Zijn er hier ook meiden die zelf voor de keuze stonden IVF of ICSI? We hebben volgende week een gesprek bij de gyn en zullen dan wel horen hoe en wat, maar aan de telefoon had de gyn gezegd dat we ook nog in aanmerking komen voor IVF. Maar bepaal je dit zelf? Want met ICSI lijkt de kans me nog groter toch en qua hormonen gaat het niet anders of zie ik dit verkeerd?
Ligt aan de aantal goede cellen van je man. Aan de hand van zijn score bepalen ze of je IVF of ICSI nodig heb. Bij mij hebben ze eerst 10 keer IUI gedaan, zo goed was t semen van mn man. Dus voor ons was IVF de volgende stap toen deze behandelingen mislukt waren. Maar toen ik met IVF een dramatisch laag aantal bevruchtingen had, ben ik doorgegaan voor ICSI. Dus het is afhankelijk van je man zijn semen, en later kan je alsnog doorgaan voor ICSI, dat hangt af van de bevruchtingen, enz.... Maar dat is pas later aan de orde. Heel veel succes in ieder geval!
Wij mochten niet kiezen. Hebben het wel eens gevraagd, maar de bevruchtingen en het aantal zaadcellen waren goed genoeg voor IVF. De arts zei toendertijd dat IVF nog iets natuurlijker is, en als het niet nodig is ze liever IVF uitvoeren. Dit is wel alweer een aantal jaren geleden hoor.
Wij mochten in Dusseldorf zelf kiezen. We hebben 7 mislukte IUI-d's achter de rug. (donorzaad). We kwamen in aanmerking voor IVF, maar na ons verhaal (7x IUI met puregon en pregnyl) snapte onze arts dat we wilde gaan voor ICSI. En dat mocht dus ook van hem. Donorzaad is toch bevroren en ik ben bijna 35, dus misschien is het zaadje te zwak om het eitje te bevruchten (of zoiets).
Hoiii wij mochten niet kiezen bij myn vriend zijn helemaal geen zaadcellen gevonden.....met de tese uiteindelijk wel en dan word het automatisch icsi
Bedankt voor jullie reacties! Ik wacht het dan maar even af allemaal. Het gaat hier in ieder geval geen IUI worden want daar had mijn man te slecht zaad voor.
Wij mochten (wel in DD, dat wel ) zelf kiezen nadat IVF ons geen zwangerschap had gebracht. Ondanks dat manlief goed zaad heeft en we ook wel bevruchtingen hadden. Maar dit zul je in NL niet snel meemaken.
Volgens mij zit daar idd een groot verschil in tussen Duitsland en Nederland. Is het trouwens zo dat je 3x een IVF poging vergoed krijgt en daarna nog 3x een ICSI?
Ja en nee: Ja, in Dusseldorf zit een verschil qua aanpak en bejegening van de patient. Nee, na IVF krijg je niet nog eens 3 x ICSI vergoed. Het is 3 behandelingen in totaal. Ongeacht of het nou IVF's of ICSI's zijn of een combinatie van.
Oke dank je wel, ik heb namelijk wel het idee dat ICSI meer kansen geeft al zal dat natuurlijk ook weer aan het zaad liggen. Ja hoor veel goede verhalen over Dusseldorf idd.
icsi en ivf hebben naar mijn idee evenveel kansen. Het enige verschil is dat ze bij ivf de zaadjes zelf het eitje laten zoeken en bij icsi doen ze het zaadje met een naald in de eicel. Verder is alles er gelijk aan. bij icsi gebruiken ze vaak bevroren zaad en bij ivf gebruiken ze vers zaad. het zal dus afhankelijk zijn van de zaadkwaliteit van je man. Hier was ook nul zaad dus na een geslaagde pesa gingen wij ook voor icsi.
Het hoeft niet aan het zaad te liggen. Hier een mannetje met zaad van excellente kwaliteit en hoeveelheid. Absoluut geen ICSI indicatie qua zaad. Ik heb alleen bijna geen eieren meer over. Vrouwen met vervroegde overgang kunnen taaiere eieren hebben waardoor perfect zaad in perfecte hoeveelheden minder goed de eieren kunnen bevruchten. In dit soort gevallen kan ICSI echt toegevoegde waarde hebben. De bevruchtingen kunnen hierdoor ook beter worden. Bij mijn laatste poging hebben we dus ICSI gedaan ipv IVF. Nu een nog minder bevruchtingspercentage. Ik ben (zie onderschrift) zo onwijs blij dát we ICSI hebben gedaan. Want we hadden nu slechts 1 embryo terug te plaatsen, de kans dat we uberhaupt dus een embryo hadden gehad bij IVF is een stuk kleiner. Bijv. ook Juulzon. Zij heeft echt slechte bevruchtingspercentages gehad met IVF. In NL wilde het ZH geen ICSI uitvoeren (Juulman heeft goed zaad). Ze is overgestapt naar Gent en daar wilden ze wel ICSI uitvoeren. Direct een goed resultaat qua bevruchtingen. (Helaas nog geen zwangerschap, maar ik duim me suf voor haar huidige cryo ) KateK, het klopt niet dat bij ICSI bijna altijd bevroren zaad wordt gebruikt. De norm is vers. Er wordt vaak alleen ingevroren zaad gebruikt als er geen andere mogelijkheid is.
