Met veel interesse heb ik het topic van 3 naar 2 flessen- hoe? gelezen. Toch zit ik zelf ook na te denken hoe ik straks deze fles het best kan afbouwen. Mijn manneke is 11 maand + en krijgt nog 3x op een dag melk, namelijk als ontbijt een bambixpap, bij de lunch een beker/fles en dan voor het slapengaan om 19 uur ook een fles. Hij eet bij mij echter " maar" een halve pot groente en soms ook geen toetje, andere keer wel. Hij krijgt of klein Danoontje of een Kwarkolino. Andere toetjes vind hij nog niets, ook gewone volwassenyoghurt niet. De avondfles gaat meestal wel helemaal leeg. Is een fles van 180/6 met nog wat rijstebloem erdoor. Mijn vragen: Als ik die fles straks ga afbouwen zal ik dan eerst de rijstebloem laten vervallen en dan rustig aan de hoeveelheid afbouwen? Ik vind het zelf nog wel gezellig die fles en hij vind het ook prima. Ik heb zoveel dubbel advies gehad: Fles er nog inhouden en afbouwen als hij niet meer wil, fles nu al afbouwen dan leert hij ook dat hij na avondeten geen eten meer krijgt tot volgende dag. Vind dit zelf toch weer even lastig om uit te vogelen, vandaar mijn vraag. Is het nu echt vreemd dat een kind na zijn 1e verjaardag nog een avondfles krijgt en hoeveel geven jullie gemiddeld dan nog?
Als toevoeging op het vorige bericht. Reden waarom er vaak maar een halve pot ingaat, is dat we sinds een poosje zijn gestopt met afleiden tijdens eten met speelgoed. Daarvoor ging het eten wel goed, alleen waren we zoveel bezig met speeltjes pakken en dan weer een andere tevoorschijn toveren. Dat hebben we stopgezet en sindsdien eet hij dus een stuk minder. Ik vind dat nog steeds vervelend, maar ja.... Het is ook geen doen als hij straks alleen wil eten als hij tegelijkertijd ook wat te spelen heeft. Niet dat jullie denken: Goh wat eet een jochie van 11 maanden weinig!
In dit geval zou ik de avondfles pas laten vallen als je zoontje zijn avondeten weer goed eet. Eten jullie ook samen? Of eet je zoontje eerder en daarna jullie pas.. En hoeveel melk geef je tussen de middag?
Ik zou idd eerst de fles van tussen de middag laten vervallen. En dan als hij 's avonds de fles niet meer zo goed wil drinken proberen of hij met ander drinken ook tevreden is en zo de laatste fles laten vervallen. Ik vind trouwens een half potje warm eten helemaal niet zo weinig hoor. F eet ook lang niet altijd een potje leeg. Soms zelfs maar een paar hapjes. Is voor jezelf niet altijd even fijn maar ja als ze niet meer willen ...... af leiden met speelgoed doen wij niet. F eet gewoon met ons mee aan tafel.
@ Loetje -> Mijn zoontje eet wisselend met ons mee. Op de dagen dat hij op kdv is, krijgt hij daar zijn prak. Gaat daar wel goed. Andere dagen door de week eten wij nog niet, aangezien mijn man pas laat thuis is van werk. Wel zit ik met hem aan tafel. In weekends zit hij vaak bij ons aan tafel als wij gaan eten ( we eten dan vroeger) en eet hij zelfs soms wat van ons mee. Onvoldoende om dit een hele maaltijd te laten zijn. Wel zijn we blij dat hij iig geïnteresseerd is in ons eten. Bij de boterham (1 snee) krijgt hij nu nog een fles van 150/5, maar die ben ik aan het afbouwen naar 120/4. Ontbijt is een papfles van 180/6 en avondfles ook. @ Lolly Ik vind het zo vreemd om de middagfles te laten vervallen. Ik wil toch dat hij straks bij zijn boterham melk drinkt. Stel jij dan voor om dan wat anders bij de boterham te geven? Zo ja, introduceer je de melk daar dan later weer? Qua afleiden, wij doen dat dus ook niet meer, wat dan dus (vaak) resulteert in weinig tot niets eten. Zo heeft hij vanmorgen ook geen fruit gegeten. Ik durf bijna te wedden dat als ik speelgoed had gegeven dat hij wel wat had gegeten.
Ik geef tussen de middag gewone melk in plaats van groeimelk. 's avonds krijgt ze gewoon nog een fles voor het slapen gaan. Ze is nu 19 maanden.Ze krijgt ook nog een bord pap van groeimelk dus eigenlijk ook twee keer en een keer gewone melk. Een halve pot groente is niet weinig hoor. Bedenk dat ze het tweede jaar nog maar twee kilootjes hoeven te groeien in plaats van verviervoudigen van het gewicht zoals in het eerste jaar.
