Overzicht in bankrekening

Discussie in 'De lounge' gestart door Chayammy, 10 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ik ben op zoek naar een gemakkelijke manier om meer orde te scheppen in de uitgaven onze bankrekening. Op dit moment gaan zowel de vaste als variabele uitgaven van dezelfde rekening. Ik heb een goed overzicht van onze vaste lasten en hoeveel we ongeveer aan boodschappen uitgeven. Wanneer aan het einde van de maand onze salarissen binnen zijn, gaat er een vast bedrag dat groot genoeg is om al deze kosten te dekken naar deze rekening. Maar toch komt het regelmatig voor dat we aan het einde van de maand nog wat extra geld van de spaarrekening moeten overboeken. We hebben dan dus te veel uitgegeven aan boodschappen die eigenlijk niet nodig zijn, extraatjes, enz. Dat wil ik zien te voorkomen. Ik denk dat het komt doordat de vaste lasten verspreid over de maand van onze rekening worden afgeschreven. De hypotheek en nog want andere dingen op de 1e van de maand, de verzekeringen rond de 5e, maar sommige dingen ook pas aan het einde van de maand. Als je in de winkel staat lijkt het alsof er nog genoeg op de rekening staat, maar waar je dan even niet aan denkt is dat bijvoorbeeld de Ziggo nog afgeschreven moet worden.

Zelf zit ik er aan te denken om een extra bankrekening te openen, zodat we één bankrekening voor de maandelijkse vaste lasten en één voor de variabele uitgaven zoals boodschappen en dergelijke hebben. Op het account om de boodschappen van te doen wil ik dan per week het weekbudget zetten, zodat we niet te snel alles opmaken. Op deze manier hoop ik dat we gemakkelijker zien hoeveel we uitgeven en kunnen zien wanneer we rustig aan moeten doen.
    Maar een bankrekening is natuurlijk niet gratis. Het kost niet onwijs veel, maar volgens mij vriend is het ook onzin/raar om 40 euro per jaar te betalen om te kunnen besparen.

Hoe bewaren jullie het overzicht? Heeft iemand toevallig nog de gouden tip, zonder dat ik dagelijks onze rekening moet uitpluizen (dan zijn de uitgaven ook al gedaan). Geld pinnen om de boodschappen mee te doen werkt voor ons niet, we maken het liefst gebruik van de zelfscan.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Bij sommige (of alle?) banken kun je ook spaarrekeningen aanmaken waar je een budget op kunt zetten en dan kun je per keer naar de betaalrekening overschrijven wat je nodig hebt (en weer terug wat je niet gebruikt of bv. exact het bedrag van de handscanner overmaken voordat je betaald). Doe ik al jaren, werkt heel goed.

Loeki82 en Chayammy vinden dit leuk.
  3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb 1 rekening waar alle inkomsten op komen en waar ook de vaste lasten vanaf gaan. Van deze rekening laat ik de bankpas thuis.
    Alle rekeningen worden automatisch afgeschreven en zoveel mogelijk na storten van loon.

Dag voordat m'n loon gestort wordt maak ik alles wat ik op de rekening staat/over is naar de spaarrekening.
    Dus als m'n loon gestort wordt dan begin ik met een schone lei.
    Van te voren heb ik uitgerekend hoeveel ik voor de vaste lasten moet laten staan, hoeveel ik voor boodschappen, benzine en variabele dingen nodig heb. Wat overblijft gaat meteen naar de spaarrekening.
    Naast de vasten lastenrekening heb ik nog 2 betaalrekeningen met pasje. 1 voor de boodschappen en benzine en 1 voor variabele uitgaven. (Meestal onnodige troep)

Na storten loon worden de bedragen hier meteen opgestort. Boodschappen gewoon per maand. Ik geef de ene week bij wijze van spreken 80 euro uit en de andere week 40. Bijv met aanbiedingen. Die koop ik groot in
    Ik heb dus weinig aan een weekbudget. M'n gemiddelde maanduitgaven aan boodschappen is wel stabiel.

Verder heb ik nog spatroontjes op de rekening. Voor de auto, huisdieren, vakantie/uitjes, toekomst kinderen enz

Van de pasjes: op is op. Spaarrekening zit trouwens niet achter de vaste lasten rekening want merk dat ik dan snel geld even overmaak. Ik heb expres de spaarrekening achter een andere rekening geplakt. 1 waar ik wat meer moeite voor moet doen om erbij te komen

Chayammy vindt dit leuk.
  4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Zoals wat Niekekris zegt.
    Aan onze betaalrekening is een spaarrekening gekoppeld en daarin kan je spaardoelen maken (Max 10)
    Wij hebben verschillende potjes; boodschappen, benzine, extraatje (prul bij de action, uiteten etc), kleding potje
    Zodra het salaris binnen komt dan stop ik in elk potje een x bedrag en daarmee “moeten” we het doen.
    Zodra we iets gepind hebben dan boek ik vanuit het betreffende potje terug op de lopende betaalrekening.

