De titel zegt het al: wie kan mij een duidelijk overzicht geven waarin precies staat omschreven hoeveel gram voeding een baby mag hebben? Ik zit nogal vaak te klooien met de hoeveelheid en vraag me dan af of het niet teveel is. Ohja en nog een vraag: mogen baby's sojatoetjes? Ik wil mijn kind nog geen zuivel geven en ik geef haar nu wat yoghurt van Alpro Soja.
Nope maar wel een papa die wat allergien heeft en daarom heeft ze ook nog steeds de hypo allergene melk.
wat fijn dat je dit onderwerp geopend hebt. Ik zit hier ook te hannesen. Kindje is nu 6,5 maand. krijgt 3 flessen van 180/6 en 1 van 150/5. S ochtends een half potje fruit ( ong 65 gr) en s avonds een heel potje van 125 gram. Deze potjes zijn voor babys van 4+, maar aangezien ik ook niet weet hoeveel hij mag hebben blijven we hier al 3 weken op steken... Ik zou ook wel willen weten hoeveel gram fruit en hoeveel gram groente een kindje van 6,5 maand mag hebben en wanneer je dan de fles van 15 uur laat vervallen! Ik lees dus mee in afwachting van reacties!!
Patty mijn dochter is 7 maand en haar schema ziet er als volgt uit 8.00 fles 180/6 + 2 eetlepels bambix 12.00 fles 180/6 14.30 fruit ( ik maak het zelf ongeveer 2 stuks) 17.00/17.30 groente+aardappel 150 a 200gram & yoghurt toetje ca 100 gr 19.30/20.00 210/7 maar gaat vaak al niet meer op. Volgens mij is het goed zo'n 200 gram groentehap en 200 gram fruithap aan te houden. Maar wellicht staat er iets over op consultatiebureau online of het voedingcentrum.
Jullie kindjes mogen 200 gram groente en fruit eten. Het hoeft niet, maar zoveel zit er in een potje. Van vers eten eten ze meestal minder, want dat vult meer. dus dat mag. Als je dan ook opvolgmelk geeft, kan de fles van 15.00 eraf.
Wij hadden met 9 maanden dit schema; 08.30 180/6 + 3 nutrix 10.30 fruit 200 gram 12.30 1 a 2 boterhammen met een half bekertje melk 14.30 drinken met een koekje 17.00 warm eten met een toetje 20.00 180/6 Wij gaven inoverleg met het cb gewone melk bij het brood. F wilde toen toen 's middags geen opvolgmelk meer hebben. Warm eten kreeg hij rond de 200 gram. De ene dag wilde hij wat meer als de andere dag. Maar goed dat heeft iedereen toch.
Elk kindjes is anders en net zoals grote mensen heb je grote en kleine eters maar dit is wel een aardige richtlijn voor een goeie eter (gewend aan voeding). Maar tot 1 jaar is alles wat ze minder eten ook prima hoor. 180ml/6 + bambix 1 belegde boterham 1 à 2 stukken fruit 150 - 200 gram warme maaltijd 100 ml toetje 200 - 400 ml melk daarnaast optioneel: 1 à 2 tussendoortjes (liga, rijstwafel etc) plus natuurlijk het nodige drinken Hypo allergene kunstvoeding IS namelijk gewoon zuivel (koemelk). Je kunt vanaf 6 maanden gewoon yoghurt of kwark geven. Gewone melk wordt afgeraden ivm het zoutgehalte. Soja kun je wel geven maar heeft geen toegevoegde waarde behalve als je kindje KMA heeft. @mamavanukkie: dat vers eten meer zou vullen vind ik bijzonder want juist in potjes zit vaak zetmeel toegevoegd en dit vult behoorlijk. Ik ben dus benieuwd waarom vers eten meer zou vullen.
CB adviseerde ons om juist geen soja te geven tot een jaar. Dan kan het namelijk zijn dat ze er een allergie voor ontwikkeld. Wij hebben dus ook gewone yoghurt en kwark gegeven. En qua eten onze kleine at/eet nooit erg veel maar kmot wel heel goed aan. Blijkbaar heeft ie gewoon niet zoveel nodig. Dus hou je niet al te veel vast aan grammen. Ga er gewoon vanuit dat ze er zelf wel voor zorgt dat ze genoeg binnen krijgt.
Kun je een bron geven voor wat je hier schrijft: hypo allergene voeding is zuivel? Want dat begrijp ik even niet. Waarom is er dan uberhaupt een opvolgmelk in de hypo allergene variant?
