Goedemorgen, Wij zijn nu bezig met IUI nr4, en hoewel het natuurlijk helemaal geweldig zou zijn als deze ronde gelukt is, kijk ook vast verder naar de situatie als dit niet het geval is. Ik vind de mmm superzwaar, en ik heb veel last van bijwerkingen, vooral van de pregnyl. We hebben daarom besloten om hierna een pauze in te lassen. Mijn werk lijdt ook erg onder dit traject, ik werk in het onderwijs en ik mis veel lessen momenteel. Ik zou het daarom het fijnst vinden, mochten we aan IVF toekomen, dat dit grotendeels in de zomervakantie zou gebeuren (het eerste deel in ieder geval). Ik krijg hierna nog 2 IUI's, maar de moed is me ondertussen wel in de schoenen gezakt. Kan iemand mij vertellen hoe lang het traject van IVF is en welk deel fysiek het zwaarst is? Ik begreep dat je eerst de pil moet slikken, hoe lang moet dat? Ik wil zo proberen ongeveer de lengte van de pauze te plannen, dat maakt de IVF voor mij minder belastend en het is voor mijn werk ook prettiger.
Op zich gaat het na die maand pil redelijk snel vind ik... week of twee spuiten, punctie, paar dagen daarna terugplaatsing. Maar veel ziekenhuizen hebben in juli of augustus ook enkele weken zomerstop. Dat zou je bij je ziekenhuis even na moeten vragen.
Pimpelmees, hopelijk is het allemaal niet meer nodig maar hierbij wat informatie! Hoe lang het duurt is afhankelijk van of je een kort of lang protocol volgt. Ik heb een lang protocol gevolgd en dat duurde ergens tussen de 6 en 8 weken. Eerst moet je ongeveer 3 weken de pil slikken. Kan ook wat korter of langer zijn. Daarna begin je met het spuiten van Decapeptyl. Dit zijn hormoonremmers. Die spuit je 10 dagen. Dit kan gewoon thuis en dat doe je zelf Daarna ga je stimulerende hormonen erbij spuiten, dit is de Gonal f. Ook dit doe je zelf en kan thuis. Vanaf ongeveer dag 7 Gonal F krijg je echo's om te kijken of er eiblaasjes groeien en hoeveel en hoe groot. Zo'n echo gaat heel snel maar je moet er wel voor weg van je werk. Op een gegeven moment zijn de eiblaasjes groot genoeg voor de punctie (gemiddeld na zo'n 10 a 14 dagen gonal f spuiten) . De punctie zelf kost je een dag want het is dusdanig belastend dat je daarna niet aan je werk kunt. 3 dagen later heb je als het goed is de terugplaatsing. Als je je verder goed voelt kun je gewoon gaan werken de dagen tussen de punctie en terugplaatsing. Maar het kan ook zo zijn dat je veel last van de punctie hebt en je je misschien wel een dag of meerdere dagen ziek moet melden. De terugplaatsing zelf kost niet zoveel tijd, maar is vaak wel midden op de dag waardoor het zeker in het onderwijs niet handig is. Als ik je dus een advies mag geven dan zou ik het laatste deel van het traject binnen de zomervakantie plannen, als dat al mogelijk is. Het slikken van de pil is niet belastend. Pas vanaf het spuiten kun je last hebben van bijwerkingen. Ik had vooral veel last van de Decapeptyl. Toen ik er na 10 dagen Gonal F bij mocht gaan spuiten werden de bijwerkingen een stuk minder. De punctie is lichamelijk het zwaarst. Ik vond het goed te doen maar het deed wel flink pijn. Ik moest er de rest van de dag wel van bijkomen. En daarnaast kost de punctie dus ook de meeste tijd. Samen met de terugplaatsing. Na de terugplaatsing moet je alleen nog Utrogestan gebruiken maar heb je verder geen controles of echo's meer. Als je nog meer vragen hebt hoor ik dat graag.
