Hier de ervaringsdeskundige: Als je weet hoe lang je cyclus meestal duurt, wordt daar van aan de hand een startdatum afgesproken. Vaak is dag 10 of 11 de eerste dag waarop je moet langskomen, das dan bij een normale cyclusduur zeg maar. Dan wordt door middel van een inwendige echo (doet geeeeen pijn, maar is wel lichtelijk genant - tip, doe een lange trui aan, dan voel je je net wat minder ongemakkelijk ) bekeken hoe groot je follikel is. Hij moet ongeveer tussen de 20 en 28 mm zijn wil hij springen. Ook kijken ze dan naar de dikte van je baarmoederslijm, dat moet een bepaalde dikte hebben om te kunnen nestelen. Mocht het zo zijn dat je ei groter is dan 20 mm dan kunnen ze 2 dingen besluiten: 1) er van uit gaan dat hij binnen nu en een paar dagen springt. 2) checken dat hij idd gesprongen is dmv een nieuwe echo af te spreken. Je moet na igg een week nadat je ei gesprongen is je progesteron gehalte laten meten, dwv 1 buisje bloed te laten prikken. Bedenk goed dat die mensen in het ziekenhuis dit wekelijks honderden keren doen, dus geneer je niet te veel! Is misschien voor mij makkelijk praten, maar de eerste keer geneerde ik me kapot. Als je wat vaker voor zoiets moet langskomen dan leer je jezelf dat wel af. Al blijf ik lange truien dragen als ik weer eens moet Igg succes!
hallo Maartje, Bedankt voor je antwoord, ik moet nml. morgen voor die echo en ben behoorlijk zenuwachtig. Komt natuurlijk ook omdat ik niet wist hoe zoiets ging. Vindt het iig erg spannend en zie er behoorlijk tegenop, en inderdaad voel ik mij nu al opgelaten om met de benen wijd te moeten. Ben in ieder geval blij met jou antwoord en ook dat je aangeeft dat het geen pijn doet, dat is al een hele geruststelling. Bedankt!
Lyts, misschien als geruststelling, bij mij kreeg ik er heel discreet een doek overheen, de echoscopiste zat ook naast me naar het scherm te kijken, dus niet tussen je benen of zo. Ik vond het 100% meevallen, ook leuk om op dat scherm te zien hoe alles van binnen eruit ziet. Sterkte
Hoi emmy, kun je zelf meekijken dan? En inderdaad dat de echoscopiste naast je zal zitten is toch iets wat een prettiger gevoel zal geven en minder genant zal zijn. het is wel allemaal spannend hoor, ben zo benieuwd en toch ook weer bang. klinkt misschien wel wat dramatisch, maar zo voel ik mij wel. aan de ene kant blij dat ze nu gaan onderzoeken en aan de andere kant bang voor wat er gaat komen. iig bedankt voor je reactie, begin al wat geruster te worden. groetjes lyts
jah het is eerste ker een beetje genant maar het went wel helaas ik snap nu niet meer wat ik er eng aan vondt de eerste keer...maar ik snap je wel maar ik denk maar zo je bent er 10 minuten meestal en dan sta je weer buiten ga maar eens na hoeveel 10 min erin in 1 dag gaan zoveel mensen komen er per dag bij de gyn in de stoel..
zoals jij het zegt, moet ik er ook wel om lachen. het is voor hun dagelijkse kost. voor mij is alles nieuw en spannend. groetjes lyts
Ja hoor, ik kon gewoon meekijken, ze gaf duidelijk uitleg wat wat was. Laat even weten morgen hoe het ging
Ik kon ook meekijken maar de fertiliteitsverpleegkundige zat wel tussen mn benen. Lijkt me ook praktischer want ander moet ze een verdraaid rare draai met haar arm maken om het echoapparaat goed in te brengen. Succes morgen!
hallo dames, eindelijk weer internet, dus kan ik vertellen hoe het gegaan is. Nou ik had de meting bij een andere gyn, bleek een man te zijn Hij legde mij eerst alles netjes uit en ging toen de inwendige echo doen. Ik had even iets langs aangetrokken en dat hielp wel om mij wat minder genant te voelen. bedankt voor de tip. Gelukkig ging hij naast mij zitten bij die echo, dat vond ik wel prettig, hij vertelde mij dat ik mee kon kijken op het beeldscherm. Hij was best aardig, nam alle tijd en vertelde dat ik rechts een follikel had van 17 mm en links zat een kleinere te wachten voor de volgende maand. Nu moesten wij vrijdag terug komen voor de samenlevingstest, dit zou dan bij mijn eigen gyn moeten. Dus donderdagnacht klussen en vrijdagochtend weer een inwendige echo. Ging allemaal goed, maar mijn eigen gyn (een vrouw) ging tussen mijn benen zitten bij de echo dat vond ik iets minder. Qua gang van zaken, uitleg en tijd had ik toch liever de manlijke gyn gehad, die deed het voorzichtiger en rustiger. Het is nu wachten op de uitslagen van alle testen. I.i.g. wl ik een ieder nog bedanken voor de uitleg en tips bedankt allemaal!