www.babyallergie.nl: Wat is een hypo-allergene voeding? Als je geen borstvoeding meer kan geven en je wilt op flesvoeding overgaan geeft dit problemen als je baby een koemelkallergie heeft. De eiwitten in hypo-allergene flesvoeding (koemelkeiwitten) hebben een speciale behandeling ondergaan, waardoor ze door de baby niet meer herkent worden als een koemelkeiwit en geen allergische reactie meer geven of in mindere mate. De eiwitten zijn gesplitst met behulp van enzymen tot kortere eiwitketens. Als nu deze kleinere eiwitten de darmwand passeren zal het lichaam ze niet zo snel herkennen als lichaamsvreemd. De kans op een allergische reactie is hierdoor kleiner. Productinformatie: Nutrilon Hypo-Allergeen 2 (800 g) Prijs: 16.99Artikelnummer:NUKV0028Fabrikant:NutriciaKenmerk:Op basis van patieel gehydrolyseerd wei-eiwitVerpakking / gewicht:Hersluitbaar Pack, 800 g Allergie informatie Glutenvrij:JaTarwezetmeelvrij:JaMelkvrij:NeeLactosevrij:NeeKippeneivrij:JaSojaEiwitvrij:NeeEiwitarm:NeeAantal: Productomschrijving: Belangrijk!: Borstvoeding is voor zuigelingen de meest geschikte voeding. [SIZE=+0]Hypoallergene opvolgmelk voor baby's vanaf 6 maanden tot 18 maanden met een verhoogd risico op koemelkallergie. Op basis van partieel gehydrolyseerd wei-eiwit. Met toegevoegde vitamines en mineralen. Bevat de prebiotische vezelmix IMMUNOFORTIS dat het immuunsysteem van de baby op natuurlijk wijze versterkt en zorgt voor een zachtere ontlasting. [/SIZE]
Dank voor je aanvulling maar dan is er nog steeds iets wat ik niet begrijp. Op het forum is namelijke eerder beweerd dat hypo allergene voeding NIET geschikt is voor kinderen die al een koemelkallergie hebben. Daar is weer andere voeding door. Quote: "De eiwitten in hypo-allergene flesvoeding (koemelkeiwitten) hebben een speciale behandeling ondergaan, waardoor ze door de baby niet meer herkent worden als een koemelkeiwit en geen allergische reactie meer geven of in mindere mate." Bovenstaan stuk tekst suggereert dat de voeding dus ook te gebruiken is voor kinderen die al een koemelkallergie hebben, terwijl er ook op soja gebaseerde flesvoeding op de markt is? In de kern gaat het om zuivel, dat klopt. Maar ik wist al wel dat het zo bewerkt is dat het voor een kind als de mijne (met extra kans op allergie) goed te drinken is zonder dat er veel risico is. Mijn vraag waarom er dan zoiets als hypo allergene opvolgmelk is, is nog steeds niet beantwoord.
Commercie? Omdat er nog altijd een kans zou zijn dat je kindje een allergie mogelijk kan ontwikkelen en je op 'zeker' wilt spelen? Ik geloof dat Hypo allergene 2 ook meestal niet aangeraden wordt door het CB. Als een kind daadwerkelijk KMA heeft dan is hypo allergeen niet de meest geschikte voeding. De herkenning is misschien kleiner maar hij is er wel.
Tja in dat laatste geval begrijp ik dan niet dat daadwerkelijke koemelkallergie en hypo allergene voeding met elkaar verbonden worden. Want dan mag zo'n ukkie toch helemaal geen hypo allergene voeding en is er toch voeding op basis van soja? Commercie? Risico? Nu weet ik eigenlijk nog niks. Volgens mij weet jij het ook niet. Geeft niet hoor, ik ben hier niet om iemand aan te vallen maar ik wil gewoon weten hoe de vork in de steel zit. Thanks anyway!
Wat ik weet is dat Hypo allergene voeding wordt aangeraden wanneer je bv hebt gegeven of bij bv en als er een kans bestaat dat er allergieën (waaronder kma) voorkomen. Als kma is vastgesteld wordt, andersoortige melk geadviseerd. Hypo-allergeen verkleint de kans dat allergieën zich ontwikkelen maar zijn niet goed als de allergie daadwerkelijk is vastgesteld. Wil je dus tot 1 jaar de kans verkleinen op allergieën dan geef je hypo allergene voeding maar dit slaat eigenlijk nergens op omdat je inmiddels ook andere voedingstoffen geeft. Als je denkt dat kma na 6 maanden nog altijd een risico is dan geeft je hypo allergeen en verder geen andere (onbewerkte) zuivelproducten. Als je er vanuit gaat dat kma zich ontwikkeld in de eerste 6 maanden en daarna niet meer dan ga je gewone kv geven. In dat opzicht is het denk ik commercieel.. ik denk dat er maar weinig aanleiding is om na 6 maanden nog hypo allergene kunstvoeding te geven.
Ik begrijp je nu. Maar kan niet zeggen dat ik het er geheel mee eens ben. Tenk joe very mutsch voor de info!
@topic: Ik probeer nu met dik 6 mnd. om elke dag 200 gram fruit (gisteren 270 gram, maar dat was een halve meloen, veel vocht) en 200 gram groente te geven.
Luca eet nog lang niet zoveel als jullie kindjes. Ik ben ook pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden ivm het eczeem wat hij heeft. Dit is het schema van Luca zoals hij het gisteren heeft gehad. 07.00 uur fles 180 cc met 6 schepjes (hier willen we binnenkort wat Bambix door doen) 10.30 2 perzikken met 1 liga er doorheen geprakt 11.30 fles 180 cc met 6 schepjes tussen 15.30 en 16.00 fles 150cc met 5 schepjes (deze proberen we te minderen) 17.00 uur groentehap, +/- 130 gram courgette met aardappel (met een beetje tegenzin gegeten) tussen 19.30 en 20.00 fles 210cc met 7 schepjes Tussendoor proberen we hem dan of in zijn fles of in een tuitbeker diksap te geven, de ene keer wil hij dit wel drinken en de andere keer niet en 1 liga om op te sabbelen. ' s ochtends gaat de fruithap heel goed, hij doet zijn mondje al open voordat het lepeltje bij zijn mond is. Het groentehapje is een ander verhaal, hij houd zijn lippen stijf op elkaar.........uiteindelijk hapt hij wel maar gaat nog niet van harte. Gisteren hebben we geprobeerd in zijn laatste fles rijstebloem te doen............dat was dus helemaal geen succes, krijsen, krijsen, krijsen terwijl hij wel deze pap uit de fles kan krijgen (we hadden er een grotere speen op gezet). Toch maar weer een 'gewone' fles gegeven en die ging heel snel op, typisch hoor. Wel heftig hoor dat bijvoeden, ik hoop dat Bambix in zijn ochtendfles goed zal gaan en dat hij iets beter zijn groentehap gaat eten. Veel liefs Nataly