Ondergewicht ook een probleem?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Mamavan2schatte, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2schatte

Mamavan2schatte Actief lid

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden.

Overgewicht kan een probleem zijn om zwanger te worden..ondergewicht ook?
    Ik weet wel dat als je zwaar ondergewicht hebt dat je dat ook niet ongesteld word,.maar of ik te weinig weegt na mij gewicht is toch wel mijn vraag.

Ik ben 1,68 en weeg normaal zo'n 57 a 58 kilo.
    Word niet echt regelmatig ongesteld zit tussen de 30 en 40 in.
    (best wel erg lang vind ik zelf)
    Nu heb ik dus de buikgriep gehad en heel de week niks gegeten waardoor ik ook nog eens exrta ben afgevallen
    Schrok er zelf van dat mijn sleutelbenen nu wel erg zichtbaar zijn.
    Is ook wel logies natuurlijk maar toch.....

Het is bij mij zo...als ik zwanger ben kom ik 30 kilo aan.en moet ik echt opletten met wat ik eet want elk pinnetje patat telt voor 10.
    Maar naar de bevalling ben ik alles weer kwijt en kan ik alles eten wat ik maar wil en kom daar zelden van aan.

Om nu allemaal vette dingen te gaan eten om iets zwaarder te worden is geen optie.wat dan wel?

NOg meer met zo'n soorte vergelijking.of juist het tegen overgestelde?

2. samkids

samkids Niet meer actief

Ondergewicht werk wel degelijk nadelig voor zwanger worden. Als je ondergewicht hebt, beschermt je lichaam zich door geen eisprong te hebben. De energie is nodig om jezelf te onderhouden, een kindje zou een te grote aanslag zijn.
    Ik weet natuurlijk niet waar die grens ligt, of dat al bij 2 kg te licht is, of pas bij 10 of 20 kilo...

3. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    je zou naar een dietiste kunnen gaan. die kan je helpen om aan te komen

4. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    Ik ben 1.70 en maar 51 kilo...
    Wat ik ook eet ik kom maar niet aan... Denk dat dat gewoon ook een beetje aangeboren is...

Ik ben bij de gyn geweest omdat ik idd niet altijd eisprong had maar dat kwam door PCOS...
    Hij zei verder niet dat ik moest aankomen.

5. Mamavan2schatte

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meschien heel stom maar dacht dat pcos meestal bij vrouwen voorkwam die te zwaar waren maar jij heb het ook.

Nou ik weet niet of je het ineens kan krijgen of dat je dat al van jongs af aan hebt maar heb sinds na mijn zwangerschap last van haren rond mijn kin en op mijn bovenlip(best veel) is dat ook een reken van pcos?

Kan jij wat kenmerken vertellen over pcos?

Bedankt.

6. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    Hihi ja daar dacht ik dus ook meteen aan toen ik het te horen kreeg...

Ik weet niet of je het zo maar kan krijgen of niet...

Vrouwenarts | PCOS

Hier staat veel info op... Ik heb niet echt symptomen...
    Alleen om de maand maar eisprong. Werd elke 22 dagen ongesteld. Al was het bij de maand zonder eisprong meer spotting dan ongi...
    Maar bij de inwendige echo was het meteen duidelijk voor de gyn...

7. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ts toen ik in 2009 zwanger werd, en bleef, was ik nog iets lichter dan jij en ik ben ook 5 cm groter dan jij. Dus het kan wel goed gaan.
    Maar ik snap je zorg hoor. Ik zweef nu ook rond de ´ondergewichtgrens.´
    Ik heb mijn bmi berekend en probeer nu boven een bepaald gewicht te blijven. Dit doe ik niet door vette dingen te eten, helpt niet eens.
    Maar wel door bv geen wit brood te kiezen maar lekker vol met granen.
    Bananen met volle kwark, brinta wake-up drink ik niet als ontbijt maar gewoon tussendoor. Regelmatig volkoren pasta´s.
    Vette hap zet hier geen zoden aan de dijk maar wel goede en volle producten. Het blijft vechten maar langzaamaan kom ik iets bij en hou het iig vast. Maar laatst ziek geweest en dan direct weer terug bij af.
    Ik probeer mij niet te laten ontmoedigen hierdoor en ga gewoon weer stug verder.

Opvallend genoeg kom ik iedere zwangerschap standaard 20 kilo aan.
    (ik heb 4 kinderen) Gek dat mijn lichaam dan opeens wel weet hoe het moet. Maar zodra ik bevallen ben verdwijnen de kilo´s als sneeuw voor de zon. Klinkt heel fijn, maar niet als mensen dan denken dat ze bepaalde opmerkingen kunnen maken. Zoals, goh bent gelijk weer zo walgelijk slank zeg!:$ Of nou magerder moet je echt niet worden, vind ik niet mooi zo. (alsof je het expres doet ofzo..:( maarja die mensen weten gewoon niet beter.)

Nou heel verhaal, maar je kan natuurlijk altijd even bij je HA informeren als je je echt zorgen maakt.

8. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    Hihi Rosa jij bent ook wel het levende voorbeeld dat je ook met ondergewicht heel erg vruchtbaar kunt zijn...

Ik eet ook allemaal zoiets... Dit meer omdat het moet ivm mijn darmproblemen...