Nee zo bedoelde ik het ook niet want ik weet dat er ook IVF of ICSI behandelingen worden toegepast omdat het "probleem" bij de vrouw ligt. Maar ik bedoelde meer of we straks te horen krijgen IVF of ICSI dat zal dus aan de kwaliteit van het zaad liggen en of er een goede bevruchting ontstaat. Wat super dat het bij jullie uiteindelijk gelukt is!
Dank je. Maar ehh daf IVF wordt toegepast bij stellen waarbij de vrouw 'het probleem is', was al langer bekend Maar dat ICSI wordt toegepast bij stellen waarbij alleen de vrouw 'het probleem is', is vrijwel onbekend in NL. Ik hoop voor jullie dat je snel te horen zult krijgen welke behandeling jullie zullen krijgen. Heeft jouw ZH ook een wachtlijst of zul je direct mogen starten?
Oke zie je dat wist ik niet, ben ondanks ik hier al veel gelezen heb een "leek"op dit gebied Heb ook ineens zoveel vragen dat ik maar beter een apart topic kan openen nog haha. Maar goed het is hier nog niet zover want we krijgen ook nog een infoavond. Het ziekenuis waar ik zit werkt samen met medisch centrum kinderwens en daar is verder geen wachtlijst dus dat is wel fijn. Maar goed we hebben net de beslissing genomen om ervoor te gaan maar ondertussen toch ook weer de twijfels..het is gewoon niet niets allemaal. En hoe groot de wens ook is dat we nu al een prachtige dochter hebben maakt het toch allemaal iets dragelijker vind ik waardoor er ook twijfel is. Vandaar dat we eerst de infoavond even af willen wachten.
Vanwaar de twijfels? Als je heel graag nog een kindje wilt, en dit zou de enige optie zijn... Dan zou ik het wel weten hoor!! Ondanks dat ik als geen ander ook weet hoe zwaar het traject kan zijn. Hier is 7 keer een IVF(/ICSI) opgestart. Het was zwaar, de hormonen waren klote, de onzekerheid was afschuwelijk... Het was geen leuke tijd. Maaaaaar, als ik nu naar mijn dochter kijk, dan weet ik: het is het zo ontzettend waard geweest!! Helaas krijg je nooit van te voren de zekerheid dat het gaat lukken, maar niet geschoten is sowieso mis (zeker als de kwaliteit van het zaad zo slecht is). Daarbij: als er embryo's zullen ontstaan hebben jullie wellicht best een goede kans dat het blijft plakken daar jouw baarmoeder al een heeft laten zien dat dat niet het probleem is!! Wat is de reden dat je zo twijfelt?
Ik zeg ook bijna altijd. Ik ben helaas alleen bekend met slecht of geen zaadcellen en dan icsi met donor of bevroren eigen zaad, dus vandaar mijn antwoord, BIJNA altijd. Want als het niet aan het zaad ligt dan zou IVF practisch gezien beter zijn lijkt mij. TS zal moeten afwachten wat de resultaten zijn van het zaadonderzoek. Daarnaast vraag ik me af of je een keuze kan maken tussen ivf of icsi, dat is vaak afhankelijk van de zaadkwaliteit.
Balen dat jij bekent bent met dermate slecht zaad dat het ingevroren moest zijn. Men kijkt normaliter naar de hoeveelheid en bewegelijkheid van het zaad. Ik meen onder de 100.000 wordt het ICSI, boven de 100.000 wordt het dan IVF. Dus in genoeg gevallen wanneer het aan het zaad ligt, wordt voor IVF gekozen.
ja precies, als de hoeveelheid en beweeglijkheid voldoende is voor ivf inderdaad.. en anders krijg je icsi. wij hadden uiteindelijk top zaad hoor, maar door een obstructie kwam het er niet uit. (net als bij een gesteriliseerde man) Dus dan doen ze een ingreep en halen ze zoveel mogelijk zaad uit de bal wat ze invriezen. Wij hadden 14 rietjes zaad dus genoeg voor 13 pogingen. (1 rietje wordt gebruikt om te kijken hoe het zaad reageert op ontdooiing)
Mag ik vragen hoe je er bij komt dat ze bij icsi vaak bevroveren zaad gebruiken? Bij ons gewoon vers zaad hoor, en zie het resultaat onder mijn banner