Mooie uitleg Boekenwurm! Kleine aanvulling daarop; ieder ziekenhuis kan nét een ander proces gebruiken. Zo had ik ook het lange protocol, maar hoefde ik niet eerst aan de pil. Ik mocht dus in mijn eigen cyclus Decapeptyl spuiten.
In mijn zkh gaat het ook op de manier zoals Buko omschrijft. Daardoor duurt het proces van spuiten tot de punctie ongeveer 4 weken. Misschien kan je bij je zkh vast informeren welk protocol ze daar volgen? Verder kunnen er wachtlijsten zijn, en vaak moet je eerst een informatiebijeenkomst in het zkh volgen die maar eens in de zoveel weken plaats vindt. En als ik 1 ding in de mmm geleerd heb... Het valt niet te plannen! Mijn 1e poging is halverwege afgebroken, en toen was het steeds op controle om te kijken wanneer ik weer verder kon. Mijn 2e poging nu is een weekje later begonnen, omdat mijn eigen eisprong ineens later was. Dus je kunt wel nadenken en rekening houden met hoe het zou kunnen lopen, maar wees je bewust dat het ook zomaar anders kan worden! Ik hoop trouwens dat iui je toch gewoon een mooie zwangerschap op gaat leveren! Dan hoef je hier allemaal niet meer over na te denken. Succes!
Buko ik heb geen eigen cyclus dus ik moest wel eerst aan de pil Maar volgens mij is dat sowieso standaard bij de kliniek waar ik loop. Bijzonder altijd he hoe het bij ieder ziekenhuis anders is. Dreamer helemaal met je eens! Het valt niet te plannen. Er kunnen altijd weer dingen anders lopen dan je van tevoren verwacht. Hoe lastig ook, als jullie voor ivf gaan zou ik er toch rekening mee houden dat er ook een deel van de behandeling onder werktijd zal gaan plaatsvinden.
Hoi Pimpelmeesje, weet je al naar welk ziekenhuis je wilt gaan? Bij de intake vertellen ze heel veel over het traject dat ze met je willen gaan doen. Wat ik je graag wil meegeven is dat je zelf de baas bent over je behandeling. Klinkt natuurlijk als een flauwe inkopper, maar ik benadruk het toch. Hou zelf de regie. Geef aan dat je het wilt combineren met je onderwijsbaan. Een goed zkh kan en wil daarover met je meedenken, want een goede arts weet dat het beter is als je zo min mogelijk stress ervaart. Ik loop in Voorburg, daar zitten de poli's gyn en fertiliteit van het Reinier de Graaf Ziekenhuis. Die doen vrijwel standaard het korte protocol. Dan gaat alles in je eigen cyclus en hoef je niet eerst een paar weken met hormonen je eigen cyclus stil te leggen. Voordeel is dat het sneller gaat (in 1 cyclus), dat je minder lang hoeft te spuiten en dat je afspraken ook in het weekend kunnen plaatsvinden. Bij het lange protocol worden afspraken - voor zover ik hier op het forum heb gehoord - altijd door de weeks gepland. Zeker in jouw vak kan het fijn zijn als de punctie bijv. op een zaterdag valt, je niet hoeft door te stimuleren zodat de punctie op maandags plaatsvindt, maar gewoon op die zaterdag. Ook doet Voorburg alle stappen van het traject in eigen huis. Dus je lief hoeft niet met je eitjes na de punctie over de snelweg naar een lab elders voor de bevruchting. Het is dus wel de moeite waard om te kijken of jij ook voor een ziekenhuis kunt kiezen met alle behandelstappen in eigen huis én dat jou kan behandelen met het korte protocol. Voor nu veel geluk met broeden deze maand!! 🍀🍀
Hoi, Ik heb het lange protocol gedaan en mijn punctie is op een zondag gedaan, dit als aanvulling op de forum informatie
Ik ben zeker rondom de punctie 1 week uitgeschakeld. De paar dagen voor de punctie kan ik fysiek weinig, want mijn buik zit vol eieren. En na de punctie ben ik zeker 5 dagen uit de roulatie. Je kan wel kijken of het in de zomervakantie kan maar er is vaak ook een zomersluiting en vaak ook een kerstvakantie sluiting. Dit ivm personeelsbezetting en schoonmaken lab. Dus het moet dan maar net passen en plek zijn. Ik ben niet thuis in de protocollen want ik een heel ander protocol volg ivm endometriose. Maar soms valt er niks te plannen want hier boven ook werd gezegd. Bij laatste ivf poging moest ik vrijdag voor een echo, de maandag er op en de woensdag er op. En dat hoor je dus maar een paar dagen van te voren. Bij mijn ziekenhuis doen ze geen echo's in het weekend. Puncties alleen als je niet onder narcose gaat.