Chayammy vindt dit leuk.
  5. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    437
    63
    Ik doe sinds 1 maand wat jij hebt bedacht. Voor 3 euro per maand heb ik nu een extra rekening waar ik alle losse pinzaken en online bestellingen van betaal. Hier heb ik nu een bedrag opgestort (iets te weinig ingeschat dus volgende maand iets erbij) maar zo houdt ik wel het overzicht wat ik eerder miste.
    Doordat inderdaad de afschrijvingen tussen de pinbedragen doorgingen miste ik hoeveel we aan (onzin) uitgeven en kwam ik vaak wat te kort wat ik dan terugboek van de spaar, zo zonde.
    Het geeft mij nu al rust en is de 3 euro per maand al meer dan waard..

Chayammy vindt dit leuk.
  6. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij doen het zoals jij het wil. Nu hebben we overzicht en sparen we meer en geven minder uit aan onzinnige dingen.

Chayammy vindt dit leuk.
  7. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips! Hier kan ik wel wat mee.

@DisneyMama gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem. Fijn dat het voor jou werkt.

Ik heb nu een extra spaarrekening aangemaakt waar ik maandelijks automatisch het bedrag aan vaste lasten op laat zetten. Als het goed is, is het ook mogelijk om geld automatisch af te laten schrijven naar de betaalrekening. Dat ga ik dan per vaste post een dag voor de afschrijving van de betaalrekening standaard laten overboeken. Eén keer alles zo instellen en dat het automatisch maandelijks gaat.
    Eens kijken of dit werkt.
    Zo niet, ga ik toch een extra betaalrekening openen voor alle pinbedragen en online aankopen.

DisneyMama vindt dit leuk.
  8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Chayammy vindt dit leuk.
  9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hebben twee rekeningen. Degene waar de salarissen op gestort worden en een vaste lasten rekening. Van die tweede gaat inderdaad alles wat elke maand vast terugkomt af. Van dingen die we per jaar/kwartaal betalen gaat er ook 1/12e of 1/3e deel elke maand er al heen.
    Meteen na binnenkomst van de salarissen gaat het berekende bedrag naar de vaste lasten rekening en ook de bedragen naar de spaarrekeningen en zakgeld/kleedgeld naar de kinderen. De rest blijft op de eerste rekening en daar gaat alles af wat variabel is. Boodschappen en benzine gaan dus van die rekening. Vroeger rekende ik dan uit wat we ongeveer per week hebben, het totaalbedrag delen door 4,5 (want een maand is net iets langer dan 4 weken). En dan kun je elke week in de gaten houden hoe t gaat. Vroeger hield ik dat ook echt netjes bij. Nu hebben we meer inkomen en komt t niet meer zo nauw. Ik hoefde destijds daardoor niet zo vaak geld van de spaar over te maken aan t einde van de maand omdat we t beter in de gaten konden houden. De kosten aan het hebben van de extra rekening zijn niet te vergelijken met het spaargeld wat je bespaart doordat je niet elke maand je gaten hoeft op te vullen omdat je toch niet goed uitkwam ;) :).

Chayammy vindt dit leuk.
  10. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Wij hebben 1 rekening maar met spaarpotjes.
    Vaste lasten
    Eigen risico
    Kov
    Spaargeld
    Tanken
    Kinderen
    Extra

Daar verdeel ik wat nodig is. Uitgeefgeld is bepaald bedrag. Komen we daar niet van rond pak ik eerst van tanken en dan van spaar. Wat over blijft is variabel en zet ik op de spaar

Chayammy vindt dit leuk.
  11. Chayammy

Chayammy Fanatiek lid

14 aug 2020
    1.301
    2.091
    113
    Vrouw
    Ja, ik zat daar al even naar te kijken. Omdat het een gezamenlijke rekening is, moet vriend dit ook ok vinden. Die is wat voorzichtiger als het gaat om online gegevens delen in een gratis app. 'Niets is echt gratis'.
    Even kijken hoe het nu gaat met een extra spaarrekening en anders dit maar voorstellen.

Heb jij ervaring met deze app?

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit hebben wij en werkt superfijn voor ons. Verder houd ik van de betaal rekening alles bij in excel.

13. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij hebben enkel 1 lopende en 1 spaarrekening (kinderen hebben wel aparte spaarrekeningen).

Voor de spaarrekening hebben we aparte potjes waarvoor we structureel sparen en die dus niet aanbreken. Denk aan het vaste bedrag dat we per maand sparen, een kinderopvang pot waar we de kinderbijslag op storten, een eigen pot waar ik mijn bonus nog op heb staan en bijv ook een vakantiepot. Dan hebben we ook nog het ‘variabele’ deel van de spaarrekening waar we dus regelmatig even snel iets van en naartoe storten. Dat is het maandelijkse bedrag dat we kwijt zijn aan vaste lasten. Denk aan hypotheek, boodschappen, zorgverzekeraar, leasemaatschappij… stel dat dit bedrag 5000 is, dan wordt dit bedrag op dat potje gestort nadat de salarissen er zijn. Aan het einde van de maand, dan is dat potje helemaal leeg. Immers, dan zijn alle lasten van die maand al betaald. Bij nieuwe salarissen gaat er dan weer opnieuw 5000 euro heen.

De samenstelling van die ‘variabele’ pot op de spaarrekening houd ik continu bij in een simpel excel bestand. Ik ben dus dagelijks aan het overmaken tussen lopende en spaar. Ik laat gewoon niet graag veel geld op de lopende rekening staan. Vandaar.

klinkt super omslachtig en ingewikkeld maar het is mega simpel. Dit doe ik echt al 15 jaar ofzo op deze manier.

Deel Deze Pagina