Lees nu pas hoe het bij jou gegaan is! Mooi dat het mee viel! En graag gedaan van die tip! Want oowww wat geneerde ik mij die eerste keer dat ik zo'n echo kreeg en ik een vrij korte trui aan had hihi En dat je een andere gyn had, ach als je nog vaker zulke testen moet ondergaan, zul je waarschijnlijk nog wel meer mensen treffen Bij mij heeft 1 fertiliteitsarts en twee fertiliteitsverpleegkundigen zon echo afgenomen. En toen die arts het deed, zat de co-assistente erbij te koekeloeren... Maar goed, alles went! Bij mij waren trouwens alle 3 superrustig en goed aan het uitleggen. Ik merkte geen verschil tussen de man en de vrouwen. Hoe is je samenlevingstest gegaan?
wij krijgen vrijdag de 13de de uitslagen van alle testen, dus het is even afwachten wat daar uitkomt. groetjes lyts
Spannend hoor! Veel succes! Wij hebben vrijdag de uitslagen gekregen en nu kunnen ze ons verder helpen. Ik zie het weer heel zonnig in
hoi maartje, misschien een brutale vraag ,maar wat was bij jullie de uitslag? en hoe gaat het vervolg eruit zien voor jullie? Als je geen antwoord wil geven is ook prima, ben gewoon nieuwschierig. groetjes lyts
Dat wil ik best vertellen hoor Bij mijn man is alles super in orde Helaas is mijn progesteronwaarde veel te laag. Dat hoor je in je luteale fase (de fase na je eisprong) aan te maken. Dat moet er voor zorgen dat een eventueel bevrucht eitje de kans krijgt om in te nestelen. Ik moet nu na mn eisprong progesteroncapsules vaginaal innemen, 3 keer daags. Hiermee moet mijn progesteronwaarde super omhoog stijgen en heb ik wel kans om zwanger te raken Zonder deze capsules heb ik eigenlijk geen kans. Laat jij jouw uitslag ook weten? Ben ook wel nieuwsgierig
tuurlijk laat ik dat ook weten. gelukkig is de medici beter dan vroeger, hopelijk mag het door die capsules gauw raak zijn. Zal wel niet prettig zijn om deze capsules in te nemen, en dan ook nog 3 x daags. Ben erg benieuwd wat bij ons de uitslag zal zijn, is eigenlijk best wel spannend! groetjes lyts
Nou wij hebben inmiddels een gesprek gehad met het fertiliteitsteam en dat kwam best hard aan. het komt erop neer dat bij ons een natuurlijke zwangerschap er niet inzit. Het zaad is niet helemaal oke en van mij weten ze nog niet precies, ik moet eerst een hsg onderzoek en dan gaan ze kijken of ze iui kunnen toepassen. Best balen. groetjes lyts
O meid, wat ontzettend klote nieuws zeg! Krijg je nu snel de volgende onderzoeken? Veel sterkte gewenst! Ik heb trouwens nu net de eerste ronde progesteron gebruikt. Helaas zonder resultaat dus ik ben weer ongi geworden. Hopen dat volgende ronde meer geluk brengt...
Maartje: had/ heb jij ook een te korte luteale fase en moet je daarom progestron capsules inbrengen? Ik mag dinsdag weer naar de gyn en krijg dan de bloeduitslagen en zal er weer een meting worden gedaan. Ik heb een heel late eisprong en na 4 á 5 dagen word ik al weer ongi.
Ja, mijn luteale fase is niet goed. Ik heb altijd al heel snel weer bloedverlies na mn eisprong. Als je zo snel weer ongi wordt, is er idd vaak iets niet in orde met je progsteron: je eitje groeit in een follikel, zodra je ei gesprongen is, veranderd wat overblijft in de follikel zich tot het gele lichaan. Het gele lichaam zorgt voor afgifte van progesteron. Progesteron is het hormoon dat het baarmoederslijm in stand moet houden zodat een eventueel bevrucht eitje zich kan nestelen en dat het dan dus niet te snel wordt afgestoten. Als je niet/niet voldoende progesteron aanmaakt zal je baarmoederslijm zich dus snel doen afbreken en verlies je dus al snel bloed en kun je dus niet zwanger worden, want er wordt dan niet genesteld. Normaal moet je je progesteron een week na je eisprong laten prikken, maar als je dan al ongesteld bent, schiet dat dus niet op. De kans is dus erg aannemelijk dat je ook van die capsules zult krijgen. Bij zwanger worden, clubs, is er ook een topic voor meiden met een korte cyclus. Misschien kun je je daar bij aansluiten. Ik ben wel benieuwd naar hoe lang je al bezig bent, welke onderzoeken je al gehad hebt enzo... Succes hoor!