nog wel een paar uur om wat te doen en even met mn man te hangen. Heb net beneden gestofzuigd en gedweild, ga nu boven even was vouwen en alles inruimen in de kasten. Ik drink altijd eerst een bakje koffie en kan dan nog wel even vooruit.