Kijkoperatie of röntgenfoto iemand ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Sanneboogaard, 4 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw
    Hallo dames,

Omdat ik 3 keer iui heb gehad zonder succes wil de gynocoloog kijken of ik geen geblokkeerde eileiders heb of een verklevingen.

Ik mocht nou kiezen tussen een kijkoparatie( Laparoscopie) of röntgenfoto (hysterosalpingografie). Het liefst wil ik voor de röntgenfoto gaan maar ik ben bang dat ze dan niet alles goed kunnen zien als bij een kijkoperatie.

Heeft iemand hier ervaring mee??

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Om te zien of je eileiders doorgankelijk zijn zou ik voor een HSG gaan. Dat is minder complex dan een operatie en ze kunnen er voldoende op zien.

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Ik zou hsg doen en pas bij afwijkend beeld kijkoperatie. Stuk minder invasief. Alhoewel als ze bv endometriose vermoeden, zou ik eerder kijkoperatie doen denk ik...

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.883
    8.045
    113
    Eens met bovenstaande dames, voor hsg kiezen. Viel bij mij alles mee.

5. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Op zich bijzonder dat je deze keuze krijgt. Een kijkoperatie is veel invasiever dan een hsg. Heb er nog nooit van gehoord dat er na 3 mislukte iui een kijkoperatie wordt gedaan (anders dan een aantal jaar terug, toen dat nog meer standaard was, maar nu wordt dat volgens mij nergens meer gedaan).

Is er een specifieke reden om een kijkoperatie te overwegen? Is er een vermoeden van endometriose of andere afwijkingen? In dat geval zou ik voor een kijkoperatie gaan. Check wel even wat de wachttijd is op dit moment, kan mogelijk erg lang zijn.

Als het echt alleen gaat om de eileiders te beoordelen dan zou ook een foam echo voldoende moeten zijn. Daar is enkele jaren geleden onderzoek naar gedaan en de diagnostische waarde van beide is gelijk. Hsg kan erg pijnlijk zijn (hoeft niet), foam echo is minder impactvol.

6. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw
    Er is geen specifieke reden. Ik mocht gewoon keuze maken. Ze vertelde me inderdaad dat de kans groot is dat er een lange wachtijd kan zijn. Ik heb wel tijdens mijn menstruatie behoorlijk veel buikpijn tot aam overgeven toe. Ik zelf heb wel het idee dat ik endimetriose heb. Kunnen ze dit ook zien met hsg? En bijv. Vleesboom etc?

7. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw

Er is geen specifieke reden. Ik mocht gewoon keuze maken. Ze vertelde me inderdaad dat de kans groot is dat er een lange wachtijd kan zijn. Ik heb wel tijdens mijn menstruatie behoorlijk veel buikpijn tot aam overgeven toe. Ik zelf heb wel het idee dat ik endimetriose heb. Kunnen ze dit ook zien met hsg? En bijv. Vleesboom etc?

8. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw
    Konden ze toen ook zien of je geen endimetriose en mogelijke een vleesboom hebt?

9. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw
    Kunnen ze endimetriose en vleesboom niet zien via hsg?

10. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw
    Kunnen ze via hsg ook zien of je mogelijk last hebt van endimetriose of vleesboom?

11. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    vleesboom misschien wel (weet ik niet), maar endometriose niet. afhankelijk van de graad van de endometriose kun je dat alleen met een kijkoperatie zien.
    Als je het vermoeden hebt van endometriose kun je overwegen toch te wachten op de kijkoperatie. Afhankelijk van hoe lang het duurt.
    Die mogelijkheid tot een kijkoperatie zul je mogelijk niet snel nog een keer krijgen en dan heb je wel volledige duidelijkheid.
    Maar als de wachttijd heeeel erg lang is kan dat natuurlijk wel je afweging beïnvloeden

12. MED123

MED123 Lid

30 nov 2021
    92
    38
    18
    Vrouw
    Als het puur voor doorgankelijkheid is en je mag kiezen zou ik hsg doen

Met een kijkoperatie zie je wel gelijk vleesbomen, endometriose etc...met hsg niet

Kijkoperatie vond ik wel lang herstel maar had ook endometriose wat ze gelijk weggehaald hebben...misschien is als ze minder hoeven doen herstel ook sneller

13. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Vleesboom vaak wel, endometriose niet. Maar als er geen indicatie is voor endometriose, is hsg absoluut voorkeur

14. Iamthegreenfairy

30 jul 2019
    68
    52
    18
    Vrouw
    Hier werd een hsg gedaan alvorens er tot behandeling (iui/ivf) werd besloten. Nadat er een wat afwijkend beeld gezien werd is er toch nog een kijkoperatie gedaan en bleken beide eileiders compleet verkleefd. Hsg was wel pijnlijk op het moment zelf maar stelde niks voor t.o.v. Kijkoperatie. Ik vond het herstel best intens en dan ook vooral de napijn (niet zelf uit bed of vd bank kunnen bijv)

15. Sanneboogaard

16 sep 2019
    34
    1
    8
    Vrouw

Heftig ! Gaat het wel al weer beter? Ben je in de tussentijd zwanger geraakt? Hoe zagen ze de afwijking? Kunnen ze dit ook bijv. Zien als je een vleesboom of endimetriose hebt?

16. Iamthegreenfairy

30 jul 2019
    68
    52
    18
    Vrouw
    Dit was in 2014. Ze zagen toen een blokkade aan 1 kant op de hsg. Vloeistof liep niet mooi door en tijdens operatie daarna om te kijken hoe en wat bleek alles 1 groot litteken te zijn door een doorgemaakt chlamydia (wist ik niet). Ik weet niet of ze letterlijk dingen zien zitten op de hsg. Ik heb daarna een hersteloperatie gehad en ze denken toen 1 eileider gered te hebben. Na 7xiui niet zwanger en door naar ivf. Nu zeer gezegend want op het moment 38w zwanger van ons 3e kindje dmv ivf. In totaal 6 pogingen

Deel Deze Pagina