vraag over HSG

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Evanthe, 12 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Vrijdag staat er een HSG voor me gepland. Mn gyn zei dat het niet zou uitmaken wanneer we die HSG zouden doen omdat ik toch "nooit" een eisprong heb. Nou wil het toeval dat ik de middag na het bezoek aan de gyn pijnlijke tepels kreeg, en de dagen erna is mn temperatuur ook omhoog gegaan, dus toch een eisprong! :D
    Maar die hsg moet toch altijd VOOR de eisprong gedaan worden? Kan de hsg dan wel doorgaan, of moet ik een nieuwe afspraak maken? Ik zit vrijdag dan nog 4 dagen voor mn NOD :(
    Weet iemand dit?

Saffie

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Een HSG wordt in principe inderdaad altijd voor je eisprong gedaan. Dit is omdat een eventuele bevruchte eicel anders door het onderzoek vernietigd of weggespoeld zou worden. Je baarmoeder en eileiders worden namelijk doorgespoten met een vloeistof. En misschien dat je dan daardoor weer wat meer kans zou hebben op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Ik zou in elk geval het ziekenhuis bellen met de vraag of de HSG nog door kan gaan. Misschien kan het wel en doen ze niet zo moeilijk. Maar misschien moet het inderdaad dan ook wachten totdat je weer in de eerste helft van je nieuwe cyclus zit. Maar je moet het wel even melden, denk ik.

3. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

De kans dat ik zwanger ben is natuurlijk wel heel klein. Maar het lijkt me vooral vervelend om 2 of 3 dagen na het onderzoek ongi te worden. Of zou dit dan niet extra pijnlijk zijn?

4. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Hoi Saffie,

Dat denk ik niet hoor. Ik hed de HSG 15-9 gehad en heb toen ik thuis kwam wel wat bloedverlies gehad en wat krampjes maar niet echt pijn. Had wel een pijnstiller gehad voor de tijd. Ik weet niet of een ongi kort erna extra last bezorgd maar lijkt mij niet.

het is meer wat Jippie ook aangeeft, stel dat je door een wonder wel zwanger bent wordt het vruchtje weggespoeld. Ik zou toch maar even je arts bellen en zijn/haar mening vragen.

Succes!

5. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Zou wel erg zonde zijn als het weggespoeld wordt :confused:
    Ik zal vanmiddag maar eens even bellen naar het zh. Maar als ik de hsg moet verplaatsen, moeten we ook de afspraak met gyn verplaatsen en dan kan ik waarschijnlijk pas in december terecht. Dat zou ik wel jammer vinden...(ik heb erg weinig geduld, maar dat zou ik eigelijk wel moeten hebben :oops: )

6. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Zora, bij jou was de hsg dus niet goed? Wanneer moet je voor die laparoscopie? Dat lijkt me echt een vervelend onderzoek!

7. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Iedereen in de MMM (en ook daarbuiten) vindt wachten vervelend dus daarin ben je geen uitzondering hoor. :D

Nee, ze konden geen 100% zekerheid geven dat mijn HSG goed was. Er bleef hier en daar wat vloeistof achter. Dus nu de kijkoperatie waarbij ze ook nogmaals mijn eileiders doorspuiten. 1 ding scheelt dan ben ik wel onder narcose. ;)

Laat je nog even weten wat je arts ervan zegt?

Succes!

Liefs Zora

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Als je een paar dagen na het HSG-onderzoek ongesteld zou worden, dan is dat niet zo'n probleem. Ik had de dag van het onderzoek nog wat buikpijn, maar dat was goed te doen mbv pijnstillers. De ongi daarna was, geloof ik, niet extra pijnlijk of erg anders dan normaal. Ik denk dat het er meer om gaat dat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap aanwezig is, mocht er een bevruchte eicel zijn. En daar zijn behoorlijk wat risico's aan verbonden. Dus je moet het wel even melden.

Ik hoop voor jou dat het onderzoek gewoon door kan gaan. Anders moet je vast weer wachten en dan inderdaad weer het uitstellen van de gyn-afspraak. Dus ik snap je wel. De mm bestaat helaas uit veel en lang wachten... :( Maar je kunt het beter in elk geval van tevoren even navragen, dan weet je waar je aan toe bent en neem je geen onnodige risico's.

9. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Ik kon het ziekenhuis vandaag niet bereiken, morgen maar weer proberen. Ik denk dat ik de hsg sowieso maar verplaats, om geen risico te lopen. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat de uitslag ervan bij de gyn komt, maar dan kan het misschien nog voor dat we weer een afspraak hebben.
    Als de hsg goed is zouden we misschien iui proberen!

10. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Ik heb m afgezegd, zodra ik ongi ben kan ik bellen voor een nieuwe afspraak.

11. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Goed geregeld! Je weet maar nooit!

12. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Vervelend is dat hè als je niet precies weet wat je nu moet beslissen? Fijn dat de HSG is uitgesteld, hopelijk kun je toch snel daarna weer bij de byn terecht, maar hopelijk is het dan niet meer nodig! Duim voor je!

13. Evanthe

Evanthe Niet meer actief

Ik hoop ook zo dat het niet meer nodig is! maar ja dat zou wel heel toevallig zijn! en de kans is maar zo klein. En anders hoop ik dat er na mn ongi nog een plaatsje vrij is, ze doen hier maar zes hsg's per week.

14. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Goed dat je m verzet hebt hoor meid. Je weet mar nooit.

Sterkte verder!

Liefs Zora

Deel Deze Pagina