9. annabeth

annabeth Fanatiek lid

21 jun 2011
    1.253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Ik ben 1.71 m en weeg ca 55 kg. Kom ook niet aan ondanks veel eten. Inmiddels ben ik zwanger geweest van een vlindertje, dus ik weet dat het kan. Sinds juni temperatuur ik en doe ik ovutesten en ik weet dat ik ook elke maand een eisprong heb. Mijn cyclus is ook regelmatig. Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn volgens mij. :)

10. elsje

elsje Actief lid

4 dec 2011
    369
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn huisarts keek meteen naar mijn postuur. Ondergewicht kan wel degelijk een probleem zijn. Ik ben nu voller dan dat ik zou willen zijn. Ik ben 1.65 en weeg 56kg. Een half jaar geleden woog ik nog 50kg maar om het goede doel, eet ik wat meer...

11. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    @Elsje ik denk dat dat gewoon heel persoonlijk is.. Want zoals ik al eerder zei ik kom gewoon niet bij...
    Dus misschien dat er daarom niks van gezegd werd bij mij...
    Ik ben dan wel mager maar echt niet te... Heb gelukkig daarbij ook flink wat borsten dus daardoor zie ik er misschien niet te mager uit...

12. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik zat net eens na te denken over dit topic.. En dacht aan het volgende.
    Volgens mij is er wel een verschil in ondergewicht, zeg maar.
    Komt het ondergewicht door ondervoeding?
    Of past je ondergewicht gewoon bij je en ben je altijd al zo geweest?

Als kind was ik best stevig en ook als tiener. Nu ben ik al jarenlang op de grens van ondergewicht, maar mijn gewicht is wel redelijk stabiel.
    Ik eet goed, beweeg goed en heb een redelijk goede weerstand.
    Ik ben eigenlijk nooit ziek, laatst dan een longontsteking gehad maar daarvoor jarenlang niet echt ziek geweest.
    Mijn vruchtbaarheid is iig in orde.
    Maar stel nou dat ik bv een eetstoornis had en daarom ondergewicht zou hebben. En dus niet de juiste voedingsstoffen zou binnen krijgen.
    Dan zou het volgens mij toch wel verschil uitmaken?

Of zeg nou iets heel raars?:)

13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Maar met een lengte van 1.68 en een gewicht van 57 kg heb je een BMI van 20, wat volkomen normaal is?
    Volgens mij helemaal geen reden tot zorg in jouw geval.

14. SuusjeLove

SuusjeLove Fanatiek lid

4 feb 2011
    3.233
    0
    36
    Vrouw
    Simpelveld
    Nee roza daar heb je helemaal gelijk in... Want iemand die een eetstoornis heeft word ook niet ongesteld...

Ik ben altijd zo geweest... Ik eet gezond, vettig, drink alcohol maar kom niet bij... Wat ik ook probeer...

Mijn BMI is maar 17... Maar is ooit 18 geweest... Hoger ben ik helaas nooit gekomen...

15. Mamavan2schatte

8 jun 2011
    320
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe je dat precies uit reken en welke bmi je moet hebben weet ik niet.
    Maar komt ook omdat iedereen altijd zeg: ''zo ben je aan te lijnen? of '' zo jij word/ben mager'' of ''je mag wel eens wat meer eten''

(al weet ik wel dat mijn schoonfamilie dikker is gebleven na de bevallingen)

Normaal trek ik me daar echt niks van aan en denk ik je bent gewoon jaloers omdat ik terug mijn figuur hebt na 1x30 kilo en 1x 23 kilo...maar omdat ik nu weer zwanger wil worden ga ik er wel over nadenken of het echt zo is!

Omdat ik natuurlijk net als ieder ander snel zwanger wilt worden!!

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
  17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    1.68 en 57 kilo is toch zeker geen ondergewicht hoor ?

18. wendy1977

wendy1977 Bekend lid

30 dec 2010
    590
    0
    0
    verpleegkundige
    brabant
    hey meiden

ik ben ook heel tenger , weeg 50 kilo ben ben 1.68 m
    eet veeel!! maar kom niet aan en val niet af.
    zolang je geen anorexia hebt, gewoon elke maand ongesteld wordt ben je net zo vruchtbaar als een persoon met `normaal`gewicht is mij verteld..

ik voel me goed en gezond

19. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik ben 1m85, weeg 60 kilo (al sinds een jaar of 100) dus heb een BMI van 17.5, terwijl ik me een slag in de rondte eet. Maarrr... zie mijn onderschrift :D

Voordat ik zwanger werd van de oudste had ik wel een zeer beroerde cyclus (als ik al een cyclus had...), maar van de tweede en derde was ik bijzonder snel zwanger. Bij mij lijkt m'n gewicht dus weinig uit te maken. En kennelijk hoort dit gewicht echt bij mij, want aankomen wil ook in de zwangerschap nou niet bijzonder goed. Beide keren ben ik 11 kilo aangekomen bij baby's van 9 pond, dikke placenta's en veel vruchtwater. Nu ruim 17 weken zwanger en wederom nog niets aangekomen dus het gaat 'm weer niet worden met kilo's die blijven hangen vrees ik.

Rosa ik denk zeker niet dat je iets raars zegt. Als je "niet natuurlijk" ondergewicht hebt, gaat je lichaam ahw in de beveilig-modus en zul je dus geen of minder vaak een eisprong hebben. En van het "gezonde" ondergewicht lees je hier een aantal voorbeelden ;)

20. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Hoi mamavan2schatte,

Ik heb het even uitgerekend en je BMI is 20,5. Alles tussen de 18 en 25 wordt als goed gezien in Nederland dus ik zou niet weten waarom je denkt dat je ondergewicht hebt! Volgens mij heb je een mooi gezond gewicht!

Geen zorgen over maken dus als je het mij vraagt... :)

Deel Deze Pagina