Wij hebben hier eerst de middagfles laten vallen en daarna de avondfles. Nu wil ik hem inderdaad 's middags wel weer melk geven. Avondfles eerst geminderd naar 150 en toen gewoon weg gelaten. Hij ging binnen een week al beter eten. Ik vind een half potje trouwens ook niet weinig hoor. Tijn eet nooit meer dan een half potje. Maar hij eet 9 van de 10 keer gewoon met ons mee en dat gaat een stuk beter. succes met het uitvogelen
Een fles 's middags is echt wat anders dan een beker melk. De groeimelk is gemaakt om te dienen als een maaltijd, niet als wat te drinken. Er zitten dus veel meer voedingsstoffen in zo'n fles opvolgmelk. Ik zou die dus afbouwen en niet de avondfles. Misschien dat ie dan ook beter gaat eten.
@ MerleQ Vanaf welke leeftijd kan ik dan het best overstappen op gewone melk tussen de middag ipv opvolgmelk? @ theangels Ik ben benieuwd of he hier ook dit effect zal hebben als ik de avondfles ga minderen. Ben hoopvol. Wil eigenlijk nog even wachten met helemaal afbouwen tot na zijn 1e verjaardag ( gewoon psychologisch). @ Mirthe81 Ja, het wordt me steeds duidelijker dat een halve pot niet weinig is. Ik hoorde alleen in mijn directe omgeving zoveel geluiden als ja hoor hij/zij eet gewoon 200 gr warme hap en ook nog gewoon 200 gram fruit en als het even kan bij ontbijt een boterham en tussen de middag ook 2 boterhammen. Ik weet dat ik niet moet vergelijken, maar toch doe ik het wel. Is niet goed, maar ja wat doe je er aan. Ik moet er echt veel moeite voor doen om al gewoon 100 gram fruit en 100 gram groente te laten eten.
Wil even zeggen: nee absoluut niet. Ons meisje is 2 en ik hoor om me heen dat er nog meer kindjes van haar leeftijd een fles krijgen. Ze krijgt er zelfs nog 2: 's ochtends en voor het naar bed gaan. Ze geniet ervan en vindt het lekker. Wij drinken toch ook wat we lekker vinden?
@ Kaboutertje Dat is helemaal waar. Ik kan er nu ook echt nog van genieten en het is nog een stuk sneller lijkt mij dan een bordje pap of een boterham 's ochtends met een bekertje melk.
Oke, maar hoe oud is jouw kindje? Ik ga er wel van uit dat die van mij ook op een gegeven moment toch wel 's ochtends ontbijt met een boterham ipv alleen een papfles.
De onze is net 2. Ze krijgt om 7.30 een fles en pas om 9-9.30 wil ze een boterham. Maar ontneem haar niet haar fles Joh en in een papfles zit toch ook alles. Ik zou me er niet druk om maken. Willen ze iets anders dan geven ze dat echt wel zelf aan.
Wij zijn rond die tijd halfvollemelk gaan geven bij de boterham in een oefenbeker van difrax. In de beker gaat ongeveer 100 ml in. wilde F niet meer drinken uit de oefenbeker of ging het een dagje wat minder met gewoon drinken, gaf ik hem de rest in de fles. (Het is inderdaad de eerste paar keer een hoop gesmeer maar F kon na een paar weken echt goed uit de beker drinken.) Vanaf ongeveer 10 maanden at F 's avonds met de pot mee. Aardappels, groente, en vlees. Eten wij zoiets als pizza dan krijgt F een potje.
Hoi Inez, het is helemaal niet vreemd om na de eerste verjaardag nog een fles om 19:00 uur te geven hoor. Mijn zoontje is net 1 geworden en krijgt 2 x een fles/tuitbeker. 1 's ochtends bij zijn boterham en 1 voor het slapen gaan. Weliswaar zonde toevoegingen. Hij eet zijn avond eten altijd helemaal op (zeker 250 a 300 gr met de pot mee), maar vind het nog wel lekker een flesje voor het slapen gaan te krijgen. En ik vind het een heerlijk rustmomentje voor ons tweeen. Niks mis mee hoor. In jullie geval zou ik er zeker nog even inhouden omdat hij niet altijd god eet. Ik zou de middagfles laten vervallen en vervangen door gewonen melk/thee/sap.
@ Kiwi1 Bedankt voor je reactie. Ik zal hier ook eens wat aanpassingen gaan maken. Gefeliciteerd nog met de verjaardag van je kleine man. Ik PB je nog even. Groetjes
Pap heeft de kleine man nooit gegeten; hij ontbijt al geruime tijd met een (of anderhalve) boterham en een bekertje water. Tot zijn eerste verjaardag kreeg hij daarvoor nog wat BV, maar dat werd steeds minder. Op het kdv krijgt hij een beker gewone melk bij de lunch. Thuis drinkt hij water of sap bij de lunch en krijgt hij nog een flesje warme melk voor zijn overdag-slaapje. Deze fles zal ik als volgende laten vervallen. Wel krijgt hij nog steeds een fles warme melk voor het slapen; meestal gewoon halfvolle, soms een flesje groeimelk (als de verse melk op is). Vindt hij erg lekker, hij slaapt er goed op en ik vind het een mooie overgang van wakker zijn naar slapen. Wij zijn met één jaar overgestapt naar halfvolle melk; dat was het advies van het CB.