Bedankt voor al jullie reacties. Ik laat me nog eens goed informeren. Extra bedankt voor de tip over het ziekenhuis, ik loop nu in Rijnstate (transportziekenhuis) en ik had niet bedacht om over te stappen, maar zij werken samen met Umc Utrecht en daar zou ik eigenlijk niet willen komen. Bovendien zou ik heel erg graag een roesje willen voor de punctie, en die mogelijkheid heb je in het radboud wel, en dat is ook erg dichtbij. Bovendien is dan alles "in huis", al vind ik het wel jammer om mijn vaste gyn kwijt te zijn. Eerst maar even deze ronde afwachten, en dan pauze denk dat ik maar gewoon n maand aanhoud, en dan eventueel nog even wacht na de laatste iui.
Ik zit ook bij rijnstate. En ik krijg de punctie onder narcose (of een roesje oid). Het is wel zo dat je partner dan alleen de eitjes moet weg brengen. En zijn zaadjes. Jij kan zelf niet mee als je onder narcose / roesje gaat. Waarom niet het umc utrecht?
Pimpelmeesje, ook ik loop in Rijnstate. Ze werken nu sinds kort samen met het Radboud voor de IVF. Dit gaan wij ook waarschijnlijk doen binnenkort.
Oh wat fijn om te horen Marloes. Ik zou sowieso eerst met onze gyn overleggen, maar het is fijn om nu al te weten dat het wsl goedkomt zo Aicirtap, na de meerdere nieuwsberichten over het umcu hebben we daar geen fijn gevoel bij. (mochten jullie denken "wat doet dat mens om half 4 op het forum?", met dank aan pregnyl )
Wij twijfelen ook of we helemaal overstappen naar Nijmegen of niet. Pimpelmeesje, weet je zeker dat ze in Nijmegen de punctie onder narcose doen? Naar dat je zoveel last hebt van de pregnyl!
Ja, heb ik op de site van Freya gezien. Is niet standaard maar wel mogelijk. Gezien mijn problemen met m'n bekkenbodem denk ik dat ik wel genoeg reden heb.
Ik was onder behandeing in het MCK Leiderdorp. Ik hoefte geen pil te slikken en alles is in een periode van iets meer dan 2 weken gebeurd. Op 5 december werd ik ongesteld en moest ik starten met de spuiten, 18 december punctie en op 21 december terugplaatsing. Ik vond het 2 zware weken in het algemeen, maar vanaf een paar dagen voor punctie tot een dag na terugplaatsing oid het heftigst. De echte klap kreeg ik pas na mijn zwangerschap.
Ik zit nu midden in het traject en vind het goed te doen. Ik krijg het korte protocol, met dag 2, 7, 9, 11 en 12 een echo in de ochtend en dag 14 de punctie. Verder van dag 3 tot dag 13 hormonen spuiten, maar behalve een dag hoofdpijn heb ik daar vrijwel geen last van. Het valt mij dus 100% mee tot nu toe. Natuurlijk is het prettiger het in een vakantie of rustiger periode te doen, maar met wat flexibel schuiven met tijden gaat het prima.
Tja, dat flixibel schuiven met werk is dus in het onderwijs geen optie.. En het is gewoon heel vervelend om met een groep van 32 pubers te zitten terwijl je je ellendig voelt. Dus als het lukt ga ik wel proberen iig de eerste ronde in de zomervakantie te plannen, maar daarvoor moet ik dus toch het ziekenhuis spreken.